Så du har bestemt deg for og gå for proteinfabrikken da ?
Isåfall. Da mener jeg dette har noe og si :
- Smak
- Innhold , kvalitet
- Type protein
Når det gjelder smak så fåes vel proteinfabrikken sitt pulver i Jordebær , Sjokolade , Vanilje , Banan , Skogsbær og Nøytral. Kansje litt avhengig av type pulver og størrelse på forpakningen. Her er vel egentelig mitt råd om du klarer og vente et par dager , så send mail til proteinfabrikken og spørr om og få smaksprøver på et par smaker. Jeg pleier ofte og gjøre dette før jeg kjøper pulver , da får du somregel en liten zip-bag med en dosering pulver. Det er verdt et førsøk iallefall. ( Har gode erfaringer med proteinfabrikken og smaksprøver fra før av ).
Ellers så er det jo sjokolade som er en klassisk gjenganger når det gjelder pulver. Den smaken er liksom ikke så vanskelig og få svelgbar. Jordebær pleier og ha en fin andreplass generellt , denne har jeg også brukt et par kg whey tech av , men det er så lenge siden så jeg husker ikke eksakt smaken , men den fungerte helt ok i vann og i melk var det en drøm , rett og slett milkshake. Nøytral er vel mest til bruk i matlaging eller sammens med andre kostilskudd med smak feks. Og skogsbær har jeg hørt dårlig om. Men smaken er som baken , og noe jeg ikke liker synes kansje du er helt topp.
Når det gjelder Innhold og kvalitet, så har vel proteinfabrikken henholdsvis 4 proteinpulvere.
Whey har en filtreringsmetode som gjør at prisen kan bli litt billigere enn de dyreste pulvrene. Desverre medfører dette til mere karbohydrater og fett i pulveret. Dette er for det meste mettet fett og laktose. Det er jo uansett ikke snakk om store mengder , men mange reagere litt på laktosen. Whey er forresten raskt opptakelig. Det har høy biologisk verdi.
Whey Isolate er i forhold til vanlig whey , et bedre pulver rent kvalitetsmessig. Her bruker man en annen filtreringsmetode hvilket gjør at man fjerner nesten alt av karbohydrater og fett. Så de som reagerer litt på vanlig whey burde definitivt prøve dette. Også dette har høy biologisk verdi og tas enda raskere opp i kroppen enn vanlig whey. Ellers er det nogelunde likt.
Kasein er en helt annen type protein. Dette er samme protein vu finner mye av i melk og melkeprodukter. Kasein har vel også høy biologisk verdi , men tas seinere opp i kroppen. Dette er derfor ideelt når det er lenge til mat , om kvelden og slikt for og sørge for at musklene har tilførsel på protein i lengre tid. Ulempen er vel at det klumper seg og blir tjukkere enn whey utblandet og at det er dyrere.
Whey tech er en blanding av whey og kasein. Blandingsforholdet står på produktsiden. Egentlig ikke så mye og si om det her vel , men man får både i pose og sekk da på en måte. Kan klumpe seg / skumme litt mer enn whey. Litt dyrere enn vanlig whey.
Uff det her ble mye , men da håper jeg du iallefall fikk svar