Velkommen!
For å vite hva man må rette på, kan det nytte å ta seg en periode med å telle kalorier. 1 uke f.eks, gir deg bra peiling. (Jeg gidder ikke holde på med det hele tida)
Når du vet hva du inntar, kan du rette opp, og gå videre der i fra.
For å få oversikten, er det greit å bruke f.eks
http://matportalen.no/Emner/matpadata.Det er klart at proff treningsveiledning ville vært bra, men om det ikke er innen rekkevidde, så vil faktisk all aktivitet hjelpe.
Start med en aktivitet du liker, og lag deg et program du følger 3 dager i uka. I starten er det kanskje ikke så mye, men så kan du øke med små skritt. Trimmer du 15 min for dagen 3 g/uke første uka, kan du øke med 2 min pr uke, så du trimmer i 17 min i uke 2, 19 min i uke 3, 21 min i uke 4. Slik økning merker du knapt.
Vet du ikke hva slags øvelser du skal gjøre, så lån deg ei bok på biblioteket. Jeg lånte meg "Øvelser for en sterk rygg" av Jenny Sutcliffe. Jeg gjør ikke alt, men har plukket et par tips og noen øvelser som jeg supplerte mitt program med. Se hva du finner på ditt bibliotek.
Noen liker å bruke treningsvideoer, du må finne ut hva som er bra for deg, og bygge på noe du liker å holde på med.
Lykke til!