om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
22/05 - 2012, 11:34:56

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Lightbrus og søtsug
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Lightbrus og søtsug  (Lest 1535 ganger)
Alberte
Beryktet

Vis profil
« på: 26/04 - 2008, 09:22:09 »

Er det noen som kjenner til om det er påvist og faktisk stemmer at drikking av lightbrus fører til søtsug?

Før drakk jeg mye Pepsi max, og spiste mye godteri. Nå har jeg kuttet ut begge deler, men velger gjerne pepsi max el. foran sukkerbrus i situasjoner der det virker unatulig å velge vann. På tirsdag drakk jeg pepsi max på cafe, og fikk så utrolig lyst på sjokolade. Jeg har hørt noe om at de kunstige søtningstoffene fører til økt sukkersug, men vet dere om dette stemmer?

Loggført

Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #1 på: 26/04 - 2008, 14:57:23 »

Kroppen tror den får sukker når det kunstige søtningstoffet kommer inn i systemet og setter i gang prosesser for å bryte ned sukkeret.
Når dette sukkeret ikke kommer, så lager den sug etter sukker.
Loggført

Alberte
Beryktet

Vis profil
« Svar #2 på: 26/04 - 2008, 19:33:46 »

Det hørtes jo logisk ut. Takk for svar.
Loggført

Littleme
Gjest
« Svar #3 på: 27/04 - 2008, 11:28:25 »

Kroppen vår er nok "smartere" enn som så Smiley Den reagerer på stoffene den for tilført og bryter ned disse. Kroppen vår "tror" dermed ikke at den får sukker. Den vet den får kunstig søtning. Det finnes flere forskjellige kunstige søtningstoffer og i pepsimax har vi for det meste aspartam. Aspartam er ikke påvist å øke noe søtningssug. Faktisk så viser det seg at aspartam kanskje redusere apetitten, muligens gjennom aminosyren phenylalanine. Men mye er her foreløpig litt uvist.

Jeg tror nok likevel at endel kan oppleve ett "savn" etter enkelte søtsaker som de har kuttet ut. Og ved å drikke noe søtt så blir de bevisst på dette savnet og savner dermed feks sjokoladen sin Smiley Kanskje årsaken til at du valgte pepsimax var at du ubevisst ønsket noe søtt pga lavt glukose nivå i blodet. Når pepsimaxen da ikke gjorde til at du fikk økt blodsukkeret så var fortsatt savnet tilstede og du gikk over på en annen kilde som du erfaringsmessig vet vil tilfredstille suget Smiley (<-- spekulasjoner på slutten vel og merke).
Loggført
Mumsi
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #4 på: 16/06 - 2008, 10:54:49 »

...hm... ikke enkelt dette. Gikk vel litt i den fella i går... drakk cola zero og endte med og forspise meg på is. Så jeg tror nok det er noe i at light brusen er med på å øker søt suget...

Vet ikke hvordan det er nå, men for noen år siden, så kunne man drikke pepsi max da man gikk på cambridge kuren.... Jeg går ikke på den nå, men man lurer jo på om kan kan drikke light brus da.... Jeg sliter med å få i meg nok veske. Har vel drukket så mye vann i perioder at jeg har litt styggen til det.

Kan man stole på det som står på flaska, at det er så og si ingen kalorier?
Loggført
Alberte
Beryktet

Vis profil
« Svar #5 på: 16/06 - 2008, 11:45:45 »

Jeg tror man kan stole på det som står på flaska, men jeg tror ikke det er lurt å bytte ut vann med lightbrus for å få i seg nok væske. Jeg blir tørstere av lightbrus og pepsi max er i tillegg svært vanndrivende. Når jeg drikker lightbrus er det mer fordi jeg har lyst på "noe godt" enn for å få i meg væske.

Jeg har forresten prøvd 40-60 juice-vann-blandingen til Tine. Den er veldig effektiv tørsteslukker som bare fruktjuice og ikke tilsatt sukker.
Loggført

Mumsi
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #6 på: 18/06 - 2008, 15:56:36 »

Har ikke prøvd 40/60'n til tine, for jeg syns den var veldig dyr....,men jeg prøvde å lage selv. Jeg blandet apelsinjuice med vann/farris. Det ble godt og slukket tørsten. Kanskje ikke like sunn som den orginale, men...?
Loggført
Alberte
Beryktet

Vis profil
« Svar #7 på: 18/06 - 2008, 16:42:33 »

Jeg har også bare kjøpt den en gang fordi den var urimelig dyr (1,5 liter eplejuice er nok til nesten 4 l. 40-60 og koster 12 kroner, mens den som de har blanda for oss koster 18? usaklig...)
Men det var i alle fall veldig godt.

Må forresten legge til at det er ca. 1,5 måned siden jeg startet denne tråden, og da hadde jeg store problemer med å la være å drikke cola-drikker. Nå i helgen skulle jeg "unne meg" et glass cola, og det smakte ikke godt lenger... Det sier litt om vanens makt.
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #8 på: 18/06 - 2008, 17:56:29 »

Slikt har jeg merket også! For noen år siden dynket jeg nedpå med colalight. så gikke jeg over til Farris, som jeg også likte. Etter et år var smaksansen forandret, så søt brus smakte emment, liksom litt klissete.
Nå har jeg kutta på farrisen også, av hensyn til saltet, og det blir mest rent vann. Men farris smaker fremdeles bra, når jeg tar en en gang i mellom...
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.375 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten