om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
22/05 - 2012, 13:04:30

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Slanking
| |-+  Slanking generelt
| | |-+  Spørsmål rundt BMR og forbrenning
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Spørsmål rundt BMR og forbrenning  (Lest 4562 ganger)
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« på: 15/07 - 2008, 02:31:30 »

Hei!

Ifølge en formel og en kalkulator jeg fant, så har jeg en Basal Metabolic Rate på nesten 3000 kalorier i døgnet, 2973 for å være helt spesifik. Komposisjonsmålere jeg har prøvd har spyttet ut et tall på cirka 100 kalorier høyere, så det stemmer nok ganske bra.

Jeg har hørt at forbrenningen går ned på diett.
Stemmer det?
Hvor mye kan den eventuelt gå ned?
Er det slik at trening, og særlig vekttrening øker stoffskiftet?
Hvor mange kalorier bør jeg omtrentlig kutte per dag for å ha en stabil nedgang i kroppsfett?
Hvor er innslagspunktet? (ifht. hvor mange kalorier man trenger og hva man får)

3000 kalorier hører for meg voldsomt mye ut som en diett, men i det aller minste så tar jeg jo ut 3600 kalorier eller noe slikt om dagen om jeg sitter på sofaen hele dagen, og det gjør jeg jo ikke... jeg trener jo ganske hardt også.

Bør jeg spise mer enn 3000?
Bør jeg spise så lite som mulig?
Eller saboterer jeg da meg selv, enten ved å spise for mye eller for lite?

På forhånd takk Wink
Loggført
Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #1 på: 15/07 - 2008, 09:59:12 »

Denne kalkulatoren regner ut kcal forbruket ditt ganske enkelt http://www.slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.php

La inn vekt, alder og høyde som du skrev i ett av dine innlegg og 24 timers hvile pr dag og fikk opp rett i underkant av 3000 kcal pr dag.
Du kan jo selv gå inn og fordele dagen din litt på de forskjellige bulkene med hvile, innaktivitet og trening og se hva slags tall den da spytter ut.

Som mann forbrenner du i utganspunktet mer enn en dame og jo tyngre du er jo mer forbrenner du pr dag.

Feks startet jeg med en vekt på 131 kg og med 24 timer hvile pr dag skulle jeg forbrenne 2026.9 kcal
Nå i dag ligger jeg på ca 80 kg og med 24 timers hvile pr dag skal jeg da forbrenne 1537.2 kcal

Det er en nedgang på 500 kcal, så en må justere tallene sine underveis.

Etterpå skal en ta tallet og trekke fra 500 kcal pr dag. Med et uderskudd på 500 kcal pr dag i en uke, altså 3500 kcal totalt, skal en gå ned 0,5 kg pr uke, noe som er annbefalt.

0,5 - 1 kg pr uke er optimal negang.

Hvis du legger deg på en diett på feks 1000 kcal totalt vil forbrenningen din gå ned ja. Da går kroppen inni krisemodus og skrur av alle fungsjoner den kan.
Bedre å ligge ganske høyt på kcal. Lettere å trene og bygge muskler.

Jeg bruker et program som Mat på Data og legger inn alt jeg spiser i løpet av en dag og har da kontroll på hva jeg får i meg og hvor mange kcal. Det er også et verktøy på Grete Roede sine sider som har samme funksjonen.
Loggført

Hrawiz
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #2 på: 15/07 - 2008, 17:46:59 »

Jeg har hørt at forbrenningen går ned på diett.
Stemmer det?
Hvor mye kan den eventuelt gå ned?

Ja, litt, ca. 100 kcal. pr. dag.

Sitat
Hvor mange kalorier bør jeg omtrentlig kutte per dag for å ha en stabil nedgang i kroppsfett?

Du kan ha et kaloriinntak som er 1.000 kcal lavere enn din daglige forbrenning.

Du kan bruke den kalkulatoren som Startopia henviste til for aa faa et anslag over din daglige forbrenning.
Loggført

Du kan regne ut forbrenningen din her:
http://www.slankenett.no/interaktivt/kaloriforbruk.php
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #3 på: 16/07 - 2008, 00:42:37 »

Sitat
Som mann forbrenner du i utganspunktet mer enn en dame og jo tyngre du er jo mer forbrenner du pr dag.

Hvor mye er forskjellen i forbrenning for en kilo fett og en kilo muskler? Noen som vet det?

Sitat
Det er en nedgang på 500 kcal, så en må justere tallene sine underveis.

Tror ikke jeg går ned så mye i vekt dessverre... kommer nok heller til å konvertere mye, som før...

Sitat
0,5 - 1 kg pr uke er optimal negang.

Hmm, ja, det er jammen ikke mye. Da gjelder det å smøre seg med tålmodighet...

Sitat
Ja, litt, ca. 100 kcal. pr. dag.

Ikke så mye å bekymre seg for da. Jeg var redd det kunne ha en betydelig effekt slik at man rett og slett stagnerte, til og med på kanskje 1500 kalorier.

Sitat
Jeg bruker et program som Mat på Data og legger inn alt jeg spiser i løpet av en dag og har da kontroll på hva jeg får i meg og hvor mange kcal.

Skal sjekke den Smiley

Sitat
Du kan ha et kaloriinntak som er 1.000 kcal lavere enn din daglige forbrenning.

Men da må jeg inkludere aktivitetsnivå også? Jeg bør vel ikke kutte 1000 kalorier av BMR? Det blir jo på en måte dobbeltkutt, altså 2000 eller mer.
Loggført
Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #4 på: 16/07 - 2008, 01:14:59 »

Du må regne ut hvor mye du forbrenner hver dag inkludert aktiviteter som jobb og trening før du trekker vekk de 1000 kcal.

Så prøver du deg fram og ser noen uker om du oppnår det du ønsker, så må du justere inntaket av kcal i forhold til det.

Det sies at 1 kg muskler forbrenner ca 100 kcal pr dag bare fordi de er der...
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #5 på: 16/07 - 2008, 01:42:11 »

Sitat
Det sies at 1 kg muskler forbrenner ca 100 kcal pr dag bare fordi de er der...

Finnes det noen god måte å måle eller å anta muskelmasse på? Man må vel trekke ifra vann, benbygning osv. men det er vel ikke lett å si hvor mye skjelett og sener osv. veier om de har samme impedanse som muskler?
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.409 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten