om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
22/05 - 2012, 12:01:41

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Kalsium eller ikke?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Kalsium eller ikke?  (Lest 1648 ganger)
Alberte
Beryktet

Vis profil
« på: 03/06 - 2008, 07:57:49 »

Jeg blir litt forvirret når jeg forsøker å lese meg til hva som er bra for kroppen.

Denne artikkelen http://www.iform.no/pub/art.php?id=909 skriver at man skal unngå meieriprodukter

"Tips en: Elliminer alle meieriprodukter fra dietten din
Det finnes flere grunner til at man burde elliminere meieriprodukter. Det finnes en del forskning som viser at til tross for at melk inneholder kalsium, er det satt i sammenheng med beinskjørhet, mangeltilstander av vitaminer/mineraler, forkjølelse, influensa, allergier, menstruasjonssmerter, osv. Et annet problem er at mange har en tendens til å reagere på meieriprodukter ved å binde mye underhudsvann. Dette er uheldig nå som sommeren er over oss, og vi ønsker å se best mulig ut."

Mens denne http://slankenett.no/artikler/art.php?id=11
sier at man skal passe på å få i seg nok...

"Hvorfor er kalsium så bra?
Spørsmålet er hvorfor kalsium kan skape dette vekttapet, og med hvilke mekanismer det skjer. Mye tyder på at det er flere faktorer, men studier viser at mye kalsium får fettcellene til å slippe ut mer fett. Forskning viser også at opptaket av fett til fettcellene minsker og at kroppstemperaturen øker noe. En annen mulig mekanisme, som ytterligere kan forsterke effekten, er at kalsium virker som ett svakt naturlig Xenical. Det innebærer at kalsium minsker fett absorberingen i tarmen og kanskje skulle man ta en ekstra kalsiumtablett i sammenheng med julebord, festmiddager og andre fetere festligheter? I sjokolade kan tilsatt kalsium minske opptaket av kakaosmør med 13 prosent. Den mulige årsaken til denne effekten er at kalsium høyner pH-verdien i tarmen, og at de enzymer som bryter ned fett (lipaser) ikke kan arbeide like effektivt. Alle enzymer har nemlig en pH-intervall der de fungerer best. Så fort miljøet i tarmen kommer utenfor det optimale pH-verdien for lipas minsker deres mulighet til å bryte ned fett og mer av fettet havner i toalettet."

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på...
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #1 på: 03/06 - 2008, 09:24:34 »

Forsking kan gi resultater som virker motstridende.
Noen ganger er de motstridende: samme stoff kan være bra for kroppen på en måte, mens det er dårlig på en annen.
Andre ganger virker det motstridende før man ser hele sammenhengen.

Om du har tendenser til allergi, kan melkeprodukter gi en del andre utslag hos deg enn hos en som ikke har det. Mange "hovner opp" under allergiutslag.

En hel del mennesker vil ha nytte av å ha et mer basisk innhold i maten, det er ikke bare gjennom "sure oppstøt" kroppen reagerer om du har for mye syre. Dette kan også henge sammen med inntak av melkeprodukter.
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
Littleme
Gjest
« Svar #2 på: 03/06 - 2008, 11:44:50 »

Kalsium er viktig for kroppen din og spesielt viktig i samarbeid med vitamin D for bentettheten. Så du bør prøve å få i deg ditt daglige behov (rundt 800-900 mg) enten i form av mat eller tilskudd om du ikke tåler melkeprodukter.

Når det gjelder kalsium og fettreduksjon så viser forskningen ingen effekt av kalsium eller økt inntak av melkeprodukter. Av de 49 gode studier som er gjort til i dag, viser 42 ingen effekt. De 7 gjennstående studiene viser enten økt vekt pga økt melkeproduktinntak eller reduser fettmasse pga økt kalsiuminntak. De studiene som viser positive effekter har mangelfullt studiedesign (kontrollerer feks ikke alltid energiinntak og energiforbruk) og det ekstra fett/vekttapet kan som oftest forklares av økt inntak av fiber, frukt, grønnsaker og lavere fettinntak.

Så hvorfor skriver da enkelte at kalsium er det nye vidundermiddelet? Jo, fordi det skaper oppmerksomet. Det er nytt, og skriver en i tillegg den magiske setningen "forskning viser" så er mye gjort. At en da "glemmer" å forteller at den forskningen en heviser til er mangelfull og at hoveddelen av forskningen sier det stikk motsatte, ja det er mindre viktig. For hvor mange kommer til å sette seg ned å surfe etter vitenskaplige studier for å se om det stemmer Smiley?

Så spis/drikk meieriprodukter så lenge du ikke blir dårlig av det som gunnang sier. Blir du dårlig så prøv å få i deg din daglige dose av kalsium (og vitamin D) på andre måter, så er du ett godt steg nærmere en sterk benhelse i fremtiden Wink
Loggført
Alberte
Beryktet

Vis profil
« Svar #3 på: 03/06 - 2008, 19:02:33 »

Når det gjelder kalsium og fettreduksjon så viser forskningen ingen effekt av kalsium eller økt inntak av melkeprodukter. Av de 49 gode studier som er gjort til i dag, viser 42 ingen effekt. De 7 gjennstående studiene viser enten økt vekt pga økt melkeproduktinntak eller reduser fettmasse pga økt kalsiuminntak. De studiene som viser positive effekter har mangelfullt studiedesign (kontrollerer feks ikke alltid energiinntak og energiforbruk) og det ekstra fett/vekttapet kan som oftest forklares av økt inntak av fiber, frukt, grønnsaker og lavere fettinntak.

Takk for godt og grundig svar - igjen!
Så utrolig bra med litt mer konkrete tall. Flott at noen er litt kildekritiske også, og faktisk ser ordentlig på studiene. Det er litt for få sånne rundt omkring. Dette fortjener du ros for!

En hel del mennesker vil ha nytte av å ha et mer basisk innhold i maten, det er ikke bare gjennom "sure oppstøt" kroppen reagerer om du har for mye syre. Dette kan også henge sammen med inntak av melkeprodukter.

Jeg trodde melkeprodukter var basiske - har jeg misforstått?
Når man er fyllesjuk trodde jeg grunnen til at melk hjelper på magen er at det nøytraliserer det sure. Men jeg har kanskje misforstått.

Men takk for svar begge to. Forstår dette som at jeg kan fortsette å drikke melk uten å være redd for å legge på meg, men at jeg ikke trenger å overdrive melkeinntaket for å oppnå en slankeeffekt.
Loggført

Littleme
Gjest
« Svar #4 på: 03/06 - 2008, 20:27:43 »

Melk har en ph på ca 6.9.
Loggført
tullhøna
Moderatorteamet

Ingenting er umulig, noke tar berre litt meir tid!

Vis profil WWW
« Svar #5 på: 03/06 - 2008, 21:28:25 »

Men melk funker jo om en har sure oppstøt?
Ditta skjønte eg ikkje Tongue
Loggført

Alberte
Beryktet

Vis profil
« Svar #6 på: 03/06 - 2008, 23:26:04 »

Men melk funker jo om en har sure oppstøt?
Ditta skjønte eg ikkje Tongue

Da er vi to...
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #7 på: 04/06 - 2008, 08:15:55 »

Jeg har også oppfattet det som at melk har en svak basisk virkning. Beklager unøyaktig skriving. Jeg tenker raskere enn jeg skriver, og når jeg ser over etterpå, ser jeg bare det jeg har tenkt, og ikke slik det kan oppfattes når man bare leser teksten...

Prøver på nytt:
Problemene med syre gir seg ikke bare utslag gjennom "sure oppstøt". Kroppen har flere reaksjonsmåter som ikke er like lett å sette fingeren på.
En hel del mennesker vil ha nytte av å ha et mer basisk innhold i maten.
Melk og melkeprodukter kan være med på en svak heving av ph. Ofte trengst litt mer enn det melka kan gi av basisk påvirkning.

Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
anibird
A-Kjendis

natteravn

Vis profil
« Svar #8 på: 10/06 - 2008, 19:18:55 »

Apropos det Iben skriver, og dette med motstridende informasjon: Har lest en artikkel nylig her på slankënett, der det stod at inntak av kalsium/høyt inntak av meieriprodukter/melk kan virke "slankende". Legen min sier desuten at melkefett inneholder CLA-fettsyren som bidrar til å redusere magefettet og balansen mellom fett og muskler....

Noen mener at vi ikke bør drikke melk fordi vi mangler de stoffene kalvene bruker på å fordøye melken (det som kalles løpe, og brukes i osteproduksjonen).

Noen mennesker lider av proteininntoleranse. De mangler et en enzym som hjelper til å bryte ned melkeproteinet. Istedet dannes det giftige peptider som kan gi hjerneskader. Dette er ikke det samme som mat-allergi. I sistenevnte tilfelle er det immunforsvaret som reagerer mot allergenet (i dette tilfellet melk) og lager en motreaksjon, EKS. i form av histaminreaksjoner.

Generelt kan man vel si at melk er et helt OK næringsmiddel som har vært brukt og brukes over størstedelen av verden. De senere årene har det vært noe fokus på spedbarn og kumelk-allergi, uten at jeg kjenner til hvor mye dokumentasjon som foreligger.

Vi har også hatt perioder som har vært lettere hysteriske med tanke på inntak av melkefett. Det aller beste er kanskje å verken velge de magreste eller de feteste meieriproduktene, men det som ligger mellom, altså i lett-melk-genren.

Ellers er melk en naturlig del av et kosthold med høy andel proteiner. Og dette er jo "det siste" på slankefronten, skjønt prinsippene har vært kjent og brukt i kropppsbygger-kretser i flere tiår. Velkommen etter!
Loggført

alt er håpløst og vi gir oss aldri:-)

Marthe
Administrator

Vis profil E-post
« Svar #9 på: 10/06 - 2008, 19:28:30 »

Det er derfor vi prøver og "presentere" forskjellige løsninger her på slankenett.

Vi støtter ikke en spesiell "slanketeori" men prøver publisere saker som er relevant for de som vil slanke seg, så kan man gjøre seg opp sin egen mening for hva som fungerer best for en selv Smiley

Mer om emne:
http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=44 (Melkeprodukters plass i motedietter)

http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=32 (Myndighetenes satsing på et sunnere kosthold)
Loggført

Alberte
Beryktet

Vis profil
« Svar #10 på: 10/06 - 2008, 20:20:30 »

Det er veldig fint at dere prøver å presentere ulike metoder og teorier. Noenganger blir jeg litt usikker, fordi det er så mange motstridende ting som er "riktige" men vanligvis synes jeg det er greit å se forskjell på "fedon-riktig" og "grete rohde-riktig".
Men andre ganger blir jeg litt forvirret, og da hender det jeg tenker at det ville vært fint med en tydelig oppskrift som sier "sånn og ikke sånn" - og akkurat når det gjelder melkeprodukter synes jeg det er vanskelig å holde styr på hva som er bra og ikke.

Jeg har kutta ut vanlig youghurt fordi det er mye sukker i denne, så nå spiser jeg bare youghurt naturell med tilsatt kanel. Jeg har drukket noe biola i det siste, fordi jeg har vært litt uvel i magen. Ellers har jeg vært - og er fortsatt ganske usikker på andre melkeprodukter. Hender jeg drikker litt skummamelk etter trening.

Jeg har ikke lyst til å "bruke opp" kalorikvoten min på masse melk, men er litt redd for å få i meg for lite kalsium.

I og med at jeg saster på kaloritelling og trening, og ikke noe sånn lokarb-opplegg, så dersom jeg skjønner dette riktig er det greit med noen magre melkeprodukter.

Er det noen som vet om det er lurt å ta kalsiumtilskudd i tillegg?
Loggført

Littleme
Gjest
« Svar #11 på: 11/06 - 2008, 15:23:13 »

Det er som oftest ikke noe fare om du tar ett tilskudd i tillegg om du tror du får i deg for lite kalsium. Den øvre grensen for inntak er ganske høy (2500 mg). Det kan likevel være lurt å kanskje før en kostholdsdagbok i ei ukes tid og sjekke hvor mye kalsium en faktisk får i seg. Disse vitaminene og mineralene sniker seg inn overalt Smiley Det er jo ikke bare melkeprodukter som inneholder kalsium selv om de er en veldig viktig kilde Wink
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.546 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten