om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
22/05 - 2012, 11:48:25

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Slanking
| |-+  Slanking generelt
| | |-+  Motivering fra en mor hvordan?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Motivering fra en mor hvordan?  (Lest 1539 ganger)
am
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 06/05 - 2008, 14:13:15 »

Hei,
Er det noen som har noen tips om hvordan jeg motivere en på 16 år. Hun
skal ned i vekt, ønsker dette selv.
« Siste redigering: 06/05 - 2008, 15:04:24 av am » Loggført
Angela
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #1 på: 06/05 - 2008, 15:03:35 »

Hei hei!
Da jeg var på den alderen ønsket jeg også å gå ned noen kg så jeg og mamma satte opp en avtale og jeg gikk ned 10 kg.
For det første ble hun med på 2-3 turer i uken. Da får man litt ekstra kvalitetstid også.
Da jeg hadde gått ned de første 3kg dro vi på kino.
Da jeg hadde gått ned 5 fikk jeg et par nye joggesko. (De andre var da helt utslitt etter alle turene vi hadde i skogen og alle mine jogge turer. )
Når 8 kg var borte fikk jeg en time hos frisøren.
Da jeg endelig hadde gått ned 10 kr dro vi ut og spiste en skikkelig jente middag og jeg fikk et par nye bukser og 2 topper.
Det er kanskje feil å gi barna belønninger slik, men for meg fungerte det veldig bra. Og slikt som joggesko og frisørtimen var ting jeg ville fått uansett før eller siden, men det å ha det som gulerot fikk meg til å yte litt ekstra.
I tillegg fikk jeg være med å bestemme litt i forhold til middager så det ble sunne middager som jeg også hadde lyst på. Smiley
« Siste redigering: 06/05 - 2008, 15:14:08 av Angela » Loggført
am
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #2 på: 06/05 - 2008, 15:10:55 »

Takk,
det var faktisk ikke noe jeg hadde tenkt på.. Smiley, de ønsker seg jo så mye. Kan faktisk bruke belønning på mye som er hverdagslig.
Da blir det mange fine mål vi kan sette.
Loggført
Angela
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #3 på: 06/05 - 2008, 15:17:47 »

Jeg hadde mye jeg ønsket meg på den tiden så for meg var det h elt genialt.
Jeg ga bånn gass fra dag 1 og kom ned det jeg skulle på 5 mnd ca.
Viktig at det ikke går for fort også. Det er en farlig alder i forhold til spiseforstyrrelser.
Jeg fikk ingen problemer med det, men det kommer nok av foreldre som er ekstremt observante og i tillegg har de alltid vært opptatt av sunt kosthold.

angel13
Loggført
am
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #4 på: 06/05 - 2008, 15:22:31 »

Det vil jeg tro, så vi skal gjøre noen avtaler vi i kveld,  eusa_dance sette oss noen mål.Sommeren nøærmer jo seg , så klær står sikkert på ønskelisten (som alltid) i tillegg til alt det andre som hun "trenger" Wink Kanskje jeg tom får henne til å spise mer grønnsaker

Vi har nå gjort noen avtaler, og første gevinst detter ned når hun har tatt av 6 kg, jenta ble kjempe fornøyd. Må bare finne på noe lurt, når dette målet blir nådd.  eusa_think
Så dette kommer til å bli knall. Sikkert godt tips til andre som og slanker seg, med å gi seg selv "gaver" når mål er oppnådd.
« Siste redigering: 07/05 - 2008, 09:38:20 av am » Loggført
am
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #5 på: 15/05 - 2008, 10:58:19 »

Så har jeg forsøkt å holde motivasjonen hennes oppe i 14 dager, begynner å bli lei.  eusa_wall  Ikke like enkelt å være 16 år.
Det ligger belønninger i bunnen( gaver,klær,frisør osv) , men det kan virke som det ikke hjelper.
Noen tips?   eusa_think
Hun har hypoterose( lavt stoffskifte), så vekten går ikke ned slik hun/vi hadde håpet, enda hun får nå 400mg Levothyroxin pr dag.
Loggført
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #6 på: 15/05 - 2008, 11:47:45 »

Hei,
jeg har sett denne tråden, og den minner meg om tanker jeg har gjort meg i samarbeid med unge jenter tidligere, både i familie og arbeid. Så jeg tør meg frampå med litt psykologisering...

Enten man er 16 eller 56, må motivasjonen være opplevd innenfra, for at den skal virke i tilstrekkelig grad over tid. Støtte er viktig, ja, og det er utrolig hvor viktig en støttende mor kan være. 
Men 16-åringen må oppleve å være den aktive, besluttende personen, om hun skal fortsette den gode innsatsen over tid.
Grensegangen mellom støtte og mas er hårfin, og kan bli opplevd som flyttet av hormonsvingninger - noe vi som kjent har mye av i tenårene. Bare husk tilbake...

Gjør du henne avhengig av ytre motivasjon, kan drivet være borte eller redusert det øyeblikket den ytre motivasjonen er borte eller ikke matcher hennes mål. Har hun indre motivasjon, kan hun hente den fram når som helst.
Eksempel:
Om du sier "Nå var du flink som ...." vil dette gjerne oppleves godt der og da.
Det kan også gjøre henne avhengig av skryt /ekstern anerkjennelse, så hun slutter å bevege seg i rett retning når det ikke er skryt å hente, eller om hun er sur på deg (du kan ha nektet henne å ...sett inn det som passer / ikke passer)
Om hun får høre noe a la " kjenn etter hvordan det er å være så flink. Dette kan du gjenta når du vil, du vet du kan." etter trening el.l., gjør man henne oppmerksom på den indre motivasjonen. Hun får samtidig vite at du har sett at hun er flink.
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
Angela
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #7 på: 15/05 - 2008, 11:49:54 »

Hmmm..... Hva sier legen hennes i forhold til medisinene og nedgang?
Kanskje det tar litt tid før effekten setter i gang?
Har hun gått ned noe enda? Jeg sliter selv med dårlig forbrenning og har perioder der jeg ikke klarer å gå ned mer en 0,5-1kg pr måned.
Kanskje dere skulle prøve å endre fokus på ting. Prøve å overbevise hjernen om at dette ikke er slanking, bare omlegging av kosthold for å bli sunn.
Det funket bra på meg. Da ble jeg ikke like deppet.
Jeg kastet også vekten ut en periode og brukte målebånd for å se fremgang.
Hjalp veldig med gå og sykkelturer faktisk.
Huff... Synes synd på datteren din. Jeg vet hvor kjedelig det er å være 16 og ting ikke går slik man håper....
Loggført
am
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #8 på: 15/05 - 2008, 12:22:48 »

Takk Gunnang, eusa_angel det er noe i det du sier, jeg prøver jo så godt det er mulig å gi henne motivasjon, men balansen mellom ris og mas er hårfin,med hormoner som går opp og ned.
Angela,  eusa_angel Noe tid bør nok medisinene henns få før det hjelper, hun har vært altfor lavt medisinert i hele vinter( gikk opp 7 kg) , så det er vel bare å håpe, legen gikk så høyt opp i håp om at det vil og virke på vekten hennes,skal tilbake til legen for nye prøver om ca 1 md. Hun har  gått ned 2 kg, men som hun sier selv "det er vel bare vann". Hun bruker ikke vekten i stor grad hjemme( står på et annet bad enn hun bruker til daglig)
Vi kuttet brått ut brød,og prøver  fjerne alt med  hvetemel. Redusert med pasta,ris og poteter.
Loggført
Angela
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #9 på: 15/05 - 2008, 12:38:11 »

To kg er jo kjempebra!!!!! Hun er kjempeflink synes jeg.  eusa_clap
Jeg har gått ned ca 2 kg pr måned siden jeg startet, så hun har all grunn til å være fornøyd og stolt av seg selv synes jeg.
Det kan du få hilse henne fra meg å si. Og alt kommer nok til å gå lettere etterhvert selv omman alltid vil ha noen kjipe dager.
Men det blir færre av dem etterhvert også!  blob5

Klem

angel13
Loggført
am
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #10 på: 15/05 - 2008, 12:56:40 »

Det var det jeg prøvde å si til henne  eusa_angel , i dag skal hun til frisøren.
Jeg skal hilse henne,å si det. Så får vi bare håpe at motivasjonen kommer tilbake, og at det bare er litt leie dager nå.Føler vel at hun har litt redusert liv nå fortiden. '
Vi skal nok få det til  eusa_dance
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.383 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten