om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
23/05 - 2012, 17:04:41

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Artikler & Nyheter
| |-+  Artikler fra forsiden
| | |-+  Sunn og effektiv slanketrening
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Sunn og effektiv slanketrening  (Lest 4948 ganger)
Marthe
Administrator

Vis profil E-post
« på: 28/09 - 2008, 17:59:18 »

Vær i jevn aktivitet!
Det er ingen hemmelighet at fysisk aktivitet kombinert med riktig kosthold = vektnedgang. Fysisk aktivitet er det som primært forbrenner og bruker opp kaloriene du inntar. Vær ikke redd for å trene styrke, økning i muskelmassen gir deg mer forbrenning på sikt , også når du ikke trener. Fettforbrenning foregår hele døgnet, både når du er våken og når du sover.

Lengde og intensitet på treningen

Hvor intensivt du trener påvirker både totalt kaloriforbruk og hvilke næringsstoffer du bruker mest av. En rask gåtur vil benytte seg av fettlageret, mens styrketreningen vil benytte seg av karbohydratlageret.

Ditt kaloriforbruk vil øke i takt med intensiviteten på treningen.  Det er veldig behagelig og holde seg til et aktivitetsnivå som man er komfortabel med, men tar man i litt og øker samtidig som man har fremgang vil man oppnå større resultater på sikt. Legg forbrenningstrening på morgenen og styrketrening senere på dagen for best effekt, men glem ikke at kroppen trenger hvile, så man bør legge inn minst to hviledager.

Et godt kosthold -  en viktig faktor!

Hvor mye mat man trenger er individuelt, men en pekepinn er rundt 2000 kcal for kvinner og 2600 kcal for menn.  Når man slanker seg er det i mange tilfeller fristende å spise lite mat for å oppnå resultater fortere, men vi fraråder dette på det sterkeste. For å si det enkelt : Dersom du bruker 500 kalorier mer kaloriene du inntar vil du gå ned ca 0,5 kg i uken som er anbefalt. Spar inn 200 kcal på maten du spiser og hent de 300 resterende på aktivitet igjennom dagen. Du mister ikke muskelmasse og oppnår vektnedgang på en trygg måte. Ved å spise for lite gjør man seg selv en bjørnetjeneste ved å senke forbrenningen samt at kroppen presterer dårligere uten de næringstoffene man trenger. Når det gjelder kosttilskudd er disse vel og bra, men skal aldri erstatte et variert kosthold.

Det er håp selvom man ikke liker å trene på treningsstudio.
Man anbefaler styrketrening kombinert med kondisjon som en sukessoppskrift, men det er mange som ikke er motivert for å trene på treningsstudio. Det viktigste er å bevege seg, om man absolutt ikke ønsker å trene på helsestudio bør man finne en aktivitet man trives med.  Tur i skog og mark, dansing, bedriftsidrett, sykling, stavgang, joggeturer eller med en stepkasse foran TV'en.  En pekepinn kan være at man bedriver noe som gjør at store deler av muskelmassen blir brukt, jo større del av muskelmassen som blir brukt, dess høyere energiforbruk. Beina utgjør store deler av muskelmassen vår, så aktiviteter der man bruker bein mye  er god fettforbrenning. Om man har bra kondisjon legger man  grunnlaget for mer effektiv forbrenning, også i hvileperioder.

Lykke til!

Kilde 1 : www.paulun.com  Kilde 2 : www.shapeup.no
« Siste redigering: 05/10 - 2008, 08:06:15 av Marthe » Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #1 på: 29/09 - 2008, 05:00:44 »

Personlig går jeg aldri ned i vekt når jeg trener styrke... ikke engang når jeg er på streng diett :s
Loggført
Marthe
Administrator

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 29/09 - 2008, 10:39:16 »

Etter mitt opphold i england (der det er vanskelig med kosthold)  gikk jeg ned 7 kg ved å trene med lette vekter 2 dager i uken kombinert med kardio 4 dager i uken , i tilegg til å ligge på kaloriunderskudd, 1700 -1800 kcal. 
Etter ønsket vektnedgang la jeg meg på 2200 kcal dagene jeg trener og 2000 kcal dagene jeg ikke trener. Jeg går ikke mer ned i vekt, men trener 2-splitt nå med tyngre vekter og har målt at fett forsvinner på kroppen.

