Hei, og velkommen!
Ser du på
http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55vil du kunne regne ut hvor mange kalorier du trenger daglig for å opprettholde den vekten du har i dag. Setter jeg din alder, vekt og høyde inn i formelen, og bruker faktoren for moderat aktiv (middels mosjon 3-5 dager pr. uke), viser det seg at du trenger 3286 kcal pr dag for å holde nåværende vekt stabil.
Går du ned til ët snitt på 2500 for dagen, får du da et kaloriunderskudd på 786 for dagen. Det vil du merke på vekta. Varier gjerne litt fra dag til dag, men slik at snittet stemmer.
Hvor mye du får i deg for dagen, kan du beregne ved hjelp av mat på data som tullhøna nevnte. Jeg anbefaler ikke å sitte hver bidige dag og plotte inn hver munnfull du spiser, men å ta f.eks den første uka og registrere, slik at du blir bevisst hva du får i deg. Evt at du legger inn innholdet i en normal dag i et par varianter, og ser hvor mye det gir. Så kan du eksperimentere deg fram til en meny som inneholder passe mye kalorier.
Et par tips: varier kyllingfileten med svinekjøtt og biff, eller prøv fisk + reker.
Sausene er viktige om du woker maten, det er lett å lage sauser med lite kalorier (og lite arbeid), om du tar utgangspunkt i a) en boks hermetisk tomat eller b) et beger naturell yoghurt, og så tilsetter krydder og urter, f.eks chilipasta, tikka masala, curry, kebabpasta, koriander, basilikum - prøv deg fram.
Sjekk kaloriinnholdet (og smaken) i boil-in-bag risen i mot en pose frossen grønnsakblanding, jeg vet hva jeg velger

Lykke til!