om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
23/05 - 2012, 15:35:54

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Alkohol
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Alkohol  (Lest 1279 ganger)
minnepinne
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 04/08 - 2008, 12:49:38 »

Jeg er fast bestemt på å gå ned i vekt, men jeg er også student i et sosialt livlig miljø hvor alkohol er en del av hverdagen.

Det er kanskje vanskelig for alle å forstå, men å kutte ut all alkohol for meg vil være synonymt med å gi opp en del av det sosiale livet mitt. På fester, festivaler, konserter osv, er det vanskelig å stå der med et glass vann i hånda hele kvelden.

Er det noen der ute med de samme utfordringene som meg? Har noen tips til hva jeg kan gjøre?
Loggført
paren
Leieboer

Vis profil WWW
« Svar #1 på: 04/08 - 2008, 13:07:04 »

Jeg kommer i alle fall til å få de samme utfordringene som deg, starter på UiO om en uke.

Jeg tror at det er mulig å gå ned i vekt uten å gi opp det sosiale livet. Istedetfor å drikke 5 halvlitere øl, kan du drikke 2. Samtidig som du kutter på kcal, så får du med deg mye mer også. Kan ikke tenke meg noe kjipere enn å få blackout etter en fest.

Når jeg tar en pils eller to er det totalt uten dårlig samvittighet. Jeg koser meg virkelig med alkoholen (det er jo det det er, tenker jeg. Et nytelsesmiddel, ser ikke poenget i å drikke seg snydens hver helg, og ikke huske en eneste en av dem..). Nå har jeg riktignok aldri vært opptatt av å være festens midpunk, eller i det hele tatt være med på alle festene jeg kan oppdrive. Jeg har mange venner som er avholds, og syns det er like morsomt på "avholdsfylla" som å sitte med en øl i hånda.

Mitt tips: Ha kontroll i løpet av uken, spis magert, tren, drikk litt sjeldnere og litt mindre.
Loggført
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #2 på: 04/08 - 2008, 14:03:52 »

Alkohol har visst negativ effekt på testosteron. I tillegg er det nesten like mye kalorier i alkohol som i fett.

Et glass vann er ikke så gøy, men... lettøl? Eller så får du jo en flust av "virgin" drinker f.eks? Så lenge det SER ut som du drikker er det ikke sikkert noen sier noe, og gjør de det så vær ærlig. Trenger ikke være ruset for å ha det gøy. Og slike som presser og mobber andre til å gjøre ting er ikke mennesker du har lyst til å sosialisere med uansett. Eller? Smiley
Loggført
minnepinne
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #3 på: 04/08 - 2008, 14:15:47 »

Takk for tips! Nei klart jeg ikke ønsker å være i miljø med drikkepress, men jeg har på en måte opplevd dette mer eller mindre inndirekte. Man er liksom "kjip" om man ikke er med ut en kveld, og flere av mine venner drikker nok mer enn det som er anbefalt.

Jeg syns det er vanskelig å finne min balanse i alt dette.. Jeg er selv veldig glad i en fest, og føler ofte at jeg blir veldig sjenert på fest uten alkohol. Men det er kanskje et annet problem..
Loggført
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #4 på: 04/08 - 2008, 14:22:26 »

He he, ja jeg skjønner den problemstillingen fullt ut også. Jeg var også svært sjenert på fester osv. inntil jeg fikk noen år på meg og ble mer "voksen", og innså at det overhodet ikke er relevant, og at ingen egentlig bryr seg.

Sjenanse som er så dominerende kan være ekstremt plagsomt, og er faktisk noe man bør vurdere å oppsøke legehjelp for. Ikke ta imot antidepressiva for det, det gjør ofte ting verre. Men f.eks kan du få skrevet ut milde legemidler som har omtrent samme effekt på angsten som en god del øl, og som du bare tar før du skal på særlig stressende/sjenerende ærend.

Personlig gjør jeg ikke det, men begge foreldrene mine er belastet slik, og jeg har nok også fått det genetisk, og de popper alltid en pille eller to før et bryllup eller en fest. Men bare om man ikke drikker. Det lar seg IKKE kombinere, som moren min fant ut...

Kognitiv terapi der man prøver å "reprogrammere" hjernen kan også være til hjelp.

Men hvis du ikke skal drikke og du lider sosialt og ellers av sjenanse og slik angst så kan det være verdt å finne ut av. Men det er altså bare til "special occasions".
Loggført
tullhøna
Moderatorteamet

Ingenting er umulig, noke tar berre litt meir tid!

Vis profil WWW
« Svar #5 på: 04/08 - 2008, 15:53:39 »

No veit eg ikkje kor ofte du går ut, men tenker at det går an å prøve å kutte ned på festlighetane, og heller dra an skikkelig ut dei gangene du går ut!

Har vert på mange fester eg, på min vei nedover, har sikkert gått tregare, men har no gått ned! Men er vel individuellt!
Uansett, du kan drikke kvitvin for eks, eller at du drikker lavkalori øl om du liker det, og er bekymra for kaloriane Smiley

Eller ta to øl isteden for fem som noken seie Smiley

Du må kanskje berre prøve deg fram?
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #6 på: 04/08 - 2008, 17:00:32 »

Om du bestemmer deg for at du bare kan drikke 2 ganger i uka (ok, sett inn det tallet som passer deg), og så forteller det til de du bryr deg om, så vil de sannsynligvis respektere det. De andre trenger du jo ikke ense. Det er jo ikke noe tryllemiddel, men det gjør det litt lettere.
Jeg gjorde det slik ifht kaker på forrige jobb, der det dukket opp kaker rett som det var, etter en stund var det kaseptert, og jeg slapp unna en del runder med nøding, og tror du ikke det begynte å dukke opp alternativer som fruktfat o.l.?
Jeg gjennomførte for noen år siden at jeg tok en mnd avhold 2 g/år, da sa jeg fra til omgangskretsen, og det gikk greit, bare litt vennlig mobbing. Plutselig var det 2 andre som også dukket opp med bare vann i halvliter-glasset sitt, og var glad til at det var noen som hadde startet å si fra at man valgte et alternativ.
Jeg valgte å ta en avholdsperiode fordi jeg hadde sett eksen nærme seg alkoholiker-stadiet, og ville absolutt ikke være med på den galeien. Jeg regnet med at om det var lett å holde seg avholds en måned, så var det jo ikke noe problem, og var det vanskelig, så hadde jeg absolutt bruk for en slik pause.
Jeg fikk da erfare at jeg ikke har noe problem med alkohol, så jeg koser meg gjerne med både øl og vin om det passer sånn.
Men nå når jeg skal ned i vekt, har jeg alkoholforbud 5 dager / uke.  Og når jeg takker ja til alkohol (vanligvis fredag / lørdag), har jeg Askepott-reglene å gå etter. En "absolutt Askepott" betyr: hjem før 12. En "moderat Askepott" betyr: du skal ikke handle mer etter 12, men du kan drikke opp, og du kan drikke alkoholfritt resten. På den måten får jeg sannsynligvis med meg det meste av det som er morsomt på festen, og har det fint neste dag... Wink

Men det var min måte. Du må finne ut hva som passer for deg. Lykke til!
 eusa_dance
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
Littleme
Gjest
« Svar #7 på: 04/08 - 2008, 17:48:53 »

hehe askepottregelen likte jeg Smiley *notere*  icon_thumleft
Loggført
paren
Leieboer

Vis profil WWW
« Svar #8 på: 04/08 - 2008, 18:03:58 »

Oi, askepottregelen var smart. Den skal begynne med også!
Loggført
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #9 på: 04/08 - 2008, 19:05:50 »

Ja, hvis noen sier at kvelden gikk som et eventyr, kan du smile for deg selv og tenke....hmm? Askepott?
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.646 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten