om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
23/05 - 2012, 17:40:11

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosttilskudd
| | |-+  Proteiner etter trening
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Proteiner etter trening  (Lest 4077 ganger)
-freedom
Mosjonist
**

Vis profil
« på: 28/10 - 2008, 14:10:34 »

Skal man tilføre kroppen proteiner etter trening hvis man vil gå ned i vekt?
Hvor lang tid etter i så fall? og hva slags proteiner?
Proteindrikker?
Noen som vet noe om det?
 wiggle
Loggført

tredemolle "Vi skal ikke gå ned i vekt, vi skal løpe"
Min dagbok: http://www.slankenett.no/dagbok/dagbok.php?m=23745
MissBBW
Prateglad

Vis profil
« Svar #1 på: 28/10 - 2008, 20:05:29 »

Heisan Smiley Ja, etter trening trenger kroppen proteiner, og gjerne litt karbohydrater. En salat med egg og kylling i feks, vil være toppers etterpå. Du kan også bruke proteinshake, men dette vet jeg ikke så mye om. Tror nok det er lurt med litt karbs også, så lenge det er sunne varianter som grønnsaker eller grove kornprodukter. Slik som jeg har forstått det er det vanskelig å legge på seg av proteiner, så du kan trygt spise mye av det når du vil gå ned i vekt.

wiggle
Loggført

solsikken_
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #2 på: 29/10 - 2008, 05:21:51 »

Karbs rett etter trening og proteiner innen 30min/1t (de lærde strides, men så fort som mulig er et godt råd...

1.) Karbohydrater
Jeg er veldig uenig med MissBBW når det gjelder karbohydrater! Etter min mening når det gjelder karbohydrater er regelen jo raskere, jo bedre! (i motsetning til ellers hvor langsomme karbohydrater er best...) Dette er fordi kroppen trenger energi RASKT!

Har du ei kort treningsøkt (under 1t) er det enkelte som hevder at det er bedre for kroppen å få karbs før trening og, men prøv ut og finn ut hva som passer for deg. Ja, jo raskere, jo bedre, men kroppen trenger ikke så mye, en liten neve rosiner, 1/2 banan, 1 liten sjokoladebit, druer osv.

Har og hørt at lakrisbåter kan hjelpe på forbrenninga så 2 båter etter trening skulle visst være optimalt. Siden vi er på slankern vil jeg uansett råde deg til frukt vsa sjokolade/lakris pga kalorimengden (og at jeg tror de fleste er som meg og tenker "hvem klarer å spise bare to lakrisbiter?!"). Frukt med masse sukker er da det beste (søte frukter mao)

2.) Proteiner
Proteiner er også veldig viktig for å reparere det man har ødelagt under trening (trening er i basic å "ødelegge" kroppen, i restritusjonsfasen blir den bygd opp og når den er ferdig er kroppen bedre enn før treningsøkta) så man skjønner at det man har i seg etter trening er viktig og proteiner er kroppens byggesteiner så det er det man skal ha i seg for å reparere kroppen (karbohydrater er for å gi energi).

Det som er når det gjelder proteiner er at all type protein er ikke det samme! Proteiner er satt sammen av forskjellige aminosyrer (er 20 aminosyrer til sammen) så når man tar å skal ha i seg proteiner er det ikke slik at all protein er like bra. All protein er forøvrig bedre enn ikke no protein, men optimalt er å få i seg proteiner som er mest mulig lik det man trenger etter trening...

Jeg er ikke ekspert på området, men mener å ha hørt at egg er det mest optimale etter trening og at kreatin av protein pulver er det beste av pulver. Er du veldig interresert kan du godt google det for å finne opptimale proteinkilder etter trening...

Mat er muligens bedre enn trening siden det er kcal i pulver også og at det ikke metter så veldig mye (litt gjør det). Fordelen med pulver er at det er lett å lage, kan tas med på trening så du får det så raskt som mulig (lettere å fylle opp vann på flaska og drikke på treningssenteret enn å spise en kyllingfilet) og at det er veldig billig! Bor du nært treningssenteret/trener ute/hjemme ville jeg heller kokt egg enn tatt pulver - det smaker bedre, metter mer og inneholder dagsbehovet til de fleste vitaminene.
Loggført

MissBBW
Prateglad

Vis profil
« Svar #3 på: 29/10 - 2008, 05:56:54 »

Karbs rett etter trening og proteiner innen 30min/1t (de lærde strides, men så fort som mulig er et godt råd...

1.) Karbohydrater
Jeg er veldig uenig med MissBBW når det gjelder karbohydrater! Etter min mening når det gjelder karbohydrater er regelen jo raskere, jo bedre! (i motsetning til ellers hvor langsomme karbohydrater er best...) Dette er fordi kroppen trenger energi RASKT!

Har du ei kort treningsøkt (under 1t) er det enkelte som hevder at det er bedre for kroppen å få karbs før trening og, men prøv ut og finn ut hva som passer for deg. Ja, jo raskere, jo bedre, men kroppen trenger ikke så mye, en liten neve rosiner, 1/2 banan, 1 liten sjokoladebit, druer osv.

Vi er da ikke så uenige? Sunne karbs vil da innebære frukt i min bok også. Om du tror jeg ikke mener det så har jeg utrykket meg uklart. Når det gjelder snop etter trening derimot, ja, da er vi uenige.
Loggført

sparegris
A-Kjendis

Seconds on your lips - years on your hips!

Vis profil
« Svar #4 på: 29/10 - 2008, 07:15:03 »

Slenger meg på denne jeg, for dette har jeg også lurt på...

Gjelder dette uansett hva formålet med treningen er, om det er å gå ned i vekt eller å bygge muskler, eller begge deler? Jeg har lest mange plasser at en trenger raske karbs så fort som mulig etter trening (både kondis og styrke??), så at en banan i garderoben etterpå er bra. Så leste jeg på et annet innlegg her at dette var det liten eller ingen mening i, at det var nok å spise et godt sammensatt måltid når det måtte passe etter trening, så jeg vet da neimen hva jeg skal tro... Jeg har prøvd å få i meg proteiner på kveldene etter jeg har trent jeg, uavhengig om jeg har trent kl ett på dagen eller kl fem på ettermiddagen, men er det viktigere å få i seg proteiner rett etterpå? Og gjelder dette både etter kondisjon og styrketrening?

Håper jeg ikke okkuperte tråden din altfor mye, -freedom.... eusa_shifty
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #5 på: 29/10 - 2008, 09:15:51 »

Sitat
Gjelder dette uansett hva formålet med treningen er, om det er å gå ned i vekt eller å bygge muskler, eller begge deler? Jeg har lest mange plasser at en trenger raske karbs så fort som mulig etter trening (både kondis og styrke??), så at en banan i garderoben etterpå er bra. Så leste jeg på et annet innlegg her at dette var det liten eller ingen mening i, at det var nok å spise et godt sammensatt måltid når det måtte passe etter trening, så jeg vet da neimen hva jeg skal tro

Noe av det første man må innse når man vil bli slank og få en fin kropp er at kiloene ikke er det viktigste. Det er en høyst reell sjanse for at du kan bli stående på stedet hvil, eller gå svært sakte ned, eller hvis du er relativt normalvektig, gå OPP i vekt, på grunn av økt muskelmasse. Sist jeg hadde en skikkelig treningsstint gikk jeg opp 6kg i vekt og ned litt over 4% kroppsfett samtidig.

Nå sies det at maltodextrin (dekstrose) osv. er det beste sukkeret fordi det konverterer raskest til glukose, men vi skal jo bli slanke også, og da er f.eks en banan, kjempefint! Ikke la noen fortelle deg noe annet. Tanken er at glukoselagrene til kroppen (energien kroppen bruker til å fyre opp i musklene, og som lagres rundt i muskelvevet så vidt jeg forstår) er oppbrukt, og at man ved å fylle på raskt, hindrer nedbrytning av muskelmasse slik at kroppen ikke bruker muskelmasse som drivstoff i mangel av glukogen.

Altså, vil du ned i antall kilo totalt sett, så kan du jo unngå å spise etter trening. Da vil du bygge mindre muskler. Du kan til og med brenne det av hvis du jobber hardt nok med f.eks spinning. MEN da saboterer du deg selv. Og dette er noe særlig kvinner ikke ser ut til å forstå. Muskler forbrenner nemlig noe slikt som 50 ganger så mye kalorier som fett.

Når man bygger styrke er det viktig å få i seg proteiner med én gang man våkner, før og etter trening, samt før man legger seg. Raske karbohydrater (men gjerne ifra frukt siden vi skal slanke oss) skal man også ha rett etter proteininntak om morgenen, samt etter eller helst UNDER trening.

Og det samme gjelder i noen grad for kondisjon. Ved kondisjonstrening er det uhyre stor risiko for å brenne av glukogenlagrene i musklene. Da trenger man påfyll. Det er derfor atleter og proffe fotballspillere osv. drikker sportsdrikker med sukker og salt og greier.

Vi må rett og slett slutte å se så mye på vekten når vi trener styrke og har klart styrkefremgang eller økende muskelmasse, alternativt minkende kroppsfett.

Håper det var noe fornuftig i det jeg skrev hvis ikke så si gjerne ifra Smiley

Loggført
sparegris
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #6 på: 29/10 - 2008, 19:31:58 »

Tusen takk, Anonymouse, detta makes sense Tongue
I dag trente jeg en time styrke, tok en banan ca en halvtime etterpå, og så stekte kyllingfilet og hadde wokgrønnsaker til en time eller noe etter det igjen. Dette er da bra kost etter en sånn økt? Hadde også omelett av 2 egg til kvelds Smiley
Loggført

solsikken_
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #7 på: 29/10 - 2008, 21:06:30 »

1.) Karbohydrater

Vi er da ikke så uenige? Sunne karbs vil da innebære frukt i min bok også. Om du tror jeg ikke mener det så har jeg utrykket meg uklart. Når det gjelder snop etter trening derimot, ja, da er vi uenige.

Du skrev langsomme så da antok jeg du ikke mente frukt siden det er rake karbohydrater. - og skal du ha en sjokoladebit eller en lakrisbåt i uka er mitt råd; ta det rett etter trening istede for i sofaen på lørdagskvelden (ernæringsmessig) (1 sjokoladebit; 1 rute melkesjokolade, ikke ei plate og kalorimessig er en sjokoladebit/2 lakrisbåter mindre kcal enn 1 banan).

Du anbefaler et godt sammensatt måltid rett etter trening, jeg er ikke uenig der, men jeg ville fått i meg no rask karbohydrater før. Heller en sjokoladebit også kyllingsalat enn bare kyllingsalat.

Hvordan man tenker under slanking er så forskjellig å man må finne ut hva som passer for en selv. Sett at man trener på kvelden og etter trening bare skal innta følgende mengde mat må man selv finne ut hva man liker best. Du har tre alternativ (i begge er kyllingsalaten akkurat den samme)
a.) 1 bit sjokolade (30kcal) og en kyllingsalat
b.) 1 banan (100kcal) og en kyllingsalat
c.) En kyllingsalat.

Hva man velger her er individuelt. Best for kroppen rett etter trening er a. eller b., har man ikke trent c. Tenker man på vitaminer og mineraler for å få i seg dagsbehovet er trolig b. det beste (spørs hva man har spist tidligere på dagen, det er enkelte bra ting i sjokolade og) Tenker man på kalorier og sammenligner a og b. er a det beste.

Spiser man 1 bit sjokolade etter hver treningsøkt har man 100g freia melkesjokolade i 18 økter! - og det blir 550 kcal, spiser man en banan etter de 18 treningsøktene blir det 1800 kcal! Får man i seg næringsstoffene fra en banan iløpet av dagen på annet vis og man klarer å ha sjokoladen sånn at man bare spiser den etter trening vil jeg si at det er slankemessig bedre å spise en bit sjokolade enn banan (sett at det man spiser resten av dagen er konstant i begge tilfeller)

Sparegris;
Helt perfekt! =)
Loggført

MissBBW
Prateglad

Vis profil
« Svar #8 på: 29/10 - 2008, 21:27:22 »

Du skrev langsomme så da antok jeg du ikke mente frukt siden det er raske karbohydrater.

Neida, skrev nok ikke det. Skrev sunne karbohydrater. Grønnsaker, fersk eller tørket frukt, bær osv osv. Men jeg visste ikke at det var viktig at de var søte, så der takker jeg deg for tipset! Skal innføre litt frukt ved siden av det andre neste gang Smiley
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #9 på: 30/10 - 2008, 01:52:31 »

Iben var snill nok til å forklare meg dette for en stund tilbake. Det finnes tre former for karbohydrater. Sukker, stivelse og fiber (i rang av økende kompleksitet og minkende effekt på blodsukker).

Sukker er veldig enkle molekyler som konverterer raskt til glukose og slippes da raskt ut i blodet. Dette er ikke bra fordi insulinnivået i kroppen som i høy grad styrer sult da bølger opp og ned. Frukt som mellommåltid er derfor ikke nødvendigvis så smart hvis du sliter med mye sultfølelse. Men samtidig er frukt fullt av andre sunne ting, og noe vi bør ha i kosten, eller bruke som snack/godteri.

Stivelse er betydelig mer komplekst enn sukker, og det man finner i poteter, ris, mais, gulrøtter, hvete osv. Det tar litt lenger tid å konvertere til glukose men spiser du mye av dette, og lite protein og sundt fett, så kan du alikevel "overspise" på stivelse, noe som ikke er bra for de fleste.

Fiber er rett og slett så komplekst at vi ikke kan fordøye det. Det kommer altså ut av kroppen igjen uten å ha fordøyd, og er fint fordi det kan drøye fordøyelsen og tar med seg mye rusk ut også. Fiberkalorier kan trekkes ifra kaloritabeller. Noe med på 100gram og med 100kcal energi som har 5 gram fiber kan trekkes ifra 5*4=20kcal.

Det er på grunn av dette at gode kilder til proteiner er så viktig. Proteiner (det finnes forskjellige typer, men det er ikke like viktig, vi er ikke proffe atleter) konverterer sakte til glukose, men viktigst av alt, har veldig gunstig effekt på blodsukker, appetitt, muskelmasse, restitusjon, hår, negler, hud og en del andre ting.

De fleste overvektige mennesker har for mye mettet fett og dårlige karbohydrater (særlig sukker), i kosten sin, og for lite protein og sunne fettsyrer. Når det gjelder fett så er det viktig særlig for overvektige å få i seg sunne fettsyrer for å gjenvinne en viss balanse, siden vi har så mye usunt fett lagret på kroppen og det er dette vi ønsker å forbruke...

Puh! Smiley
Loggført
sparegris
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #10 på: 30/10 - 2008, 07:31:13 »

Sparegris;
Helt perfekt! =)
[/quote]

Woho! eusa_dance eusa_dance
Da fortsetter jeg med dette, iallefall noe lignende. karbs rett etterpå, proteiner litt senere Cheesy
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #11 på: 30/10 - 2008, 09:31:13 »

Gjerne før trening også. Jeg pleier å trene om morgenen (dog ikke på en stund) og MÅ rett og slett ha i meg en god del karbohydrater flere timer før trening, eller så duger jeg rett og slett ikke i det hele tatt...

Må snart komme meg tilbake til trening... jeg kjenner ryggen begynner å bli bedre så smått Smiley
Loggført
-freedom
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #12 på: 30/10 - 2008, 16:58:14 »

Tusen takk for alle svar alle sammen! eusa_dance
Jeg skal trene en time etterpå. Gleder meg til det eusa_angel
Loggført

tredemolle "Vi skal ikke gå ned i vekt, vi skal løpe"
Min dagbok: http://www.slankenett.no/dagbok/dagbok.php?m=23745
janhelge
Gjest
« Svar #13 på: 02/11 - 2008, 14:13:09 »

Man leser ofte om hvor viktig det er å få i seg proteiner etter trening, før også for den saks skyld. Viktigheten av proteiner i restitusjonsfasen etc.

Og det stemmer det, for all del. Men nå må man ikke oppi det hele glemme målsettningen enn har samt hvem man er oppi det hele, en ting er dersom man er topptrent og ønsker å bli norgesmester i bodybuilding, en annen ting er dersom man er gjennomsnittlig mann/dame i gaten.

Om man gjør litt feil er ikke det nødvendigvis noe fare, er mange nøyanser her og man skal ikke ta for gitt at noen som spiser proteiner etter trening har større fremgang i sin slankeprosess eller fysisk i form av bedre form enn en person som ikke gjør det, mange faktorer spiller her inn...

Selv om man gjør litt feil både hva gjelder treningen og kostholdet i den grad at ingen av dem er optimal, ja så betyr ikke det at det er ille, snarere tvert imot er da man må ta hennsyn til hva som er praktisk for enn også da mye handler om trivsel i det hele. Må ikke bli slik at man på død og liv må gjøre det ene elelr andre, her må lysten og hva som passer enn selv best få styre det hele.

Jeg vet veldig mye om akkurat kosthold i forbindelse med trening, er derfra jeg har hentet det meste av kunnskapen jeg har om ernæring, var veldig opptatt av dette en periode da jeg selv var aktiv i yngre dager og har siden alltid fulgt med på dette. Nå derimot er jeg ikke like nøye hva gjelder egen livsstil og om jeg ikke gjør alt helt riktig så bryr det meg ikke, da det passer mine målsettninger og passer min livsstil samt gir meg trivsel. Jo da, jeg vet jeg bør fylle på med litt næring før treningen, at jeg bør tilføre væske underveis i treningen samt jeg vet hva jeg bør ha i meg like etter treningen, både karbohydrater og proteiner (ikke uten grunn at idrettsutøvere raskt får i seg næring etetr utøvelse)... Men om det for min del går to timer før jeg får i meg næring, ja så bryr det meg fletta om det ikke er optimalt og helt riktig da jeg har stort utbytte av treningen uansett, de fleste er i mine sko i så måte. Ikke alltid er det næringsmessig riktig satt sammen heller, det jeg får i meg etter en trening, ei heller det bekymrer meg da i så måte bekymrer det mer om maten smaker bra eller ei...

Les gjerne litteratur om dette og innhent der informasjon og kunnskap, bare positivt det. Men ikke glem det viktigste av alt som er mitt budskap her, det trenger så langt fra være optimalt og for den vanlige mann/dame så er forskjellene ikke så veldig store om enn gjør ting på den ene eller andre måten... Hva som reelt utgjør STORE forskjeller er om enn trener eller ei, og akkurat det er en mye viktigere problemstilling for noe og noe som burde tenkes overav mange.
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.433 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten