Lær hvordan du skal fylle opp kroppen med muskelbyggende materiale.

Lær hvordan du skal fylle opp kroppen med muskelbyggende materiale.
Her finner du en fullstendig beskrivelse av hva hver enkelt aminosyre gjør for kroppen.

Proteinet har den enestående egenskapen at den kan ha en uendelighet av former og forbindelser. Aminosyrene i protein er kroppens byggesteiner. Bare ved hjelp av disse, er livet i seg selv, mulig. Du kan styre kroppsvekten, livsgleden, livskraften og figuren ved hjelp av riktig ernæring. Derfor er protein en viktig del av det daglige næringsinntaket.

Protein finnes i alle indre organer, i blodlegemene i negler og hår, og alle fordøyelsesenzymene består av forskjellige proteinstyper. Alle disse forskjellige elementene i kroppen må stadig fornyes, og når du vil styrke og stramme opp kroppsmuskulaturen. må oppbyggingen foregå ved både trening og riktig kost.

Grunnelementene i proteinet heter aminosyrer.

De viktigste 22 aminosyrene forbinder seg i hundretusenvis i stadig nye kjeder. og spesialiserer seg til f. eksempel hår, hud eller muskler. Vanligvis spiser man protein både fra dyreriket og planteriket. Det mest verdifulle for oss, er proteinene som kommer fra dyreriket. De inneholder de aminosyrene som kroppen vår trenger i de riktigste innbyrdes forhold. Dessverre har de fleste naturlige proteinkildene. som bl.a. ost, melk, egg og kjøtt. – endel bestanddeler som vi ikke har så mye bruk for. En del av stoffene hør vi passe oss for å få for store mengder av, slik som fett med mye kolesterin, eller purin, som kan forårsake urinsyregikt.

Selvfølgelig kan vi benytte proteiner fra planteriket også, men de har et underskudd på noen av de viktigste aminosyrene. og er derfor mindre verdifulle for. oss, enn proteinene fra dyreriket. Generelt kan man si at det er best at det proteinet du spiser er mest mulig likt det som skal bygges opp i kroppen din. Det vil si at det har mest mulig lik aminosyresammensetning.

Forklaring på de forskjellige aminosyrene:

E= essensiell
IE= ikke essensiell.

Alanin:

IE. Er med på å regulere blodsukkernivået. Er en del av BCAA. Deltar i produksjon av pantotensyre.

Arginin:

IE. For voksne. Må tilføres i maten til barn. Transporterer bort giftig avfall, og hjelper leveren i avgiftingsprosessene. Hjelper til med frigjøring av veksthormon, (GH, -growth hormone) aktiverer sårtilheling og tilheling av beinskader.

Asparginsyre:

IE. Smaker søtt. Er en del av søtstoffet Aspartam. Tar seg av fjerning av ammoniakk i kroppen. Beskytter nervesystemet og leveren mot forgiftninger. Nedsetter regenerasjonstiden etter trening. Er med på omdannelsen av karbohydrater til glukose.

Karnitin:

IE. Stimulerer fettforbrenningen. øker kroppens mulighet til å brenne fett til energi.

Citrullin:

IE. Viktig i sammenheng med kroppens evne til å bli kvitt forurensninger og gifter.

Cystin:

IE. Kan gå over til Lcystin, et disulfid. Fremmer vekst av hår og hud. øker utskilling av tungmetaller. Beskytter lever og hjerne mot skadelig påvirkning av alkohol. Beskytter celler mot radioaktiv stråling og sigarettrøyk.

Cystin:

IE. Kan konveneres til L-cystin, og virker likt. Fungerer sannsynligvis som antioksidant. Sammen med vitamin E, C og selen er det mulig å dempe aktiviteten og skadene fra de frie oksygenradikalene.

Glutathion:

IE. Triaminosyre. Lages i kroppen av glutaminsyre, cystin og glycin. Aktiverer mange enzymstyrte prosesser, og er meget viktig som nøytralisator av frie syreradikaler (frie radikaler påskynder aldringen). Kan ha en beskyttende effekt mot sigarettrøyk, alkohol samt høye doser stråling eller røntgen.

Glutaminsyre:

IE. Omtrent halvparten av hjernens aminosyrer utgjøres av glutaminsyre. glutamin og GABA (Gamma-Amino Bytric Acid). .I dag benyttes Glutaminsyre til å behandle visse mentale problemer. Glutaminsyre er en viktig faktor i energistoffskiftet.

Glutamin:

IE. Inngår i hjernens stoffskifte og kan sammen med glukose brukes som energi av hjernecellene. Hjernen har en barriere som hindrer et gjennomslipp av substanser via blodet Glutaminsyren kan egentlig ikke slippe igjennom. Men gjennom å omdanne seg til Glutamin kan den passere, for så å bli til Glutaminsyre igjen.

Glycin:

IE. Den minste aminosyren. viktig for produksjon av ikke essensielle aminosyrer. Er med i produksjonen av kreatin, som er en viktig substans for musklenes energi. Glycin er selv viktig for nervesystemet og hjernen, og i RNA og DNA prosessene.

Histidin:

IE. for voksne. Denne aminosyren er svært viktig for barn under oppveksten, da de ikke kan produsere den selv. Når barnet er ferdig utviklet begynner de selv å produsere den. Histidin har vist seg å ha stor betydning for å-unngå ulike typer for allergi. Meget viktig del av proteinsyntesen, og histidinmangel har også vært koblet til forekomst av reumatisk artritt.

Isoleucin:

E. Aminosyre som er svært viktig for blodets oksygentransport.

Lysin:

E. aminosyre. Stimulerer hormon og enzymproduksjonen. For lite lysin hemmer proteinsyntesen både det gjelder muskel og bindevevs – produksjon Det anses å være en sammenheng mellom mangel på lysin og herpesinfeksjonen Lysin og vitamin C danner L-carnitin.

Methionin:

E. aminosyre. Er nødvendig for utskillelse av giftige avfallstoffer i nyrene og levercellene. Reduserer leverens fett og beskytter nyrene. Methionin hjelper også til med å produsere frisk vev og stimulere tilveksten av hår.

Ornitin:

IE. Kan stimulere utskillelse av tilveksthormonet GH. samt virke aktiverende ved fettforbrenningen og stimulere immunforsvaret.

Fenylanin:

E. Aminosyre. Denne aminosyren kan ikke brukes av kroppen dersom det foreligger et c – vitaminmangel.. Den er nødvendig for formasjonen av neutrotansmittorer (takket være denne substansen fungerer nervesignalene). Fenylanin reduserer følelsen av sult gjennom å frigjøre hormonet CCK. Fenylalanin er den ene bestanddel i søtstoffet aspartam.(asparginsyre er den andre).

Prolin: Hydroxyprolin:

lE. Er svært viktig for den legende og oppbyggende prosessen av beinvevet og for bindevevet. Høye verdier av prolin i urinen kan indikere skade i støttevevet.

Serin:

IE. Omdannes til cystin i kroppen. Viktig for cellenes energitilførsel. Acetylkolin, som er en viktig neurotransmittor i kroppen (og en del av Iecitin).har serin som en viktig komponent. Serin kan lages fra den essensielle aminosyren threonin. Serin medvirker i produksjonen av DNA (arvestoff.)

Taurin:

lE.Denne aminosyren finnes i stor del i hjertet, skjelettminusklene og i det sentrale nervesystemet. Indikasjoner har vist at taurin kan hjelpe epileptikere. Taurin øker antallet hvite blodlegemer ved infeksjonen samt stimulerer nedbrytingen av fett.

Threonin:

E. aminosyre som er nødvendig for leverens helse og medvirker til et økt opptak av næringsemner. kan danne både serin og glycin.

Tryptofan:

E. aminosyre som er nødvendig for håret, huden og nervene. Fordøyelsen og næringsopptaket er avhengig av denne aminosyren. For at kroppen skal kunne ta opp tryptofan kreves B-vitaminen og da spesielt B-6. Tryptofan brukes av hjernen til å produsere serotonin en kjemisk substans som bidrar til naturlig søvn. Dette har ført til at Tryptofan også benyttes som et naturlig anti-stress og sovemiddel.

Tyrosin:

lE. Har betydning for produksjon av røde og hvite blodlegemer. Tyrosin anses å øke hukommelsen og øker også den mentale aktiviteten.

Valin:

E. Aminosyre. Nødvendig for omsetting av propionsyre (fettsyre). Er dessuten viktig for musklenes og nervesystemets helse.