om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
22/05 - 2012, 13:11:24

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Slanking
| |-+  Slanking generelt
| | |-+  BMI
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: BMI  (Lest 1701 ganger)
Is-trollet
Inventar

Vis profil
BMI
« på: 20/03 - 2007, 11:49:43 »

Hei! Lurer på hva dere andre synes om BMI målinger...?

Er de ikke litt for "enkle" til at man skal ta det for alvorlig? På Grete Roede kurs blir også benbygning tatt med - i tillegg til høyden for å regne ut matchvekta. Det å jo være mye "riktigere".

For eksempel så er jeg 173 cm og har svært grov benbygning. Grete Roede regner meg som normalvektig fra 78,2 kg. Når jeg i fjor sommer var 75 kg var jeg superfornøyd og kleshandel var en lek - det satt perfekt! *drømmeromdengangda* Med mine 84 kg nå er jeg jo langt fra slank - men etter BMI målingene (28 bmi) er jeg jo like ved fedme grensa! Og både 75 (25.1 bmi) og 78 (26.1 bmi) kg kommer opp som overvektig. Synes det er litt skummelt - det kan jo skape alvorlige forstyrrelser hos oss alle!  yucky
Loggført

Klem fra Reidun Is-troll! bigarmhug

Medlem av opp-av-godstolen..

fffd
Beryktet

Vis profil
« Svar #1 på: 20/03 - 2007, 12:41:02 »

Ja, BMI er mer eller mindre svada.. om du leser her

http://en.wikipedia.org/wiki/Body_mass_index

Så finner du ut hva den egentlig var tiltenkt som.. Den misbrukes idag av leger og bortimot alle. Kan gi et eksempel.. Min far er 60 år snart, veier 84 kg.. Har svære muskler og tung beinbygning.. Har nesten ikke fett på kroppen, trener ikke men har energi som ingen andre. På somrene står han opp kl. 06. for så å holde på med snekring og slikt til 20 på kvelden.. Det er ikke trening, men har ikke møtt mange som kan holde følge med ham fysisk..
Så kommer en eller annen luring professor som ikke har sett på ham og sier han må trene mer og ta av seg noen kg. De lar da være og se på underliggende årsaker til problemene han har.
Er bare et eksempel der BMI blir misbrukt.

Om jeg f.eks. skulle veid 70kg, da er jeg på en BMI på rundt 20, så ville jeg nok måtte bli lagt inn.  Rundt 90kg er min normalvekt, 85 begynner jeg å bli spinkel. Om man kjenner til begrensningene til BMI så er det en grei indikasjon, men den kan ikke brukes til så mye..
Loggført
digger spinning
Beryktet

Stor? Jeg???

Vis profil
« Svar #2 på: 20/03 - 2007, 12:41:45 »

Som en generell regel kan vel BMI være bra nok som en pekepinn. Men jeg er i grunn enig med deg i at det rent individuellt kan slå ut litt feil.

Har selv en for høy bmi, og kan med sikkerhet si at jeg har aaalt for mye flesk rundt midjen. Ikke så mye ellers i grunn, så jeg føler meg sånn passelig "tønne-formet".
Loggført

Medlem av:

Opp-av-godstolen wiggle
Veiedag mandag
Minus 10 kilo innen julen 2007
Is-trollet
Inventar

Vis profil
« Svar #3 på: 20/03 - 2007, 22:49:03 »

Takk for betryggende svar så langt!  smil3
Loggført

Klem fra Reidun Is-troll! bigarmhug

Medlem av opp-av-godstolen..

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.393 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten