"En av årsakene til at norske eksperter anbefaler så lite protein er at de fokuserer på viktigheten av karbohydrater for å dekke dagens energibehov, sterkt preget av forskning på idrettsutøvere. Paradoksalt nok viser studier at utholdenhetsutøvere (som anbefalingene er utledet fra) får en bedre treningseffekt med delvis tømte glykogenlagre, noe som kanskje er grunnen til at de fleste eliteutøverne intuitivt inntar bare halvparten av de anbefalte mengdene karbohydrat (4-5g pr kg kroppsvekt i stedet for 7-10g pr kg kroppsvekt) i treningsfasene. Før konkurranse kan man imidlertid fylle opp glykogenlagrene for å prestere maksimalt, og da vil delvis tømte glykogenlagre på forhånd gi bedre oppfyllingseffekt.
Folk som trener styrketrening har vanligvis ikke høy nok treningsmengde til å tømme glykogenlagrene i særlig stor grad, og vil heller ikke ha behov for store mengder karbohydrater.
"
Dette omhandler prof. utøvere, men er likevel en interessant artikkel
Les :
http://www.myorevolution.com/art_kosthold2.asp?NyhetsID=32Det er forskjellig anbefalinger på dette med anbefalt karbohydratinntak.
I det hele tatt mange myter om mat, noe den artikkelen over tar for seg, anbefaler denne til alle!

(samt mange av de andre artikkelene der)
Men jeg tror at det er vanskelig tømme glykogenlagrene helt etter en styrkeøkt. Så et normalt kosthold med et måltid opp til to timer før styrketrening som har både protein, karbohydrater og fett i seg.
Og kanskje et eple, eplejuice eller noe annet som pittelitt ekstra fyllstoff en halvtime før økten
Jeg presterer godt med "tallerkenmodellen" (mye grønnsaker, en neve ris, pasta...etc) 2 timer før trening + 1 eple en halvtime før + en 1-2 riskake etter trening (som er den eneste tiden på døgnet det er lurt å benytte seg av raske karbohydrater for å fylle opp lagrene igjen)
Men nå har jeg seilt av topic, men jeg deler gjerne ut denne tråden om det er interesse for å diskutere dette emnet. Er sikkert mange som har gode innspill på dette

les også forøvrig :
Karbohydrater og vektnedgangTallerkenmodellen