om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
Naturen helbreder - ikke medisinen!
Verdens råeste dopingpreparat nå laget
Dataspillene som trener og trimmer deg
Optimal treningsdosering
Kreatin (6): Forsterker muskelveksten
Kreatin virker! Og har liten helserisiko
Kreatin (del 4): Slik bruker du tilskuddet
Den perfekte splittrutinen - del 1
Utholdenhetsutøvere - svært mange overtrener systemisk
Kreatin (del 7), bivirkninger?
FRA IFORM.NO
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Veronica Haugen
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Effektivt treningsprogram for masse!
Bit tenner - bli sterkere!
Flukt - jakten har startet
Følg naturens vilje - Kom iform til sommeren NÅ!
Motivasjon til å bli bra, bedre, best!
Christian Egner Europamester i Athletic Fitness
Norges sterkeste mann 2012
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
22/05 - 2012, 12:15:01
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Kosthold & kosttilskudd
Kosthold
Farris og kaffe
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
Skrevet av
Emne: Farris og kaffe (Lest 1411 ganger)
Alberte
Beryktet
Farris og kaffe
«
på:
10/06 - 2008, 20:26:29 »
Jeg forsøker å telle kalorier for å gå ned i vekt. Nå kom jeg plutselig til å tenke på at jeg drikker en god del farris (kanskj 1 liter til dagen) og en god del kaffe (4-6 kopper espresso). Dette har jeg ikke tatt med i kaloritellinga mi, fordi det ikke er kalorier i disse, på samme måte som jeg ikke holder styr på hvor mye vann jeg drikker. Men nå lurer jeg litt på om jeg burde det?
Det er jo mye salt i farris - eller tar jeg feil? Og hvordan er det med kaffe? Det har jeg hørt at er bra for forbrenningen, men kan man drikke ubegrenset, eller kommer man til et punkt hvor det tipper over?
Loggført
Littleme
Gjest
Sv: Farris og kaffe
«
Svar #1 på:
20/06 - 2008, 22:59:33 »
Heftig bruk av krydder er nok en større fare enn farris når det gjelder saltinnhold. 1 halv liter farris inneholder ca 0.5 g salt. Anbefalt inntak ligger på 5 gram, men vi trenger vel strengt tatt ikke mer enn 1 gram daglig. Men farris bør nok ikke være din eneste vanndrikk nei.
Koffein via kaffe har vist seg å øke forbrenningen med 97-174 kcal/døgn, med lavere økning hos overvektige (1). Dette varierer endel fra studie til studie, og tidligere inntak av koffein/kaffe spiller en stor rolle. Kaffe er for de friske relativt trygt innefor normale mengder. 3-4 kopper daglig eller 300-400 mg koffein er antatt som en trygg grense. Folk med høyt blodtrykk og eldre kan derimot være mer utsatt for risikoene ved høyt kaffe/koffeininntak (2).
1. Bracco D. et al (1995) Effects of caffeine on energy metabolism, heart rate,
and methylxanthine metabolism in lean and obese women. Am. J. PhysioZ. 269
(EndocrinoZ. Metab. 32): E671-E678.
2. Higdon J & Frei B (2006) Coffee and Health: A Review of Recent Human Research. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 46:101–123.
Loggført
Sommerpiken
C-Kjendis
«
Svar #2 på:
21/06 - 2008, 10:39:38 »
For mye av en matvare (el drikkevare) er jo aldri bra uansett hva det er, men jeg tror du skal drikke VELDIG mye kaffe og faris for at det skal ha noen negativ effekt på slankingen. Jeg fører i allefall aldri opp sukkerfri brus eller kaffe når jeg drikker det.
Men hvis du spør tannlegen din så vil nok h*n si at en liter faris er for mye om dagen..
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #3 på:
21/06 - 2008, 11:16:11 »
Et godt slagord er
"Alt med måte - også måtehold"
Det gjelder også ifht hva vi bør ligge unna av mat- og drikkevarer.
Loggført
Medlem av sykkelklubben
Alberte
Beryktet
«
Svar #4 på:
21/06 - 2008, 12:26:32 »
Det var godt sagt!
Ellers, takk til deg og IbenK, for å sette saltmengden i perspektiv. Det er ofte vanskelig å vite hva som er bra og ikke.
Farrisdrikking har hjulpet meg til å slutte å drikke brus, og det er vel bra, selv om vann er enda bedre. Det får bli neste skritt.
Loggført
MFUS
Gjest
«
Svar #5 på:
21/06 - 2008, 13:20:50 »
Du tenger strengt tatt ikke bytte ut farrisen med vann, er min personlige mening. Er heller ikke tilhenger av uttrykket "alt med måtehold" heller jeg, drikker nok selv litt vell mye kaffe og inntil nylig drakk jeg 1,5 liter lettbrus om dagen uten at det heller bekymret meg noe.
Hva gjelder saltinnholdet så kan nok noen begrense dette litt, men selv mitt nok noe litt for høye saltforbruk bekymrer ikke meg (i alle fall ikke enn så lenge da jeg har større bekymringer når alt kommer til alt).
Dessverre for meg, selv om det burde gjøre det, så bekymrer ikke røykingen min meg heller så mye som den burde... Men akkurat den burde jeg gripe tak i, og skal prøve å slutte igjen nå når jeg skal tilbringe nær en mnd. med min kjære (røyker ikke når jeg er sammen med henne)...
Er derimot en del annet som bekymrer meg mer, noen usunne vaner kan enn rett og slett unne seg og sammenlignet med røyking og alkohol m.m. så er farris kontra vann ingen problem for min del... Sukkerforbruket mitt f.eks. bekymrer meg mer, tross det er vesentlig redusert.
Røyken på den annen side, jeg hadde egentlig sluttet å røyke jeg tidligere, eneste grunnen til at jeg startet igjen var nettopp fordi jeg skulle slanke meg og trengte noe annet enn mat å belønne meg med. Nok verdens dårligste slankeråd, men kaffe latte og røyk ble næringen til min hjerne og mitt belønningssystem når suget etter noe kom. Jeg tok meg heller en kopp latte og en røyk, heller enn noe usunt spisende - noe som resulterte i vektnedgang.
Så enn kan si at jeg bevisst begynte å røyke igjen, var ett lenge planlagt valg også og jeg måtte i starten tvinge meg til å røyke da det ikke var godt og jeg ble dårlig av det - men etter hvert gikk det greit og dum som jeg var trodde jeg ikke at jeg kunne lykkes uten.
Fikk forøvrig ideen til det hele gjennom en bok jeg leste, men for all del, det var ikke røyk som ble anbefalt i den. Men var røyken og latten jeg så for meg ville være enklest å ty til for min del, tross det gjorde slankingen til en meget dyr greie nettopp fordi det ble mange røyk i stedet for trøstespising.
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #6 på:
21/06 - 2008, 15:09:58 »
Sitat fra: MFUS på 21/06 - 2008, 13:20:50
Er heller ikke tilhenger av uttrykket "alt med måtehold" heller jeg, drikker nok selv litt vell mye kaffe og inntil nylig drakk jeg 1,5 liter lettbrus om dagen uten at det heller bekymret meg noe.
...
Så en kan si at jeg bevisst begynte å røyke igjen ...
Poenget med uttrykket
Alt med måte, også måtehold
, er jo nettopp at man skal ta det litt med ro med måteholdet sitt, før man begynner å bli fanatiker.
Og det vil nok gjelde både kaffe, Farris, andre drikkevarer, og mye annet her i livet.
Men røyking kan nok ikke anbefales som slankekur, du kan kanskje løse ett problem, men det er ikke noe poeng når du skaper et nytt problem som er større.
Loggført
Medlem av sykkelklubben
Alberte
Beryktet
«
Svar #7 på:
22/06 - 2008, 15:49:10 »
Sitat fra: MFUS på 21/06 - 2008, 13:20:50
Røyken på den annen side, jeg hadde egentlig sluttet å røyke jeg tidligere, eneste grunnen til at jeg startet igjen var nettopp fordi jeg skulle slanke meg og trengte noe annet enn mat å belønne meg med. Nok verdens dårligste slankeråd, men kaffe latte og røyk ble næringen til min hjerne og mitt belønningssystem når suget etter noe kom. Jeg tok meg heller en kopp latte og en røyk, heller enn noe usunt spisende - noe som resulterte i vektnedgang.
Så enn kan si at jeg bevisst begynte å røyke igjen, var ett lenge planlagt valg også og jeg måtte i starten tvinge meg til å røyke da det ikke var godt og jeg ble dårlig av det - men etter hvert gikk det greit og dum som jeg var trodde jeg ikke at jeg kunne lykkes uten.
Fikk forøvrig ideen til det hele gjennom en bok jeg leste, men for all del, det var ikke røyk som ble anbefalt i den. Men var røyken og latten jeg så for meg ville være enklest å ty til for min del, tross det gjorde slankingen til en meget dyr greie nettopp fordi det ble mange røyk i stedet for trøstespising.
Men ærlig talt - å begynne å røyke for å slanke seg...?
For meg er det omvendt. Jeg slanker meg fordi jeg la på meg mye da jeg sluttet å røyke. Det å slutte å røyke er det vanskeligste jeg har gjort i hele mitt liv, og jeg kommer aldri til å begynne igjen. Selv om jeg la på meg ganske mye da jeg sluttet, fordi forbrenningen gikk ned og trøstespisingen gikk opp. Jeg vet at jeg sannsynligvis ville gått ned noen kilo ved å begynne å røyke igjen, men det ville da ikke fallt meg inn å gjøre noe så dumt .Det er mye verre å kutte røyken enn sukkeret.
Ellers er jeg enig med deg i at det er mange andre vaner som er langt verre enn farris- og kaffedrikking. Grunnen til at jeg spurte var ikke at jeg var bekymret for dette, men at jeg ser på farris og kaffe (ren svart kaffe eller espresso) som kaloriløs kos. Jeg lurte på om dette var en villfarelse eller ikke.
Loggført
Startopia
B-Kjendis
«
Svar #8 på:
22/06 - 2008, 18:34:40 »
I følge Mat på Data får du i deg 5 kcal, 1 gram protein hvis du drikker en liter traktet kaffe.....
Loggført
Somi
Nytt medlem
«
Svar #9 på:
22/06 - 2008, 19:59:45 »
Hvis røyking minsker suget etter mat.. vil ikke nikotintyggegummi ha samme effekt?
Loggført
MFUS
Gjest
«
Svar #10 på:
22/06 - 2008, 21:35:19 »
Røyking demper ikke i stor grad suget etter mat, kan vippe begge veier og er veldig individuelt akkurat det selv om det i teorien heter seg at smaksløkene responderer dårligere mens man røyker etc.
Ikke derfor jeg røyker, fordi det skal dempe apetitten. Men røyker fordi jeg har et overspisingsproblem med usunn og da spesielt søte matvaner, røyken er heller næring til mitt belønninssystem og noe som gir en kose-effekt... I stedet for å spise noe søtt så tar jeg en røyk hvor jeg ellers ville tydd til annet.
Loggført
Sider:
[
1
]
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Informasjon fra Slankenett.no
-----------------------------