om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
23/05 - 2012, 15:42:22

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosttilskudd
| | |-+  Proteinpulver versus kyllingfilet
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Proteinpulver versus kyllingfilet  (Lest 3342 ganger)
arbez
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 06/08 - 2008, 18:40:46 »

Hei

Har undersøkt næringsinnholdet i proteinpulveret jeg har i skapet versus kyllingfilet, og ved samme mengde protein var det nesten like mange kcal (noen ferre i kyllingfileten), flere karbohydrater og mer fett i proteinpulveret.

Og da er mitt spørsmål . hvorfor i alle dager skal jeg drikke proteinshake som smaker forferdelig i stedenfor å spise en kyllingfilet som man blir veldig mett av veldig lenge?

Setter opp verdiene:

Kyllingfilet pr 100g: 106kcal, 0,0g karbo, 24g protein, 1,1g fett
Prot.pulver pr 30g: 110kcal, 1,1g karbo, 24g protein, 1,2g fett
« Siste redigering: 06/08 - 2008, 22:10:14 av anjea » Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #1 på: 06/08 - 2008, 19:53:57 »

Ingen grunn. Alle (seriøse) leverandører er flinke til å ha fokus på at proteintilskudd er ett tilskudd og ikke en erstatning for mat. Ett proteintilskudd har noen fordeler i forhold til muskelvekst og det praktiske rundt trening men ellers er jo en saftig kyllingfillet å foretrekke Smiley
« Siste redigering: 06/08 - 2008, 20:05:51 av Iben K. » Loggført
Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #2 på: 06/08 - 2008, 20:04:06 »

Tja, pris kan en jo også regne litt på...
« Siste redigering: 06/08 - 2008, 22:12:03 av anjea » Loggført

Littleme
Gjest
« Svar #3 på: 06/08 - 2008, 20:05:35 »

Pris er en viktig grunn ja Smiley Glemte den Wink
Loggført
arbez
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #4 på: 06/08 - 2008, 20:13:44 »

Mulig pris kan være en grunn, men når jeg skal gå ned mange mange kg, så er det lite interessant å kaste bort 100kcal på noe som er yucky

Betaler heller mer og spiser god mat spise

Men ser at redusert matinntak har gjort noe med mine små grå når jeg skrev overskriften -  sign12 sign12 sign12

Har endret topicen

Moderator
« Siste redigering: 06/08 - 2008, 22:12:29 av anjea » Loggført
Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #5 på: 06/08 - 2008, 20:47:06 »

Foreløpig holder jeg meg til mat og holder meg unna pulver.

Men ser jo fort at jeg ikke greier å spise proteinrik mat i de foreskrevne 40 til 90 minuttene etter trening, går fort 2 timer og noen ganger mer. Vet ikke hvor mye jeg skal stresse med det...
« Siste redigering: 06/08 - 2008, 22:12:52 av anjea » Loggført

anjea
Moderatorteamet

Vis profil
« Svar #6 på: 06/08 - 2008, 22:16:28 »

Hvor høyt aktivitetsnivå holder du på en dag?
For Ola Nordmann er ikke proteinpulver nødvendig, såfremst man ikke føler at man absolutt ikke får i seg nok proteiner via kosten.

Har du råd, tid og ork så stek deg heller en kyllingfilet.
Omelett er også proteinrikt, men egg har ganske høyt kaloriinnhold.
« Siste redigering: 06/08 - 2008, 23:22:46 av anjea » Loggført

Littleme
Gjest
« Svar #7 på: 06/08 - 2008, 22:43:30 »

Sitat
Men ser jo fort at jeg ikke greier å spise proteinrik mat i de foreskrevne 40 til 90 minuttene etter trening, går fort 2 timer og noen ganger mer. Vet ikke hvor mye jeg skal stresse med det...

Så lenge du får i deg nok gjennom dagen så er det ingen krise. Om du har 24 timer mellom treningsøktene så vil du likevel for restituert deg ganske bra. Timing er forsåvidt viktig for maksimal muskelvekst, og med tanke på maksimal vedlikehold av fettfri masse så kan det ofte være en fordel å få i seg proteiner rett etter trening.
Loggført
Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #8 på: 06/08 - 2008, 22:54:25 »

Sitat

Så lenge du får i deg nok gjennom dagen så er det ingen krise. Om du har 24 timer mellom treningsøktene så vil du likevel for restituert deg ganske bra. Timing er forsåvidt viktig for maksimal muskelvekst, og med tanke på maksimal vedlikehold av fettfri masse så kan det ofte være en fordel å få i seg proteiner rett etter trening.

eusa_think
Loggført

anjea
Moderatorteamet

Vis profil
« Svar #9 på: 06/08 - 2008, 23:25:48 »

Holder med Iben her.
Hele "greia" med protein etter trening er at man ikke ønsker at kroppen skal begynne å forbrenne muskler, pga tomme glykogenlagre.

Derimot er det ikke krise for Ola Nordmann om man ikke rekker å spise proteiner rett etter treningen, selv har jeg ofte gått 3 timer uten mat etter trening.
Bra? Nei.
Krise? Nei.

For maksimal muskelvekst er proteiner rett etter trening det beste, som Iben sier.

Men, man får ikke restituert en muskel på 24 timer.
Derfor anbefales det ikke å trene samme muskelgruppe mer enn 2 ganger i uken.
Loggført

mickjagger
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #10 på: 08/09 - 2008, 23:15:22 »

Hei folkens.

Det er en evig diskusjon om proteinpulver vs. mat, og man blir vel aldri helt enige om hva som er "riktig".

her er en artikkel som tar for seg noen positive effekter man kan ha av å innta myseprotein(whey): http://www.iform.no/pub/art.php?id=308
Å ta en shake før middag er helt genialt. Jeg blir så fort mett, og metthetsfølelsen holder seg lenge!

En type whey-pulver som jeg kan anbefale av hele mitt hjerte er serien "Whey gourmet" fra PVL. Disse smaker utrolig delikat blandet med f.eks. Skummet melk, man skulle nesten ikke tro at noe så sunt kan smake så godt:)
De inneholder noen få KCal, antagelig ca like mange som eksempelet som nevnes ovenfor. Men det er jo flere kalorier i Appelsinjuice enn i Cola, så kanskje vi heller burde drukket Cola til frokost?

Jeg mener man kan bruke velsmakende proteinpulver, som f.eks. "Whey Gourmet", som en belønnelse til seg selv. Jeg kommer i farta ikke på et godteri som smaker bedre enn Whilte Chocolate i Gourmet-serien. Jeg tar en shake på morgenen, etter trening, av og til før middag, jeg synes det er en grei avveksling til all maten:)
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.396 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten