om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
Naturen helbreder - ikke medisinen!
Verdens råeste dopingpreparat nå laget
Dataspillene som trener og trimmer deg
Optimal treningsdosering
Kreatin (6): Forsterker muskelveksten
Kreatin virker! Og har liten helserisiko
Kreatin (del 4): Slik bruker du tilskuddet
Den perfekte splittrutinen - del 1
Utholdenhetsutøvere - svært mange overtrener systemisk
Kreatin (del 7), bivirkninger?
FRA IFORM.NO
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Veronica Haugen
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Effektivt treningsprogram for masse!
Bit tenner - bli sterkere!
Flukt - jakten har startet
Følg naturens vilje - Kom iform til sommeren NÅ!
Motivasjon til å bli bra, bedre, best!
Christian Egner Europamester i Athletic Fitness
Norges sterkeste mann 2012
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
22/05 - 2012, 12:26:08
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Kosthold & kosttilskudd
Kosthold
Frukt/grønt og Karbohydrater...?
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
2
Skrevet av
Emne: Frukt/grønt og Karbohydrater...? (Lest 4085 ganger)
vipsen1
Gjest
Frukt/grønt og Karbohydrater...?
«
på:
16/03 - 2007, 08:43:46 »
Heisan....
Her er noe jeg lurer på.
Vi blir hele tiden fortalt hvor viktig det er å spise mye frukt og grønt (minst 5 til dagen).
Dette er jo karbohydrater.....er det ikke slik at karbohydrater er med på å gjøre at vi legger på oss?
Har lest litt frem og tilbake og slik jeg har forstått det, skal en ikke ha for mye karbohydrater i og med at de er med på å gjøre at en legger på seg.
Hva da med masse frukt og grønt og minst 5 til dagen?
At en i tilegg ikke bør spise karbohydrater på kvelden.....jeg er ihvertfall forvirret
Jeg trodde at vi mer eller mindre kunne kose oss og frotse i slike herligheter?
En strålende flott dag til dere allesammen!!!
Vipsen
Loggført
Kimmen
Mosjonist
Sv: Frukt/grønt og Karbohydrater...?
«
Svar #1 på:
16/03 - 2007, 13:42:09 »
Heisann!
Man skal ikke overdrive med frukt , dette er pga fruktsukkeret ( Dette "mellomlagres" i leveren , men den kan ikke lagre for mye iløpet av en dag og overflødig vil lagres som fett , jeg har hørt 75g fruktsukker før , men er litt usikker ).
Grønnsaker er mye sunnere enn frukt for det meste. Bedre karbohydrater , ofte mer fiber , vitaminer og mineraler.
Frukt du skal passe på og spise for mye av som er veldig vanlig i Norge er banan , den er ganske kcal rik til og være frukt og jo mer moden den er jo høyere GI har den.
Hvis målet er og gå ned i vekt så kan siste måltidet om dagen med fordel bestå for det meste av proteiner og sunt fett ja , men en gulerot eller en liten frukt inneholder ikke mye karbohydrater så det blir vel peanuts i den store sammenhengen
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #2 på:
16/03 - 2007, 23:57:58 »
Sitat
Her er noe jeg lurer på.
Vi blir hele tiden fortalt hvor viktig det er å spise mye frukt og grønt (minst 5 til dagen).
Dette er jo karbohydrater.....er det ikke slik at karbohydrater er med på å gjøre at vi legger på oss?
Har lest litt frem og tilbake og slik jeg har forstått det, skal en ikke ha for mye karbohydrater i og med at de er med på å gjøre at en legger på seg.
Hva da med masse frukt og grønt og minst 5 til dagen?
Karbohydrater er ikke så farlige som alle skal ha det til. Kroppen vår bruker hele tiden karbohydrater som brennstoff, og siden lagrene ikke er særlig store må vi etterfylle. Dette er spesielt viktig når du trener.
Årsaken til at en i dag er så obs på disse karbohydratene er at mengden har økt i kosten vår, og da i stor grad av den dårlige type, enkel karbohydrater (monosakkarider og disakkarider). Disse blir kjapt brutt ned og sluppet ut i blodet noe som øker blodsukkeret ditt. For mye inntak av enkle karbohydrater medfører store blodsukkersvinginger, noe som påvirker deg negativt (slapphet, lite overskudd osv).
Det man derimot ikke skal være redd for er det sunne karbohydratkildene, de som gir oss komplekse karbohydrater (polysakkarider) og ikke minst mye vitaminer og mineraler. Og her kommer frukt og grønt inn. Ikke bare gir disse lave blodsukkerstigninger (bortsett fra noen frukter, deriblant banan) men de har lavt energiinnhold, og du fyller dermed magen med noe som ikke tilfører kroppen for mye energi. Andre kilder du ikke skal være redd for er grovt brød, ris, pasta. Det er likevel lurt på en diet å lære seg hvilke matvarer som er energirike og hvilke som er mindre energirike. Hvorvidt du legger på deg eller ikke er jo avhengig av energi inntaket ditt og energiforbruket ditt
Sitat
At en i tilegg ikke bør spise karbohydrater på kvelden.....jeg er ihvertfall forvirret
Det er vel hovedsaklig tre grunner til at en gir dette rådet, den ene er at de fleste av oss er mye mindre aktiv på kveld, bruker mindre karbohydrater, og dermed trenger mindre. Den andre er at en tror dette gir større fettforbrenning i løpet av natten (noe som i veldig liten grad stemmer), og tredje henger ofte sammen med rådet om å gå tur før frokost på lave karbohydratlagrer. Begynner en "fasten" på kvelden, vil fettforbrenningen bli større ved gåturen.
Så lenge du gjør som meg, og sitter i sofaen hele kvelden og ser tv, så trenger du ikke så mye, men du trenger likevel litt. Så å kutte de ut helt trenger du ikke, men kan godt erstatte litt med proteiner isteden, noe som gir bedre metthetsfølelse. Om du derimot har en treningsøkt på kvelden, så er det viktig å erstatte de karbohydratene en brukte.
Sitat
Jeg trodde at vi mer eller mindre kunne kose oss og frotse i slike herligheter?
Du kan for det meste det, bare les i en matvaretabell og lær deg hvilke typer som inneholder mest energi, og begrens disse. Grønnsaker er lave på energi
Loggført
MFUS
Gjest
«
Svar #3 på:
17/03 - 2007, 01:05:10 »
Må si meg enig med Littleme...
Nå er det en gang slik at vil man ned i vekt så må man gjøre noe annerledes, dette betyr ikke nødvendigvis at man må slutte å spise visse matvaner. men det er heller slik at man må omøblere vanene litt, spise litt mer av noe og litt mindre av annet.
Frukt og grønt er IKKE ille, noen andre matvaner derimot er desto mye værre. Faktisk er det slik at dersom man hadde spist mer frukt og grønt på bekostning av de andre matvanene man har (de usunne) så ville gjennomsnittsvekten sunket så det ble merket godt.
Mange spiser alt for lite frukt og grønt, kanskje spiser de desto mer av det usunne (heriblandt sukker/snop)... Så kommer de til det punkt at de vil slanke seg, og de setter i gang sin kur.... Men alt for ofte ser man at dem tenker en rar tanke i det kuren starter...
De har sett at mange mener at karbohydrater er farlige, ergo er frukter ikke bra kost... Men det er nettopp det frukt er, sukkerintaket dem hadde derimot (det gjør dem rett i å kutte).
Si nå dem spiser mindre av sukker/snop og andre kaloririke matvaner, og pøser på med mer frukt - da ender de opp emd ett utmerket og godt tiltak og du verden det vil gi resultater... Så hvorfor kutte frukten, der er absoliutt INGEN gode argumenter for dette.
Greit nok, om man er på diett så kan man være observant og nok passe på forbruket av ris, pasta, og melprodukter (også grovt mel) da dette kan bidra til høyt kalori-inntak. For all del, spis gjerne dette og fullkornsris, fullkornspasta og grovt brød er bra det (vi spiste tre ganger så mye melprodukter før og var likevell slanke, i nyere tid uten matmangel og man spiste den gang sågar mer energi enn i dag - 1900-tallet vi snakker om her, bare les om utviklingen i norsk kosthold).
Sukker er ille, sukker er virkelig ille... Jeg ser ikke noe positivt i det sukkerinntaket vi har i dag, og ser man rundt om i verden så er det to faktorer som bidrar til overvekt (denne kunnskapen blir bekreftet av at ikke alle land og regioner får ett overvektsproblem likt, men to faktorer leder land/regioner inn i overvekt - noe man spesielt ser i Asia og noen steder i Afrika i dag... 1: Urbanisering og en ny arbeidsdag med kortere arbeidstid og teknologisering samt mindre fysisk arbeid 2: Eksplosjonsartet sukkerforbruk og endringer i kostholdet i mer vestlig rettning. Der er land der ute i dag som enda ikke er kommet dit, og land som kom dit nylig og opplever et økende fedmeproblem..)
Kunnskapen er rett og slett etterprøvbar, det vil si at man kan gå tilbake i samfunnet og se hva som har skjedd og finne årsaker til dette.
Så kjære deg, se det som ett veldig bra tiltak dersom du bytter ut 5 kilo sukker med 15 kilo frukt, for det er det og du vil garantert få resultater av det... Det er mange andre matvaner også som med hell heller skulle vært litt mer frukt eller grønt....
Loggført
Kimmen
Mosjonist
«
Svar #4 på:
17/03 - 2007, 13:33:21 »
Littleme : Er det ikke slik at gjenværende karbohydrater i fordøyelsessystemet når søvnen inntreffer vil bli lagret som fett over natten ?
MFUS : Grunnen til at høyt karbohydratinntak fungerte før var som du nevner i det fjerne mer fysisk arbeid. Sånn som livstilen vår har endret seg til idag burde det vel da også sies at karbohydrater kansje også burde skjæres litt ned på ? Dette er jo primært muskelenergi , men hvor tar den veien når musklene ikke brukes ?
Og alt for mye frukt er ikke bra , kroppen har som sagt en maksgrense på lagring av fruktsukker.
Loggført
MFUS
Gjest
«
Svar #5 på:
17/03 - 2007, 14:52:59 »
Kimmen spør: Littleme : Er det ikke slik at gjenværende karbohydrater i fordøyelsessystemet når søvnen inntreffer vil bli lagret som fett over natten ?
Svar: Dette medfører ikke riktighet. Karbohydrater omdannes i liten grad til fett, i så fall skal energioverskuddet være stort.
Det er ett faktum, da det er liten aktivitet i de prosesser (enzymer) som foretar en slik omdannelse. Om man ser på kroppens funksjon og virkemåte så er det enkel lærdom, det foregår rett og slett lite omdannelse fra karbohydrater til fett (annet er en myte som koliderer med læren om kroppen).
----
Det betyr derimot ikke at man ikke kan legge på seg av karbohydrater, for all del, det kan man i aller høyeste grad. Og karbohydrater, spesielt sukker og andre rafinerte produkter er ett problem.
Derfor denne myte også, man legger jo på seg av dem. Men det er IKKE nødvendigvis fordi karbohydratene omdannes til fett, det gjør dem i liten grad. heller er det slik at karbohydratene i slike tilfeller øker fettlagringen, uansett så er problemet det samme - overvekt.
Fatter ikke at det kan fokuseres så mye på en omdannelse som ikke er så svær, når man så godt kjenner til kroppens funksjon og reelt vet hva som skjer i den. Men greit nok, oversatt i praksis så går det jo ut på det samme - man bør ikke spise for mye karbohydrater (eller andre energigivende næringstoffer for den saks skyld9 da dette kan bidra til overskudd og at man legger på seg.
Spesielt er mindre komplekse karbohydrater ett problem, men for all del, fullkorn kan jo også være ett problem for noen slik sjokolade ikke er noen problem for andre om du skjønner.
Karbohydrater er det mange overspiser av, i så måte er det riktig å være mest observang disse - ingen mener annet.
Det er derimot ikke nødvendig å rope ulv bare man ser en karbohydrat, det viser også læren om hva man spiser nå kontra før - før var vi slankere tross vi spiste mer karbohydrater. Det er mange årsaksforløp for overvekt, og i dagens samfunn hvor vi ikke akkurat løper etter kaniner for å skaffe oss mat, så er innaktivitet ett problem som gjør at vi må passe inntaket.
I første omgang så må vi spise andre karbohydrater enn vi gjør, vi lever i ett nær gjennomrafinert samfunn. Grovere kosthold vil naturlig gi mer metthet og senke også inntaket - bare positive effekter. Dernest kan man se mot mengde inntatt, under slanking så kan nok de fleste spise mindre karbohydrater ja, da dem lett som sakt kan bli ett problem som fører til fettlagring, men som du skjønner, ikke fordi dem omdanner seg men fordi dem lar fettet lagre seg i større grad i stedet for å bli brukt som energi dette.
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #6 på:
19/03 - 2007, 13:11:47 »
Sitat
Littleme : Er det ikke slik at gjenværende karbohydrater i fordøyelsessystemet når søvnen inntreffer vil bli lagret som fett over natten ?
Litt blir brukt til energi, litt blir lagret i muskler og lever, og litt blir nok lagret som fett. Men omdannelse av karbo til fett er en prosess som krever energi, slik at 30% av den energien du får i deg via karbohydrater forsvinner om det blir omdannet til fett (mot ca 6% for fett). Det er som sagt energibalansen som avgjør hvorvidt du øker fettmengden på kroppen eller ikke. Ikke når du spiser karbohydratene dine
Men det er såklart riktighet i det du sier, mer av karbohydratene vil bli lagret som fett i en periode der du ikke trenger så mye av dem.
Sitat
Grunnen til at høyt karbohydratinntak fungerte før var som du nevner i det fjerne mer fysisk arbeid. Sånn som livstilen vår har endret seg til idag burde det vel da også sies at karbohydrater kansje også burde skjæres litt ned på ? Dette er jo primært muskelenergi , men hvor tar den veien når musklene ikke brukes ?
Syns ikke det blir riktig råd å gi til en befolkning som røre seg lite at dem da må spise mindre. Heller gi rådet om å røre seg mer. Når dette ikke kommer naturlig i livet vårt må vi bruke fantasien litt og røre på oss. Dette har ikke bare med vekten å gjøre, det har med helsen
Loggført
Is-trollet
Inventar
«
Svar #7 på:
16/04 - 2007, 15:53:07 »
Da kan jeg kanskje fortsette å kose meg med smoothien min selv om jeg er litt bitt av atkins?
Eller?
Smoothien inneholder: bær, ananas, yogurt naturell, melk, eggeplomme, fiberhusk, litt honning. (Ikke banan!
)
Loggført
Klem fra Reidun Is-troll!
Medlem av opp-av-godstolen..
Littleme
Gjest
«
Svar #8 på:
18/04 - 2007, 17:42:50 »
Ja stort sett, bare husk på at det er lett å få i seg mye ved å drikke det
Føler deg ikke så fort mett da som når du putter i deg fast føde, og kan lett få i deg mye energi selv om det bare er frukt og grønnsaker
Å bli litt bitt av Atkins er ikke så gale, så lenge man ikke blir helt konsumert
Loggført
cool
Gjest
«
Svar #9 på:
18/04 - 2007, 17:51:43 »
Okei, jeg trenger litt mer spesifikk info om bananen jeg tror jeg.
spiser 1-2 bananer om dagen... enten i smoothien min eller sammen med havregryn om morgenen. Er vel smoothien som evt må kvitte seg med bananen ettersom karbs om morgenen bare er bra?
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #10 på:
18/04 - 2007, 18:03:21 »
Bananen er ikke livsfarlig nei
En moden banan på ca 100 gram (de varierer jo i størrelse) gir deg ca 97 kcal. Om du spiser 2 om dagen tilfører det deg ca 200 kcal daglig. Altså ikke din verste fiende med tanke på energiinnholdet.
Årsaken til at folk er litt skeptisk til bananen er at den i tillegg til å ha litt mer energi enn annen frukt, så har den ganske høy glykemisk index. Det vil si at den blir ganske fort brutt ned og sluppet løs i blodet ditt slik at du får en bra blodsukkerstigning. Om du spiser den sammen med feks en frokostblanding som er rik på fiber så vil nok dette redusere GI'en endel. Men for en frisk person er nok ikke bananen noe å frykte så sant du ikke spiser 10 - 12 stk pr dag ellerno
Loggført
Is-trollet
Inventar
«
Svar #11 på:
18/04 - 2007, 18:43:18 »
Sitat fra: Littleme på 18/04 - 2007, 17:42:50
Ja stort sett, bare husk på at det er lett å få i seg mye ved å drikke det
Føler deg ikke så fort mett da som når du putter i deg fast føde, og kan lett få i deg mye energi selv om det bare er frukt og grønnsaker
Å bli litt bitt av Atkins er ikke så gale, så lenge man ikke blir helt konsumert
Takk for svar - littleme! Har visst ikke fått det med meg før nå!
Loggført
cool
Gjest
«
Svar #12 på:
18/04 - 2007, 18:44:18 »
Ok, det er godt å høre
Syntes det er helt supert å starte dagen med havregryn, banan og melk
Og har enda til gode å finne en god smoothies uten banan...
Loggført
Is-trollet
Inventar
«
Svar #13 på:
18/04 - 2007, 19:06:09 »
Sitat fra: cool på 18/04 - 2007, 18:44:18
Og har enda til gode å finne en god smoothies uten banan...
Her får du ein knallgod ein:
2 dl fryste bær
1 dl fryste ananasbiter
3 dl melk
2 dl biola yogurt naturell
1 eggeplomme
2 ss fiberhusk (har ikke fått tak i det enda, så lager uten.)
Honning, sukker el. søtningsmiddel etter smak.
Biloa, melk og eggeplomme kjøres i en blender i ca 1/2 min. Ha oppi resten og kjør godt. Smak til med søtt.
nam, nam - helt herlig! (Jeg fordrar ikke banan - så dette er topp for meg - JEG har aldri smkt en god smoothie MED banan!
)
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #14 på:
18/04 - 2007, 19:07:45 »
Smaken er som baken
Menne, blir ikke det der steika mye smuti?
Loggført
Sider:
[
1
]
2
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Informasjon fra Slankenett.no