om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguideDiskusjonsforumVerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE


För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO Andre artikler

Idrettsstjerner gjør suksess rundt pokerbordet


Les mer | Se ogsÃ¥ Trening

Grønne smoothies – sunn energi for økt konsentrasjon og utholdenhet

En nyere gren på det stadig voksende smoothie treet er «grønne smoothies» eller «grønne shaker».
Les mer | Se ogsÃ¥ Kosthold



Annonse
Har du prøvd slankeopplegget PLUSS? NED i VEKT UTEN SULT: Med slankeopplegget Pluss kan du slanke deg uten at det oppstår sult! Dette er fantastisk nyheter for deg som vil slanke deg med musklenes overskudd på topp!
Les mer | Se ogsÃ¥ Slanking
Virker slankemetoden PLUSS? Trodde du at alle metodene for å slanke seg, gikk ut på å forbrenne flere kalorier enn kroppen forbruker? Trodde du at all slanking innebar sult? Vel, slankeopplegget PLUSS er her og det fungerer! Her er tankeeksperimentet bak tynntarmsteorien.
Les mer | Se ogsÃ¥ Slanking
Hvorfor intervalltrening bør praktiseres! Bikinisesongen står for dør. Av den grunn er det mange som er ute etter raske løsninger. Ta en titt her
Les mer | Se ogsÃ¥ Trening
Karbohydrater... Kan de føre til overvekt? Det å bli klok på kosthold, er ikke lett. Derimot er sukker lik gjøken: En liten luring kroppen din helst ikke vil ha!
Les mer | Se ogsÃ¥ Kosthold
Fettforbrenning uten diett! Det finnes enkle løsninger til hvordan tape fettprosent og redusere vekten!
Les mer | Se ogsÃ¥ Kosthold
Feel the POWER! Steinaldermenneskene skjønte det vi ikke skjønner. Nettopp hvordan spise for best mulig kroppssammensetning. Denne type kosthold vil gi deg valuta for pengene!
Les mer | Se ogsÃ¥ Kosthold
Tren Korrekt! Korrekt trening har stor betydning for gode resultater innen slanking og fettforbrenning. Glem apparatbruk og andre isoleringsøvelser.
Les mer | Se ogsÃ¥ Trening
Maten du BØR fokusere på! Proteiner er gull verdt for vektreduksjon og god kroppssammensetning!
Les mer | Se ogsÃ¥ Kosthold

Dagens utvalgte spørsmål & svar

Psykologisk press- redusert prestasjon, hva kan gjøres?
eg har drevet med idrett siden jeg var 3 år. Det startet med turn fra jeg var 3 til 7, så lengdeløpsskøyter fra jeg var 7 til jeg var 15/16. Etter det startet jeg med boksing hvor jeg drev aktivt fra 17 til jeg var 22, styrkeløft fra 22 til 25, comeback boksing fra 26 til 27, kroppsbygging fra 27 til 29, og nå aktiv boksing og kickboxing fra 29 til nå 32. Jeg går nå inn i en aktiv sesong og ønsker å forberede meg optimalt. Har derfor analysert ut i fra erfaring hvor jeg eventuelt har noe(mye) å hente. Jeg har hadt en tendes helt siden fra jeg startet med konkurranser(skøyter) problemer med prestasjonsangst og ved en del tilfeller(spesielt større mesterskap NM) problemer å prestere det jeg egentlig er god for. Problemet har også forsterket seg når det har vært fokus i forveien i media osv. Det som har kjennetegnet meg er "best på trening". Lurer på om hvilke psykologiske grep som kan gjøres for å endre dette? Finnes det noe gode bøker i denne forbindelser av kjente psykologer eller idrettstjerner som kan være til hjelp?

Svar
Det er normalt å oppleve spenning, nervøsitet, angst i forbindelse med konkurranser. Opp til et visst punkt er dette også bra. Men blir spenningsnivået for høyt, vil man bikke bakketoppen og begynne å miste kraft og prestasjonsnivå. Det finnes eksempel på boksere som i forkant av kampen har psyket seg selv ut i den grad at kampen allerede er tapt i garderoben.

