om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
22/05 - 2012, 12:35:10

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Artikler & Nyheter
| |-+  Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
| | |-+  Kjempefrokost for slankere (lavkarbodietter fungerer ikke)
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Kjempefrokost for slankere (lavkarbodietter fungerer ikke)  (Lest 2801 ganger)
Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« på: 22/06 - 2008, 08:10:36 »

http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/186332

Nå syns jeg de i studien gikk på ekstremt lavt kcal inntak også da men. Mye av det som står i artikkelen virker fornuftig.

MFSU, noen kommentarer ?
Loggført

MFUS
Gjest
« Svar #1 på: 22/06 - 2008, 11:17:29 »

Har lest dette jeg også, men som jeg har sakt flere ganger før så er noen studier søkt i den grad at de finner de svar dem er ute etter. Nok ikke tilfeldig hvem de har brukt som forsøkspersoner f.eks., innaktive overvektige kvinner...

Ikke vet jeg hvem som har bestilt og betalt denne studien, men det er avgjørende for hvor seriøst man skal ta det. I mine øyne blir denne studien for banal og tåplig, av mange grunner egentlig. Kan nevne noen i farten...

1: Det er for tynt forskningsgrunnlag, overvektige kvinner som er innaktive representerer ikke ett samfunn og jeg tror sågar gjennomsnittskvinnene er mer aktive enn snittet i dene studien. Tror ikke dem er valgt tilfeldig men heller fordi det muligens er dem som sterkest kan selge budskapet dem får frem under rådende forhold.

2: Kostholdet er helt ekstremt og avviker på det sterkeste fra all normalt kosthold, både kostholdet normale mennesker har før slanking og også det de fleste har under og etter slankingen. Dette er ubrukelig ekstremdiett ALLE vil sprekke på en eller annen gang, dessuten er det ekstremt lavt kalori-inntak (ikke under noen omstendigheter kan ett slikt kostholdsregime fungere for noen over tid - studien er helt unyttig da den ikke er god for noe og jeg ikke ser annet enn at dem vil skape overskrift og sensasjon.) Hadde den nå tatt for seg og funnet svar på noe nyttig som hadde vært bruklig for noen med tilnærmet normalt kosthold, den gang ei da få om ingen ka ha bruklig nytte av dette.

Jeg tror ikke denne, som mange andre studier vil bli tatt så seriøst og vektlagt. Jeg ser ikke grunnen til at den skulle og hva dem prøver å fortelle med den, annet enn å få en overskrift. Tror dette er mer en journalist som har gjort dårlig arbeid angående hva han skal publisere av nytt, og at han derfor har kommet opp med en lite nyttig studie som ikke er god for mye i sin iver, journalisten skulle nok i mine øyne heller trukket frem en mer bruklig studie tross det nok ikke ville fenget like mye og fått like store overskrifter.

Er det rart at journalistene som presenterer vitenskapen er kritisert i mange sammenhenger? Ikke rart når jeg ser slikt som dette... Ett annet spørsmål er hvem som løp til media med en studie basert på ett opplegg ikke en fjert her i verden vil klare å leve etter, og som er så langt fra det normale som enn kan komme... Riktignok gir det ekstreme i mange sammenhenger svar på også det normale, men her klarer jeg ikke se hva man skal kunne nyttegjøre seg av info dessverre.

Var min mening sånn i farten, jeg ristet selv på hodet og måtte le etter å ha lest dette i går... Spurte meg selv om hva dette var godt for? Fattet ikke hva dem ville ha frem jeg, og vet at man måtte vært overmenneske om den studien skulle ha hjulpet noen.
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.336 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten