om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguideDiskusjonsforumVerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE


För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO Andre artikler

Idrettsstjerner gjør suksess rundt pokerbordet


Les mer | Se ogsÃ¥ Trening

Grønne smoothies – sunn energi for økt konsentrasjon og utholdenhet

En nyere gren på det stadig voksende smoothie treet er «grønne smoothies» eller «grønne shaker».
Les mer | Se ogsÃ¥ Kosthold



Annonse
Har du prøvd slankeopplegget PLUSS? NED i VEKT UTEN SULT: Med slankeopplegget Pluss kan du slanke deg uten at det oppstår sult! Dette er fantastisk nyheter for deg som vil slanke deg med musklenes overskudd på topp!
Les mer | Se ogsÃ¥ Slanking
Virker slankemetoden PLUSS? Trodde du at alle metodene for å slanke seg, gikk ut på å forbrenne flere kalorier enn kroppen forbruker? Trodde du at all slanking innebar sult? Vel, slankeopplegget PLUSS er her og det fungerer! Her er tankeeksperimentet bak tynntarmsteorien.
Les mer | Se ogsÃ¥ Slanking
Hvorfor intervalltrening bør praktiseres! Bikinisesongen står for dør. Av den grunn er det mange som er ute etter raske løsninger. Ta en titt her
Les mer | Se ogsÃ¥ Trening
Karbohydrater... Kan de føre til overvekt? Det å bli klok på kosthold, er ikke lett. Derimot er sukker lik gjøken: En liten luring kroppen din helst ikke vil ha!
Les mer | Se ogsÃ¥ Kosthold
Fettforbrenning uten diett! Det finnes enkle løsninger til hvordan tape fettprosent og redusere vekten!
Les mer | Se ogsÃ¥ Kosthold
Feel the POWER! Steinaldermenneskene skjønte det vi ikke skjønner. Nettopp hvordan spise for best mulig kroppssammensetning. Denne type kosthold vil gi deg valuta for pengene!
Les mer | Se ogsÃ¥ Kosthold
Tren Korrekt! Korrekt trening har stor betydning for gode resultater innen slanking og fettforbrenning. Glem apparatbruk og andre isoleringsøvelser.
Les mer | Se ogsÃ¥ Trening
Maten du BØR fokusere på! Proteiner er gull verdt for vektreduksjon og god kroppssammensetning!
Les mer | Se ogsÃ¥ Kosthold

Dagens utvalgte spørsmål & svar

Hvor lenge bør man hvile?
Hvor lenge bør du hvile mellom hver gang du trener styrketrening? Er 24 timer nok? Når det gjelder løping/jogging, gjelder samme regler her?

Svar
Behovet for hviletiden er et resultat av den aktiviteten som utføres, og i forhold til ditt treningsgrunnlag. Jeg skal forsøke å vise dette eksempelvis:

Ola er i god form. Per er i dårlig form. De to drar på joggetur sammen. Begge løper den samme distansen på 3 kilometer. Ola som er i god form, får en puls på 130 hjerteslag per minutt, og blir ikke andpusten og svett omtrent. Mens Per som er i dårlig form, han ligger på 170 hjerteslag per minutt, og puster tungt og svetter masse. Ola leker seg lett i mål, mens Per sliter seg totalt ut for å i det hele tatt klare å fullføre de tre kilometerne de løper.

Ola har såvidt fått en liten treningseffekt. Han føler seg omtrent akkurat like sprek etter joggeturen. 12 timer senere er han helt uthvilt og kan trene igjen. Ola trener så lett som dette hele tiden, og trener 2 økter per dag, som blir 14 lette økter i uka. Han trener kun lett og bygger sakte opp lenger og lenger kilometerantall. Med litt hardere trening, vil Ola sitt hvilebehov kunne øke til ett døgn, og han må da trene kun 1 økt per dag.

Per derimot, han har tatt ut alt. Han verker og er svimmel, kvalm og føler seg utmattet og elendig. Det tar lang tid før pulsen hans roer seg ned, og utover kvelden er han fremdeles utmattet og føler seg tom. Morgenen etter er han sår og stiv i magen og leggene, og beina er som bly. Det tar gjerne 4-5 dager før gangsperra gir seg, og først etter en uke begynner han å føle seg noenlunde frisk og rask igjen. Den lille treningsturen var enorm i forhold til treningsgrunnlaget hans og treningstilstanden hans, hvilket gjorde at økta var en "mount-everest-bestigning" for viljesterke Per, som beit tenna sammen og banket kroppen mens den skrek tilbake med blod, svette, smerte og tårer at DETTE VIL IKKE JEG, DETTE ER IKKE BRA FOR DEG. Men Per lyttet ikke. Han skulle!

Ola sine økter er så lette og pene at de krever fra bare noen få timers hvile og opptil en dag eller så, han trener alltid når det føles positivt, lett og godt, og treningen han går dermed framover hele tiden.

Per tar seg ut og sliter, presser på og banker kroppen. Treningen hans, om den ikke bryter ned treningslysten og viljen først, svekker kroppen gradvis, og etter 3-5 uker bryter musklenes overskudd sammen og han blir overtrent. Ifra det øyeblikket det skjer (musklene blir negative), så er all trening til ingen nytte.

Pers trening krever fra 1-2 ukers hvile mellom hver økt, og det store spørsmålet er om det er overtrening eller belastningsskader som kommer først,e ller om det blir begge deler. En del med middels godt treningsgrunnlag som overtrener, befinner seg ofte i et middelsjikt der overtreningen fører til null framgang, men også til at det ikke utvikler seg belastningsskader. For i og med at disse utøverne ikke blir sterkere, så bare gjentar de samme økta uke etter uke, med det resultatet at bindevevet ikke blir presset noe lenger.

Det er typisk lettere å få belastningsskader av utholdenhetstrening framfor styrketrening. Det krever som regel mange repetisjoner og arbeid over lengre tid for at bindevevet skal skades, mens muskeltrening/styrke/kroppsbygging, legger mer trykk på muskelens sammentrekningsevne framfor bindevevets (tauverkets) slitestyrke.

Men muskulær overtrening er ofte hos utholdenhetsutøvere, og belastningsskader er ofte hos kroppsbyggere. tendensen er at byggere er overtrenet, utholdenhetsutøvere har belastningsskader. Begge de to måtene å trene på har sine fareområder hva angår akutte skader. Men det er et nytt kapittel.

John Gunnar Oppheim

Flere spørsmål og svar finner du på www.trim.no

 

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten

Trening og Utholdenhet