om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
23/05 - 2012, 16:51:19

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  hva spiser dere til kveldsmat?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: hva spiser dere til kveldsmat?  (Lest 5861 ganger)
Emmy22
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 09/09 - 2008, 20:35:22 »

spiser sen middag, rundt kl 17-17.30, er det ok med en liten yoghurt eller litt musli til kvelds? eller bør man droppe kveldsmaten?
Loggført
sparegris
A-Kjendis

Seconds on your lips - years on your hips!

Vis profil
« Svar #1 på: 09/09 - 2008, 21:06:57 »

Jeg spiser kveldsmat jeg, gjerne sånn i åtte tida. Avhengig av hvor lenge det er siden middag og hvor mye jeg har spist tidligere på dagen, men jeg spiser kanskje et par knekkebrød og en frukt eller litt cottage cheese med eple i. Tror ikke jeg kunne takla ikke å spist etter middag, men hver sin smak selvsagt Smiley Yoghurt og musli burde da funke helt fint.
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #2 på: 09/09 - 2008, 21:27:51 »

Vanlig kvelds: frukt i biter, solsikkefrø og linfrø strødd over, så en fruktyoghurt (lett) over.
I dag var middagen lett (fiskesuppe), så det ble også en liten skål salat (biter av: 2salatblad, 4 knaskegulrøtter, 4sukkererter, litt varmrøkt laks)

« Siste redigering: 10/09 - 2008, 08:28:42 av gunnang » Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
lily_76
Sporty

Vis profil
« Svar #3 på: 10/09 - 2008, 08:24:08 »

Hos meg avhenger det av når jeg får i meg middag (mellom 16 og 19 et sted) og hvor mye jeg har trent på dagen.  Så maten kan være alt fra en yoghurt, frukt blandet med muesli, nøtter og yoghurt, knekkebrød  med pålegg til ingenting de dagene med sen middag.
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #4 på: 10/09 - 2008, 12:04:31 »

Kveldsmat: Whey protein isolat og vann..... nam nam...  yucky he he
Loggført
tullhøna
Moderatorteamet

Ingenting er umulig, noke tar berre litt meir tid!

Vis profil WWW
« Svar #5 på: 10/09 - 2008, 20:27:23 »

eg eter middag en plass mellom halv 5 og halv 6 som regel, legger meg halv 11-halv 12, så eter som regel kveldsmat i halv 8-8-hal 9 tida, og da eter eg to knekkebrød med ett glass melk! Smiley
Loggført

Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #6 på: 10/09 - 2008, 21:28:16 »

Spiser middag så sent at det er ikke nødvendig med kveldsmat.
Feks i dag blir det middag klokken 21:30
Loggført

Marthe
Administrator

Vis profil E-post
« Svar #7 på: 28/09 - 2008, 23:51:24 »

Er litt opp og ned.  Jeg spiser ofte karbohydratene mine tidlig på dagen
fordi det er det som funker best for meg) .
Så på kvelden blir det som oftest mest mat med proteiner, siden jeg trener styrke.

*Omelett med 10% ost og wokgrønnsaker fra frossendisken

Smoothie med proteinpulver , frossenbær, Kesam/ youghurt naturell, cottage cheese, juice eller vann.  Jeg klarer ikke proteinshake med bare vann eller melk, må lage en smoothie av det.

Men spiser også grovt brød med kalkun eller kyllingpålegg og masse grønnsaker ved siden av og en lett youghurt.

Etter en lang dag er det ikke alltid det er like gøy lage mat Cheesy

« Siste redigering: 28/09 - 2008, 23:55:38 av Marthe » Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #8 på: 29/09 - 2008, 04:54:01 »

Samme her. Uten masse karbohydrater til frokost går det uhyre dårlig med styrketreningen. Men hvor lang tid tar det og hvor mye må man spise for å få bygd opp en god buffer med glykogen, tro?
Loggført
Marthe
Administrator

Vis profil E-post
« Svar #9 på: 29/09 - 2008, 11:01:33 »

"En av årsakene til at norske eksperter anbefaler så lite protein er at de fokuserer på viktigheten av karbohydrater for å dekke dagens energibehov, sterkt preget av forskning på idrettsutøvere. Paradoksalt nok viser studier at utholdenhetsutøvere (som anbefalingene er utledet fra) får en bedre treningseffekt med delvis tømte glykogenlagre, noe som kanskje er grunnen til at de fleste eliteutøverne intuitivt inntar bare halvparten av de anbefalte mengdene karbohydrat (4-5g pr kg kroppsvekt i stedet for 7-10g pr kg kroppsvekt) i treningsfasene. Før konkurranse kan man imidlertid fylle opp glykogenlagrene for å prestere maksimalt, og da vil delvis tømte glykogenlagre på forhånd gi bedre oppfyllingseffekt.
 Folk som trener styrketrening har vanligvis ikke høy nok treningsmengde til å tømme glykogenlagrene i særlig stor grad, og vil heller ikke ha behov for store mengder karbohydrater.

"
Dette omhandler prof. utøvere, men er likevel en interessant artikkel
Les : http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=32

Det er forskjellig anbefalinger på dette med anbefalt karbohydratinntak.
I det hele tatt mange myter om mat, noe den artikkelen over tar for seg, anbefaler denne til alle! Smiley (samt mange av de andre artikkelene der)

Men jeg tror at det er vanskelig tømme glykogenlagrene helt etter en styrkeøkt. Så et normalt kosthold med et måltid opp til to timer før styrketrening som har både protein, karbohydrater og fett i seg. 
Og kanskje et eple, eplejuice eller noe annet som pittelitt ekstra fyllstoff en halvtime før økten

Jeg presterer godt med "tallerkenmodellen" (mye grønnsaker, en neve ris, pasta...etc)  2 timer før trening + 1 eple en halvtime før + en 1-2 riskake etter trening (som er den eneste tiden på døgnet det er lurt å benytte seg av raske karbohydrater for å fylle opp lagrene igjen)

Men nå har jeg seilt av topic, men jeg deler gjerne ut denne tråden om det er interesse for å diskutere dette emnet.  Er sikkert mange som har gode innspill på dette Smiley

les også forøvrig :

Karbohydrater og vektnedgang
Tallerkenmodellen
« Siste redigering: 29/09 - 2008, 15:51:50 av Marthe » Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #10 på: 29/09 - 2008, 15:53:29 »

Takk, takk for informativt svar Smiley

Men problemet mitt er snarere at jeg slanker meg så kraftig at glykogenlagrene er tømt *før* jeg begynner styrketrening, og jeg allerede er i ketose.

Jeg presterer naturligvis skikkelig dårlig med vektene når jeg er på det stadiet... så derfor prøver jeg gjerne å carbloade en god del før jeg trener. Da pleier jeg å spise både pasta eller pizza og noe snacks. Jeg trener uhyre mye og store vekter (ikke for å skryte :p) og med høy puls, og forbrenner glatt 7-800kcal i timen, kanskje mye mer, og har treningsmengde på flere timer sammenhengende løfting med korte pauser. Denne kombinasjonen ser også ut til at jeg lettest går ned i vekt, uten å miste noe muskelmasse.

Det er ikke godt å si hva som funker eller hvorfor, synes jeg...
Loggført
alou
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #11 på: 03/11 - 2008, 22:15:31 »

Kveldsmåltidet er etter trening og består ofte av rugsprø m/ mager ost + skinke + paprika, yoplait yoghurtbeger og/eller egg.
Loggført
Aphrodithe
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #12 på: 04/11 - 2008, 19:24:01 »

Middag blir spist her fra 17-18-tiden.  Kvelds spiser jeg sjelden, spiser noen mandler og kanskje gulrøtter hvis jeg får lyst på noe.  Drikker også te.
Loggført
ehilde
Gjest
« Svar #13 på: 06/11 - 2008, 13:46:39 »

For min del så varierer det en del ift om hvor mye kalorier jeg har fått i meg løpet av dagen. Hvis jeg har litt å gå på blir det som oftest brødskive med omelett eller stekt egg. Ellers så er det nå mitt trofaste knekkebrød og makrell i tomat Smiley
Loggført
Envy
Prateglad

Vis profil
« Svar #14 på: 14/11 - 2008, 02:13:51 »

Jeg blir enormt sulten utover kvelden om jeg ikke får i meg kveldsmat, og er så enkel at jeg rett og slett tar to grove brødskiver med magert pålegg på. Har enda ikke blitt lei!
Loggført

"Not all closed doors are locked."
- Unknown

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 2.834 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten