om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
22/05 - 2012, 12:27:19

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Lite-øl
« forrige neste »
Sider: [1] 2 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Lite-øl  (Lest 4000 ganger)
Alberte
Beryktet

Vis profil
« på: 13/06 - 2008, 20:47:45 »

Er det noen av dere som har kjennskap til ølet "Tuborg LITE". Jeg kjøpte denne i dag, og på boksen står det 28 kcal pr. 100ml og 1,0 g. karbohydrater.

Dette må nesten være for godt til å være sant, da blir det jo mindre kcal i øl enn i juicen... (men det er vel ikke lov å lyve på innholdsdeklarasjonen?)

Men så kom jeg til å tenke på at jeg har hørt noe om at alkohol omdannes til sukkerarter eller noe slikt. Er det noen som vet noe om dette? Er litt usikker på om det virkelig er 28 kcal?
Loggført

cool
Gjest
« Svar #1 på: 14/06 - 2008, 00:32:51 »

usikker på dette med kalorier i dette ølet...

... men har jo hørt at det er bedre pga det lavet karboinnholde, vanlig øl er jo pakka med karbs...

har også hørt at det smaker vondt, men det er jo en smaksak forsåvidt.
Loggført
tullhøna
Moderatorteamet

Ingenting er umulig, noke tar berre litt meir tid!

Vis profil WWW
« Svar #2 på: 14/06 - 2008, 00:52:06 »

At, vil det ikkje vere "usunnare" kalorier i øl enn i juice?
Ser for meg at kaloriane i øl er meir tomme kaloria, men det er rein gjetning.

Først kom Hansa ultra, den er ikkje noke god, smaker ingenting, den er mindre kalorier og mindre karbohydrat.
Så kom lite øla, som reklamere for 30% mindre kaloria.

Uansett, skal du drikke øl, så ville eg drukke lite, hansa lite er jaffal god, eg liker den veldig godt faktisk, og eg er jo berre vant til vanlig øl!
Greit å redusere på kalorier i drikke der man kan redusere på dei syns eg da Wink
Loggført

MFUS
Gjest
« Svar #3 på: 14/06 - 2008, 01:22:12 »

Drikk nå vanlig øl om dere føler for det, slankemessig er det helt uproblematisk (om noen nyter det i så store mengder at dem legger på seg av det så har deett alkoholproblem)...

Hysteri og opphauset skremselspropaganda at man skal være nødt til å holde seg borte fra ordentlig øl, om noen fokuserer mye på det så er de på villspor i slankesammenheng mener jeg...

Vi lever i en tåplig verden der fenomener som lite-øl oppstår i kjølevannet av folks sterkere fokus på sunnhet og helse, å skape ett slankeøl er en kommersiell jippo og en greie jeg håper inderlig dør ut når folk finner ut hvor dumt den beskjedne og uproblematiske energibesparelsen er...

Ikke smakt ølet jeg, aldri skal jeg det heller da det ikke skal være så godt... Derfor, glem dette pisset og drikk nå ordentlig øl om dere først skal drikke, dere vil slanke dere like mye fordet...
Loggført
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #4 på: 14/06 - 2008, 10:42:26 »

Er du interessert i dette temaet, kan artikkelen i Aftenposten være noe:
http://dinmat.aftenposten.no/Temasider/Artikler/Drikke/Alkoholfritt/Drikker-du-deg-feit

Jeg siterer: "Når du først nyter et glass vin, kan du like godt drikke den vinen du synes smaker best, og som passer til maten.
Drikk i stedet litt mindre - og drikk sakte
."

Og det vil nok gjelde for øl også.
Men for all del: smak lite-ølet, er det et øl du liker, er du jo heldig.
Men mengden du drikker, vil nok ha mest å si, uansett hva du velger å drikke.

Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
MFUS
Gjest
« Svar #5 på: 14/06 - 2008, 12:48:54 »

Enig der... Om det er et øl man liker så for all del drikk det og ha god samvittighet med at ølet også er mer kalorifattig.

Men er hverdagene som teller, de dagene det er fester mener jeg det ikke er grunn til å begrense seg.

Ikke tro at jeg ikke er opptatt av de små forskjeller, for det er dem som skaper resultater i det lange løp. Men noen grenser finnes da og jeg mener bestemt at tar man seg en fest så kan ma for all del drikke øl og man kan dippe chips og ikke nødvendigvis gulrøtter etc.

Mitt poeng er at skal man leve ett liv så må man nødvendigvis slå seg løs litt, har ingen tro på fanatiske prosjekter i lengden og der kommer fester etc. inn... Men for all del, er lov å tenke selv om man er på fest også men man trenger ikke ha så stramme tøyler da...

Av og til må smaken og kosen få fritt utløp uten at man trenger bekymre seg for vekten.
Loggført
Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #6 på: 14/06 - 2008, 16:16:18 »

Har kjøpt og drukket noen bokser av Ringnes sitt lite øl, det syns jeg smaker hel ok.
Loggført

MFUS
Gjest
« Svar #7 på: 15/06 - 2008, 14:04:57 »

Dem som liker Lite-øl må for all del drikke det om de ønsker dette, er bare positivt med energibesparelsen i så måte...