Medisinen for å få kontroll over spenningen, er erfaring. Du må bare kaste deg ut i det og gjøre det igjen og igjen. Men et svært viktig moment, er at du virkelig tar kontrollen i egne hender og setter inn alt på å mestre situasjonen, klare det, og overvinne den. Psykologisk sett er jo hele denne prosessen noe som skjer inne i hodet ditt. I hjernen er det din egen frykt du møter, og det er denne frykten du må våge å møte, gi deg i kast med, og sette inn alt på å overvinne.

Så fort du begynner å mestre, vil du få et mer avslappet forhold til det det gjelder, du vil bygge opp selvtilliten din. Du vil få en tro som sier at dette er noe du takler, noe du kan klare osv. Dette vil redusere spenningsnivået.

På et mer uangripelig nivå, finner man selvfølelsen og innlæring/opplevelser fra tidlige barneår og oppvekst. Er du utrygg på mennesker, så er ikke det noe pluss når du plutselig befinner deg foran et publikum. Tankene til et menneske som har vokst opp uten kjærlighet, er eksempelvis at andre mennesker er farlige, at de ikke liker deg osv. Dette skaper voldsom indre spenning i forhold til en annen person som kanskje lærte som liten at andre mennesker er snille og fulle av kjærlighet. Det gir to helt, helt ulike ståsted. Dette er som nevnt mer grunnleggende psykologi, og kjærlighetsmangel kan rettes opp med den eneste medisinen kjærlighet, om man i voksen alder finner motet til å åpne seg, blottlegge hjertet og bli mottakelig. Mange med vonde opplevesler lukker døra og fortsetter inn i forholdet til andre mennesker som ensomme skuespillere.

Men konkurransenerver har en medisin som slår alt annet: SEIER! Du trenger å legge noen gode opplevelser med seier, glede og framgang inn i dine aktiviteter, og angst/nerver og denslags, vil virkelig reduseres ja.

Dersom du har skikkelig trøbbel med tankelivet ditt, så kan det godt være at du ville ha et godt utbytte av å kanskje finne en god idrettspsykolog eller psykolog, som du kunne samarbeide med for å finne frm til de best tenkelige løsningene. Det er alltid bedre å være flere enn å stå alene med alle de løse trådene selv.

Mike Tyson gråt så tårene rant før han skulle i ringen som ungdom. Trenerne holdt rundt ham og trøstet ham, strøk ham over håret og kysset ham. Selv som verdensmester i tungvekt lå han våken i senga før kampdagen og fantaserte om at han ville tape kampen. Han drømte om natta at alt ville gå galt. Først som trettiåring så Tyson ut til å ha funnet fram den store selvtilliten og integriteten. Ironisk nok kom psyken på plass når kroppen var ferdig (kondisjonen forsvant i fengselet).

Mange toppidrettsutøvere sliter i dag med spiseproblemer, og de har i det hele tatt et vanskelig og anstrengt forhold til seg selv og kroppen sin. Hvis du ser på startlinja med verdens beste sprintere, og legger merke til alle de merkelige tingene de gjør, kysser smykker, knytter skolsser i rekkefølge, gjentar ting osv. Så får du et brukbart bilde av antall tvangshandlinger og frekvens på disse.

Du MÅ presse deg til å mestre. Du kan holde på med hva som helst, men dersom du inne i tankene dine gir slipp på mestringen og ikke tror/prøver/bruker viljen til å mestre og fastholde kontrollen, så vil du ikke få noen økt selvtillitt eller god opplevelse/oppbyggende opplevelse ut av det du gjør. Du må få en feedback på at du hadde kontroll og mestret. Dette er oppbyggelse. Seieren på toppen gir selvsagt den endelige uttellingen du jakter på.

John Gunnar Oppheim

Flere spørsmål og svar finner du på www.trim.no

 

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten

Trening og Utholdenhet