Her får du 15 grønne tips – Ting du viste – eller ikke viste om frukt og grønt!

Her får du 15 grønne tips – Ting du visste – eller ikke visste om frukt og grønt!

Ananas

Fersk ananas er mageregulerende og derfor ypperlig som dessert etter en tyngre middag.    

Appelsin

En appelsin dekker dagsbehovet for vitamin C    

Blåbær

Visste du at blåbær har mer antioksidanter enn de fleste andre frukt og grønnsaker? Antioksidanter styrker imunforsvaret    




Brokkoli


Visste du at brokkolien best beholder næringsstoffene når den er dampet?  Visste du også at brokkoli er meget vitaminrik og har dobbelt så mye c-vitaminer som appelsin?    

Brokkoli

Det sies at brokkoli kan motvirke virus og stimulere leveren    

Chili

Visste du at chili og hvitløk øker forbrenningen?  

Eple

Kutter du opp eplene til barna dine, spiser de dobbelt så mye    

Grapefrukt

Det sies at en grapefrukt om dagen kan forbedre søvnkvaliteten med 64% 
   
Gulrot

Gulrot er rik på karoten som blir omdannet til A-vitamin i kroppen vår. A-vitamin er bl.a. viktig for synet 
   
Hvitløk

Hvitløk og løk på hendene? Gni de inn med sitron og skyll godt under kaldt vann  

  
Ingefær

Visste du at avkok av ingefær er et skattet afrodisikum «med varm og koselig virkning», i følge professor Fægri – Kok ingefær og 1 ts honnning og kjør i blender med kokevannet. Sies å være bra mot forkjølelse og reisesyke 

   
Løk

Gråter du når du skjærer løk? En rask nedkjølig av løken først vil redusere tårene 
   
Oppkuttet

Oppkuttet frukt er mer tilgjengelig, fristende og mer lettspist. Prøvd en enkel eplekutter? Rask og enkel  

Plommer

Visste du at plommer har en mageregulerende virkning?   
 
Potet

Det sies at potetvann (raspet potet lagt i vann over natten) renser kroppen – Det sies at tørket potetskrell renser pipen på lik linje med de såkalte rense-kubbene

Ref: www.frukt.no