For min del kan man drikke hva som helst, selv de søteste og mest kaloririke likørene. Ikke nødvendig med så strenge restriksjoner, da av og til må smaken få bestemme og man kan slå seg løs uten at det er ille foe en vektreduksjon.

Det jeg vil til livs er manges holdninger, for mange (inklusive meg selv i gamle dager) tenker som så at slankingen må foregå perfekt og nær slavisk. Dette er helt feil da slik trenger det ikke være. Dessverre knekker slike tanker mange og de sprekker, den dagen de skeier ut så ramler alt sammen for dem og alt føles ødelagt...

Men ingen suksesshistorie er fylt med bare bra og riktige dager, suksess inkluderer nemlig også til tider dårligere vaner (og her kommer vanlig øl kontra lite-øl inn), jeg har ikke troen på det "perfekte" opplegg da vi bare er mennesker og ikke kan ha slike mål...

Så skal man oppnå suksess så må man tenke at dette inkluderer mang en dårlig dag, man må bare lære seg å se positivt og få gode følelser selv for de valgene man tar som ikke alltid er de riktige. Sett fra ett slankemessig ståsted så skule jo man velge lite-øl fremfor vanlig øl, mitt poeng er nemlig at slik trenger det ikke være og smak samt kosen har mye å si også og er vell så stor suksessfaktor.

Så velg feil av og til med god samvittighet...
Loggført
Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #8 på: 15/06 - 2008, 18:03:11 »

Dem som liker Lite-øl må for all del drikke det om de ønsker dette, er bare positivt med energibesparelsen i så måte...

For min del kan man drikke hva som helst, selv de søteste og mest kaloririke likørene. Ikke nødvendig med så strenge restriksjoner, da av og til må smaken få bestemme og man kan slå seg løs uten at det er ille foe en vektreduksjon.

Det jeg vil til livs er manges holdninger, for mange (inklusive meg selv i gamle dager) tenker som så at slankingen må foregå perfekt og nær slavisk. Dette er helt feil da slik trenger det ikke være. Dessverre knekker slike tanker mange og de sprekker, den dagen de skeier ut så ramler alt sammen for dem og alt føles ødelagt...

Men ingen suksesshistorie er fylt med bare bra og riktige dager, suksess inkluderer nemlig også til tider dårligere vaner (og her kommer vanlig øl kontra lite-øl inn), jeg har ikke troen på det "perfekte" opplegg da vi bare er mennesker og ikke kan ha slike mål...

Så skal man oppnå suksess så må man tenke at dette inkluderer mang en dårlig dag, man må bare lære seg å se positivt og få gode følelser selv for de valgene man tar som ikke alltid er de riktige. Sett fra ett slankemessig ståsted så skule jo man velge lite-øl fremfor vanlig øl, mitt poeng er nemlig at slik trenger det ikke være og smak samt kosen har mye å si også og er vell så stor suksessfaktor.

Så velg feil av og til med god samvittighet...

Var på fest på fredag med treningssenteret, det ble ett par bokser lite øl hjemme før festen, 2 liter vanlig pils og 5 glass baileys før jeg ga meg  eusa_doh

Det er faktisk et valg en tar, lever veldig strikt sånn ellers men skeier ut av og til og da kan en like godt gjøre det skikkelig.

Hvor mye det har å si på vekten får vi se på onsdag. Er ikke verdens undergang om en står stille eller går litt opp av og til, helt greit det.
Men hvis en tar sånne utskjeielser hver uke, vil jeg tro du vil finne ut at vekten står stille eller går feil vei.

Akkurat nå er jeg ganske sugen på at vekten går rett vei, jakter nemmelig på å se minus 50 kg på tickeren.....
Loggført

MFUS
Gjest
« Svar #9 på: 15/06 - 2008, 23:50:27 »

Registrerer at mange sjekker utslag av diverse på vekten en dag eller noen dager etterpå. Dette mener jeg blir helt feil da vekten kan lyve kolosalt, den kan svinge opptil flere kilo fra eller til - uten at det nødvendigvis betyr at man har kilovis mer eller mindre fettvev. Faktisk kan en ha 200 gram mindre fett på kroppen mens badevekten like fult viser 2 kilo mer, eller omvendt så kan enn ha lagt på seg 200 gram fettvev og så viser badevekten 2 kilo mindre.

Så IKKE tro på badevekten!!

Mange skeier ut en dag, og så går de på vekten en eller noen få dager etter utskeielsen. Noen ganger kan man ha gått ned i vekt eller denne har stått stille, og de tenker det at utskeielsen var ikke så ille. Om badevekten så viser to kilo mer så er det ikke måte på hvor ille utskeielsen var...

Dessverre kan ikke utskeielser måles slik og bare veiing over en periode kan fortelle sånn noenlunde eksakt hva man veier, man kan bare bruke vekten til å finne ett snitt og se en utvikling... Faktisk er det å stige en gang på vekten ett dårlig mål fra en gang til en annen for å sjekke om man har mistet eller tapt fettvev... Man må se en utvikling over en lenger periode mener jeg...

En annen sak, man legger IKKE på seg ett kilo fettvev av 300 gram sjokolade om jeg skal si det slik... Det er en større helhet som styrer utviklingen og er det enn må se på...
Loggført
Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #10 på: 16/06 - 2008, 00:46:53 »

300 gram melkesjokolade gir ca 1600 kcal.
I teorien må en få i seg 3500 ekstra kcal på en uke for å legge på seg en halvkilo, hvis en tar utgangspunkt i et underskudd på 500 kcal pr dag gir en halv kg nedgang pr uke.
Fort regnet så vil jo 2 utskeielser pr uke med 300 gram sjokolade føre til en vektøkning på en halvkilo.
(nå er jeg ikke glad i rein sjokolade og hadde aldri maktet å få i meg så store mengder av det, men vet mange greier fort det.
Gi meg derimot en pose chips eller ostepopp og vi er i gang)

Enig i at en kan ikke veie seg dagen etter en utskjeielse og se resultatet, ha den faste veiedagen en gang i uken og se trenden over tid.
Loggført

Alberte
Beryktet

Vis profil
« Svar #11 på: 16/06 - 2008, 08:44:55 »

Jeg er helt enig med dere i at det må være lov til å ha noen utskeielser innimellom. Kake i store selskap og lørdagsgodt er ikke hovedproblemet når man skal slanke seg.  Utfordringen er de daglige vanene.

Men spørsmålet mitt over var egentlig ikke om man skal ta en pils eller ikke. Det var mer om det fakstisk stemmer at det bare er 28 kcal, eller om alkoholene blir omdanna til sukkerarter slik at innholdsdeklarasjonen blir "feilaktig"?

Forøvrig synes jeg dette ølet smaker overraskende godt. Det er en fullgod erstatning for vanlig øl med mer karbohydrater og kalorier.
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #12 på: 16/06 - 2008, 10:26:57 »

Vi kan vel ikke annet enn å ta innholdsdeklarasjonene på flaske /pakning for god fisk. I alle fall store selskaper vil vel knapt ta sjansen på en bløff som kan avsløres? Ikke av deg og meg, men om de tok for mye i, blir det blest om produktet, en eller annen instans tester, og vips - er det avsløring, så blir tapet (kan vi stole på dette selskapet i det hele?) større enn gevinsten i utgangspunktet kunne være.
Det vi må være flinke til, er å se gjennom måtene de prøver å presentere produktet sitt på, ved å ta en bit av sannheten, og utnytte den for mer enn den er verd.
Det kan gjelde f.eks når de sier "x % mindre kalorier / sukker /..." - % mindre enn hva?
Eller "uten tilsatt sukker "- varen kan likevel inneha naturlig søthet og mange kalorier.
"Uten tilsatt raffinert sukker " kan være veldig søtt og kaloririkt.
osv - det er så mange måter de tar en liten bit av sannheten og tøyer den, mens de holder stilt om andre ting som er minst like vesentlig.
Med øl, så spørs det hvordan de har fått fram smaken om alkohol og kaloriinnhold er lavt. Tipper at det ikke er brygget etter renhetslovene...
Men synes du det er godt, så nyt det Wink
Loggført

Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #13 på: 16/06 - 2008, 20:51:05 »

Sitat
Tipper at det ikke er brygget etter renhetslovene...

??
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #14 på: 16/06 - 2008, 22:12:10 »

Sitat fra wikipedia:
"Renhetsloven
I 136 år var norsk ølbrygging underlagt «Renhetsloven» av 12. oktober 1857. Den norske loven hadde sin opprinnelse i det tyske «Reinheitsgebot» fra 1516. Begge disse lovene sier at det ikke må brukes andre råstoffer til fremstilling av øl enn de klassiske: Malt, humle, vann og gjær. Den norske bestemmelsen ble bekreftet i «Lov om tilvirkning, innførsel og beskatning av øl» av 1912. I 1987 ble renhetsloven opphevet i Tyskland og i 1994 i Norge, men fremdeles (2005) brygger de fleste norske bryggerier sitt øl kun på de fire klassiske ingredienesene. ..."

Ved å tilsette kunstige stoffer, kan man øke /endre smaken, men hvem vet hvilke bivirkninger slike stoffer kan ha. Selv er jeg allergisk mot en rekke E-er.
Jeg vet ikke om det er kunstige tilsetninger i lite-ølet, men det virker sannsynlig, om det er lavt i kalorier, lavt i alkohol, men likevel har relativt kraftig smak (eller rettere: har unngått å få en utvannet smak).
Loggført

Sider: [1] 2 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.411 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten