Fett kan grovt sett deles inn i 3 kategorier: flerumettet, umettet og mettet fett.

Fett kan grovt sett deles inn i 3 kategorier: flerumettet, umettet og mettet fett.



De flerumettede fettsyrene omega-3 (linolensyre) og omega-6 (linolsyre) defineres som essensielle (livsnødvendige) fettsyrer siden kroppen ikke kan danne disse selv.


En vanlig og svært så fastgrodd oppfatning er at umettet fett er bra for deg og mettet fett er skadelig. Dette er ikke bare en grov forenkling av virkeligheten, men er på mange måter direkte feil.

Riktignok må en få i seg de essensielle fettsyrene. Men det betyr ikke at det er bare å kjøre på med umettet fett samt unngå mettet fett. Med et moderne kosthold er det mye enklere å få i seg omega6 sammenlignet med omega3. Får du i deg en del umettet fett uten å ta særlig hensyn til hvilken type fett vil du normalt sett få i deg betydelig mer omega6 enn omega3. Ideelt sett bør forholdet være ganske likt, men med noe mer omega 6 enn omega3. Mange med en moderne norsk (for ikke å snakke om amerikansk) kosthold som spiser lite fisk og ikke tar omega3 tilskudd kan lett få i seg både 20 og 30 ganger mer omega6 enn omega3. Det er ikke bra overhodet.

Et annet problem med umettet, da særlig flerumettet, fett er at det lett oksiderer (harskner). Dermed risikerer du at fettet du inntar enten er ødelagt av oksidering eller at industrien selv har ødelagt det i form av raffinering, for å unngå harskning.

Men mettet fett er jo farlig tenker du vel, hvis du tenker som folk flest. Vel, da blir spørsmålet: Når ble det farlig? Siden animalsk mat har vært en naturlig del av menneskets kosthold så lenge vi har eksistert så har jo også mettet fett stått på menyen like lenge. Fungerer det ikke slik at vi (likhet med andre dyr) gjennom evolusjonen, gjennom millioner av år, har tilpasset oss den maten (og det fettet) som har vært tilgjengelig? Survival of the fittest! De såkalte ernæringsekspertene, og da spesielt de som uttaler seg på vegne av helsemyndighetene, hadde trengt en innføring i elementær biologi. Dette er ting en lærer på grunnskolen, at vi gjennom evolusjon tilpasser oss omgivelsene. Hvorfor består fettet i morsmelk av 54 % mettete fettsyrer hvis dette er skadelig for barnet? Har naturen sørget for å utstyre mor med melk som er helseskadelig for barnet? Kanskje ikke! Kanskje er det mettede fettet der av en grunn?

Den mettede fettsyren laurinsyre (som det for øvrig finnes mye av i kokosfett) er en sentral ingrediens i morsmelk. Laurinsyre tar knekken på virus og bakterier og beskytter således mot sykdom. Av andre funksjoner mettet fett har kan nevnes følgende: Cellemembranen trenger 50 prosent mettet fett for å oppnå optimal permeabilitet. Hjertet foretrekker de mettede fettsyrene palmitinsyre og stearinsyre som brennstoff (fremfor karbohydrater). Beinsubstansen trenger mettet fett for å kunne inkorporere kalsium på en effektiv måte. Lungenes surfaktant (som hjelper til med å holde lungeblærene åpne) og som kan hindre pusteproblemer består også av mettede fettsyrer. Mettet fett fungerer også som signalmolekyler ved hormonproduksjon, og i immunsystemet spiller mettet fett en vesentlig rolle. Det aktiverer hvite blodlegemer slik at de kan destruere invaderende bakterier, virus, sopp og kreftceller. Hvis kroppen ikke tilføres tilstrekkelig mettet fett vil den selv kunne omdanne karbohydrater til mettet fett. Hvorfor er kroppen i stand til dette hvis mettet fett er farlig? Vet ikke kroppen sitt eget beste?

Store mengder solsikkeolje, rapsolje og soyaolje gjennom å spise margarin, det har vi derimot godt av hevdes det! Neppe! Det er nemlig ikke mulig å få i seg store mengder av disse oljene gjennom å spise maten slik naturen fremstiller den. Ergo vil et stort inntak av slike oljer være unaturlig og trolig usunt. Hvem går vel rundt og «beiter» solsikkeplanter? I utgangspunktet skal en få i seg nok essensielle fettsyrer gjennom å spise kjøtt, fisk, nøtter/frø og enkelte typer grønnsaker. Men det kan også være fornuftig med tilskudd i dagens moderne samfunn.

Hva med forskningen da?

Den viser vel at mettet fett er skadelig og fører til hjerte- og karsykdom? Joda, det finnes nok forskning som viser en sammenheng mellom inntak av hjerte- og karsykdom. Men dette er såkalte epidemiologiske studier som viser overfladiske sammenhenger (korrelasjoner), men som ikke sier noe om årsakssammenhenger. Leter du derimot etter kliniske studier som viser det samme kan det hende du vil lete forgjeves. Selv om befolkningsstudier viser en positiv sammenheng mellom inntak av mettet fett og dødelighet så betyr ikke det at det ene forårsaker det andre. Det er mange faktorer som påvirker dødeligheten, for eksempel røyking, fysisk aktivitet etc. Siden mettet fett generelt er ansett som usunt vil gjerne usunne mennesker tendere til å spise mest mettet fett. Sistnevnte får da skylden for den dårlige helsen uten at dette nødvendigvis er årsaken. Ny forskning viser imidlertid at mettet fett ikke øker risiko for hjerte- og karsykdommer som tidligere antatt. Denne påstanden kommer faktisk fra professor i ernæring Rune Blomhoff. Han har nylig ledet en offentlig oppnevnt arbeidsgruppe som har oppsummert verdens forskning på matvarer og helseeffekter.

Les mer her: http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250146

Myten om at mettet fett er helseskadelig står definitivt for fall.