OVERVEKT OG FETTINNTAK: Du bør ikke se på sunt fett i maten som negativt. Fett er livsviktig for kroppen å få i seg. Ved slanking bør du ikke kutte vekk alt fettet i kosten, men snarere redusere alle matinntakets ernæringsemner.














Artikkelen er hentet fra nhi.no

Fett inngår i alle kroppens celler, beskytter kroppens organer og isolerer mot kulde. Omega 3 fettsyrene for eksempel, er livsviktige. Fett transporterer også de fettløselige vitaminene (A, D, E og K). Samtidig gir det maten smak og konsistens. Det handler bare om hvor mye fett du får i deg og hvilken type












SPIS SUNT FETT: Du kan spise deg til
høyere fettvekt også om du bare spiser
nok. Det er ikke hva du spiser, men
hvor mye og hvor ofte, som avgjør om
du legger på deg eller ikke.
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler «et fettinntak som maksimalt tilsvarer 30% av dagens kalorier». Dette kan være vanskelig å forholde seg til, og innebærer at du må drive å telle kalorier. Slike regnskap gjør ikke omleggeingen av kostholdet lettere, og vi vil derfor heller gi deg noen anbefalinger og tips om hvordan dette kan ordnes i praksis.


Hvor er fettet i maten?



Fett finnes i svært mange matvarer. Ca. 1/3 av fettet vi spiser er synlig, som i smør, olje og margarin. Resten finnes skjult i matvarer som ost, iskrem, pølse, kjøttfarse, sauser og sjokolade.


Det finnes både mettet og umettet fett i maten du spiser. Det beste er å velge umettet fett fra fisk og oljer. Det er mindre gunstig med fett fra meieri og kjøttprodukter. Det er like mye fett om du velger matvarer med umettet som mettet fett. Uansett handler det om at du reduserer det totale fettinntaket.


Tips når du skal lage mat



  • Skjær bort det synlige fettet, og ta av skinnet på kylling og kalkun
  • Bruk urter og sitron på grønnsaker i stedet for smør
  • Bruk tomatpurè, buljong, urter og krydder i den brune sausen som erstatning for noe av fettet
  • Paideigen blir god og mindre fet med potetstappe eller potetmospulver
  • Lag sausen med meljevning (mel og melk el. kraft og melk). Posesaus går også an
  • Bak heller boller og rullekake enn kremkake og wienerbrød
  • Kok, damp eller ovnsbak maten
  • Bruk teflonpanne
  • Bruk olje og stek på lav temperatur
  • Bruk olje eller margarin når du baker, du kan også bytte ut noe av melken med juice
  • Mikrobølgeovn krever vanligvis ikke matfett
  • Utvid grillsesongen: Bruk grillen i ovnen
  • Bruk leirgryte. Maten blir saftig og krever lite stekefett

Artikkelen er hentet fra nhi.no.