Styrke er supert når man vil gjøre noe med kroppsfasongen! Smiley

Men det er korrekt at man opplever at vekten ikke går nedover ved styrketrening, men man legger på seg muskler som veier mer enn fett og forbrenner mer enn fett i hvileperioder.
« Siste redigering: 29/09 - 2008, 10:44:53 av Marthe » Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #3 på: 29/09 - 2008, 15:46:09 »

Underskudd på 1700-1800kcal for en kvinne er jo galskap Tongue

Etter å ha holdt kontroll på inntak og uttak i lengre tid nå og sammenlignet grafiske kurver av vekt og kaloribalanse har jeg funnet ut at på en dag jeg er hjemmeværende trenger jeg cirka 3700kcal. Er jeg i vanlig aktivitet trenger jeg minst 4700kcal. Og trener jeg styrke (som gjerne er minst et par timer, galskap jeg vet Tongue) så trenger jeg nærmere 7000kcal... så på dager hvor jeg trener styrke er jeg nok oppe i et kaloriunderskudd på kanskje 3-4000 når jeg spiser det jeg synes er veldig mye - altså 3-4000. Men så renner også fettet av når jeg trener mye styrke...

Jeg forandret aldri kroppsform så raskt som jeg gjorde i begynnelsen når jeg trente supercircuit styrke 6-7 dager i uken... da la jeg på meg nesten 10kg lean mass på 10 uker, og mens vekten stod på stedet hvil gikk jeg også ned 10kg rent fett Smiley

Jeg tror jeg snart skal prøve meg på det igjen... men denne gangen skal jeg forsøke meg på "hypertrofi" og proteintilskudd.
Loggført
Marthe
Administrator

Vis profil E-post
« Svar #4 på: 29/09 - 2008, 16:00:53 »

Underskudd på 1700-1800kcal for en kvinne er jo galskap Tongue

Etter å ha holdt kontroll på inntak og uttak i lengre tid nå og sammenlignet grafiske kurver av vekt og kaloribalanse har jeg funnet ut at på en dag jeg er hjemmeværende trenger jeg cirka 3700kcal. Er jeg i vanlig aktivitet trenger jeg minst 4700kcal. Og trener jeg styrke (som gjerne er minst et par timer, galskap jeg vet Tongue) så trenger jeg nærmere 7000kcal... så på dager hvor jeg trener styrke er jeg nok oppe i et kaloriunderskudd på kanskje 3-4000 når jeg spiser det jeg synes er veldig mye - altså 3-4000. Men så renner også fettet av når jeg trener mye styrke...

Jeg forandret aldri kroppsform så raskt som jeg gjorde i begynnelsen når jeg trente supercircuit styrke 6-7 dager i uken... da la jeg på meg nesten 10kg lean mass på 10 uker, og mens vekten stod på stedet hvil gikk jeg også ned 10kg rent fett Smiley

Jeg tror jeg snart skal prøve meg på det igjen... men denne gangen skal jeg forsøke meg på "hypertrofi" og proteintilskudd.

Haha, i agree! går litt fort i svingene når man skriver inlegg til tider Smiley
Her holdes det aldri underskudd på over 500 gitt! Tongue

Det er noe med å få resultater av det man jobber så hardt for,
så med rett kost og målbar fremgang er det straks så mye mer motiverende Smiley
Du har mer energi enn meg , flere timer har jeg ikke tålmodighet eller tid til Smiley 

Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #5 på: 29/09 - 2008, 16:13:18 »

Tror det er bra for deg, jeg. Man skal jo strengt tatt ikke ha store kaloriunderskudd. Jeg har mange andre faktorer som spiller "positivt" inn på det å gå med stort kaloriunderskudd. Jeg lider av hypertyroksin, hypertestosteron, og er fremdeles morbid overvektig. Musklene trenger jo masse fettsyrer og energi og greier for å bygges og, og begge deler har jeg i overflod... jeg har det også i genene... min far var bodybuilder, min mor håndballspiller, farfar vektløfter, morfar dekatlonutøver og trener osv. hehe. Så under kaloriunderskudd la jeg på meg over 21kg med lean mass på et års tid og triplet styrken...

Ja du har rett, og nå tenker jeg hvor dum jeg var, som ikke satte større pris på de resultatene jeg oppnådde skikkelig. Men det som er så sprøtt er at jeg fremdeles tror jeg kan ha mye å gå på... jeg tror jeg uten store vanskeligheter kan legge på meg flere kilo lean mass til i året bare jeg tar opp intensiv styrke igjen.

Og tid har jeg også nok av, heldigvis... jeg er fremdeles på medisinsk rehabilitering fordi jeg har vært og fremdeles er så kraftig overvektig og har så mange tilleggs-risikofaktorer... :\ Da blir det ikke så vansklig å avse et par timer om dagen til trening. Men nå i det siste har jeg vært skikkelig ute av det, og nå driver jeg også med dette utredningseksperimentet i regi av legene mine.
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.448 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten