Nå viser det seg at du kan kutte kalorier hvis du ønsker deg en datter!

Nå viser det seg at du kan kutte kalorier hvis du ønsker deg en datter! Maten har ekstremt mye å si for hvordan foster dannes. Her kan du lese litt om hva slags betydning mat har for fosteret.

Gravide kvinner som  ønsker seg en datter kan redusere kaloriinntaket sitt, mens dem som drømmer om en sønn ikke bør hoppe over måltidene. Forskning viser at morens matvaner påvirker hvilket kjønn barnet får. I den nye undersøkelsen deltok 740 britiske kvinner som var gravide for første gang, og som ikke visste kjønnet på sitt kommende barn. Kvinnene ga detaljert beskrivelse av hva de hadde spist rett før de ble gravide og tidlig i graviditeten. Deretter ble det undersøkt av forskerne om det var noen sammenheng. I følge vitenskapstidskriftet Proceedings of the Royal Society, Biological Sciences, var resultatet slående.

I gruppen som hadde høyest energiinntak fødtes det 56 prosent sønner, sammenlignet med 45 prosent i gruppen som hadde lavest energiinntak. Forskningen kan forklare hvorfor andelen gutter langsomt synker i utviklede land der mange unge kvinner velger å gå på på lavkaloridietter, sier forskningslederen Fiona Mathews ved britiske University of Exeter. Tidligere studier fra blant annet Etiopia viser at når sulten rammer, føder velernærte kvinner betydelig flere sønner enn hva underernærte kvinner gjør.

Hva skal man spise når man er gravid?

Når du er gravid er det viktig å spise variert, slik at du får i deg alle næringsstoffene du trenger. Noen få matvarer kan inneholde mikroorganismer eller stoffer som kan være skadelig for fosteret, selv om de ikke er farlige for deg som voksen. Barnet er mer følsomt for disse stoffene i fosterstadiet.

Kjøtt

Kjøtt er en viktig kilde til næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Rått kjøtt av alle typer bør unngås.

På grunn av forurensning etter Tsjernobylulykken kan matvarer fra enkelte områder i Norge, blant annet reinkjøtt og vilt ferskvannsfisk, sopp og ville bær fortsatt inneholde noe radioaktivitet. Gravide bør ikke få i seg mer enn 40.000 becquerel i året. Gravide bør ikke spise hvalkjøtt fordi det kan inneholde kvikksølv. Av samme grunn frarådes gravide å spise selkjøtt fra Vestisen. Oppskåret kjøttpålegg bør være ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i seg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen.

Fisk og skalldyr

Fisk og skalldyr er bra mat for gravide, men skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter. Generelt bør gravide huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises.

Alle typer fisk og skalldyr kan spises bortsett fra:

* Blåkveite over 3 kilo.
* Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.
* Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.
* Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
* Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

Gravide bør også unngå sjømat fra områdene rundt u-båtvraket ved Fedje. De bør unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig.

Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke:

    * upasteurisert melk
    * ost av upasteurisert melk.


Kaffe, te og cola

Noen næringsmidler inneholder mye koffein. Dette gjelder særlig kaffe, te, cola og energidrikker. Undersøkelser viser at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn

    * 1 – 2 kopper kaffe per dag, eller
    * 3 – 4 kopper te per dag, eller
    * 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Brukes slik hudkrem bør man redusere inntaket av kaffe, te og cola.

Måseegg

I enkelte deler av i Nord-Norge er det populært å spise måseegg i løpet våren/sommeren. Måseegg kan være forurenset med miljøgifter. Gravide bør derfor ikke spise måseegg.


Som gravid bør du være ekstra opptatt av god hygiene:

    * Vask hendene før du lager mat, før du spiser mat og mellom håndtering av ulike råvarer. Gravide bør være spesielt nøye med å vaske hendene etter å ha vært i kontakt med jord, sand eller katter.
    * Skyll alltid frukt, grønnsaker og bær. Jordbakterier kan gi alvorlige infeksjoner
    * Bruk rene redskaper
    * Bakterier kan vokse i lunken mat. Varm mat skal derfor være rykende varm. Ved 75° C drepes de fleste bakterier. Er det lenge til maten skal serveres, er det bedre å kjøle maten raskt ned og varme den opp igjen. Når du bruker mikrobølgeovn til å lage mat, bør du røre om eller la retten stå noen minutter så varmen fordeler seg jevnt.
    * Hold rå og tillaget mat fra hverandre. Matforgiftningsbakterier kan overføres fra en råvare til en ferdig rett.

Det advares gravide mot å ta CLA-preparater.

Alkohol og tobakk

Alle rusmidler moren får i seg, går over til barnet, særlig i første del av svangerskapet. Mens indre organer dannes, er barnet følsomt for rusmidler. Kjente skader er misdannelser av hjernen og andre indre organer. Giftige stoffer i tobakk går over til fosteret. Røyking reduserer også blodforsyningen til fosteret ved sammentrekning av blodårene i morkaken og ved lavere oksygeninnhold i morens blod. Røykende mødre føder i snitt barn som veier 200 gram mindre enn barn av ikke-røykende mødre. En lang rekke komplikasjoner før og etter fødsel er mer utbredt hos barn av røykende mødre.

Kilder: matportalen.no, aftonbladet.se og sol.no.