Denne kalkulatoren regner ut kcal forbruket ditt ganske enkelt
http://www.slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.phpLa inn vekt, alder og høyde som du skrev i ett av dine innlegg og 24 timers hvile pr dag og fikk opp rett i underkant av 3000 kcal pr dag.
Du kan jo selv gå inn og fordele dagen din litt på de forskjellige bulkene med hvile, innaktivitet og trening og se hva slags tall den da spytter ut.
Som mann forbrenner du i utganspunktet mer enn en dame og jo tyngre du er jo mer forbrenner du pr dag.
Feks startet jeg med en vekt på 131 kg og med 24 timer hvile pr dag skulle jeg forbrenne 2026.9 kcal
Nå i dag ligger jeg på ca 80 kg og med 24 timers hvile pr dag skal jeg da forbrenne 1537.2 kcal
Det er en nedgang på 500 kcal, så en må justere tallene sine underveis.
Etterpå skal en ta tallet og trekke fra 500 kcal pr dag. Med et uderskudd på 500 kcal pr dag i en uke, altså 3500 kcal totalt, skal en gå ned 0,5 kg pr uke, noe som er annbefalt.
0,5 - 1 kg pr uke er optimal negang.
Hvis du legger deg på en diett på feks 1000 kcal totalt vil forbrenningen din gå ned ja. Da går kroppen inni krisemodus og skrur av alle fungsjoner den kan.
Bedre å ligge ganske høyt på kcal. Lettere å trene og bygge muskler.
Jeg bruker et program som Mat på Data og legger inn alt jeg spiser i løpet av en dag og har da kontroll på hva jeg får i meg og hvor mange kcal. Det er også et verktøy på Grete Roede sine sider som har samme funksjonen.