om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
24/05 - 2012, 02:18:50

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Artikler & Nyheter
| |-+  Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
| | |-+  VIN: plumbo for blodårene!
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: VIN: plumbo for blodårene!  (Lest 2336 ganger)
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« på: 16/12 - 2008, 12:05:00 »

Har du sett denne? http://www.abcnyheter.no/node/79611
En australsk lege presenterer viner som renser blodårene mens du drikker - selvsagt i moderate mengder. Han viser både røde og hvite viner som inneholder rikelig med resveratrol, en nyttig antioksidant som finnes naturlig i druer.

Fra før er det skrevet om rødvin at den kan øke levealderen http://www.abcnyheter.no/node/67958  og redusere risikoen for å utvikle leddgikt betraktelig.
Alkohol kan minske risiko for lungekreft http://www.abcnyheter.no/node/75391 og er godt for hjertet http://www.abcnyheter.no/node/68637.
Hele tiden er det moderate mengder det er snakk om.

Som den australske legen siterer vi den sveitsiske 1500-talls-legen Paracelsus, som regnes som den moderne farmakologiens far: «Om vin er næring, medisin eller gift, avgjøres av doseringen».
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
zenta
Moderatorteamet

Startet opp januar 2008, kom hit i juni

Vis profil
« Svar #1 på: 16/12 - 2008, 12:16:49 »

Dette var oppmuntrende lesing sånn rett før jul.  Lykkelig
Loggført

url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wD0Dlry/]

Medlem av sykkelklubben kardio
[/url]
solsikken_
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #2 på: 16/12 - 2008, 22:58:09 »

Minner om at dosering av alkohol er 1 enhet for kvinner, 1-2 enheter for menn! Alt over dette som drikkes iløpet av et døyn øker dødsrisikoen. Nyt det ene glasset med vin til maten, gjerne hver dag, men husk, 1 enhet 7 dager i uka er bra, 7 enheter 1 dag i uka er ikke bra Wink
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #3 på: 17/12 - 2008, 00:02:42 »

Ja, jeg vet du har rett, Solsikken....
men inniblandt blir det litt sånn "vite med hodet", mens bestemmelsene blir tatt et eller annet annet sted...
Det blir nå mindre av slikt og etter hvert. Men jeg tror ikke man skal være BARE fornuftig HELE tiden... laughing7 -bare mesteparten av tiden....
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #4 på: 17/12 - 2008, 01:04:32 »

Tja... det er litt sånn "nyheter man ønsker å tro på" også Smiley

Alkohol er absolutt ikke sunt, og dette stoffet finnes i andre ting også.
Loggført
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #5 på: 17/12 - 2008, 08:29:47 »

...Alkohol er absolutt ikke sunt, og dette stoffet finnes i andre ting også.

Hva mener du med dette, Anonymouse? Hva underbygger du påstanden med?

Mener du at vi kan skaffe akkurat denne oksidanten fra andre kilder, og derfor ikke trenger gå til vin for å få den?

Jeg har lest overbevisende undersøkelser som forteller at litt alkohol er bra for kroppen, mye alkohol er skadelig, både for kropp og psyke.
Vet du noe annet?
I og med at jeg liker vin, har jeg jo lyst til å tro på undersøkelsene, men jeg har heller ikke funnet grunn til noe annet.
Det måtte eneste være at det med mengdekontrollen er problematisk, spesielt for en del mennesker. Jeg ønsker jo ikke at mitt ønske om å drikke litt vin, skal skape problemer for folk som bare går til "drikke mye"-stadiet hvis de først begynner. Da avstår jeg heller fra alkoholen - om det gjør det lettere for de andre-, men ser det som det ideelle å drikke litt vin, helt til jeg evt er blitt overbevist om noe annet, på en vitenskapelig holdbar basis.
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #6 på: 17/12 - 2008, 13:33:49 »

Det er ikke bare mengden. Alkohol er giftig for alle levende vesner. Så devoterer selvsagt alkoholprodusenter store ressurser til å sponse tusenvis av studier, også finner de ut at det har en og annen positiv bivirkning, og så publiseres den studien.

Svigersøsteren min som er professor i biologi skrev i sin tid 'The biochemistry of alcohol toxicity in laboratory mice'. Hun sluttet å drikke alkohol totalt under forsøkene.

Alkohol er, i tillegg til å være gifte i større mengder, giftig også i mindre mengder, det kan ødelegge svakt vev, det krymper vev (midlertidig selvsagt, når det tar plassen til vann), inkludert hjernevev og vitale organer, og det steriliserer ting som ikke skal steriliseres. Når dette skjer over tid så blir menneskekroppen ødelagt. Alkohol er også noe av det meste fetende som finnes, mer fetende enn fett, så sant man da ikke er alkoholiker, og får rusen sin kun ifra alkohol og glemmer å spise.

EDIT: Glemte også å si at ja, dette stoffet finnes også i mange andre ting. Rødvin har nok en av de bedre konsentrasjonene, men da ville jeg holdt meg til alkoholfri.
Loggført
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #7 på: 17/12 - 2008, 15:53:22 »

Anonymouse:
Har du noe mer opplysninger om det skriftet? Er tittelen nøyaktig slik, eller omtrent slik? Hvor er den utgitt når?
Ingenting med den tittelen finnes i Nasjonalbibliotekets baser, så det er ikke registrert noe med den tittelen i noe norsk bibliotek, inkl universitet eller høgskoler. Fant den ikke i engelskspråklig søk heller, men der er det ikke garantert at alt er med.
Loggført

solsikken_
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #8 på: 17/12 - 2008, 16:23:34 »

Ifølge min kunnskap (bygger mye på Professor Laura Schmidt ved UC Berkeley, tror hun holder til ved UC San Francisco til vanlig? for spesielt intereserte) er en alkohol enhet dagen sundt. En alkoholenhet for kvinner og 1-2 for menn er sundt, men alt over det er mye verre enn om man ikke hadde drukket alkohol i det hele tatt.

Litt alkohol er bra og det er bedre jo svakere konsentrert det er, vin er bedre enn brennevin og øl er bedre enn vin. Når det er sagt inneholder vin i tillegg til alkohol sunne antioksidanter så vin er dermed enda sunnere, selv uten alkoholen.

Det er nok like mange undersøkelser som viser at alkohol er skadlig på samme måte som sjokolade er farlig, men sjokolade har og noen sunne effekter, spesielt mørk, på samme måte som alkohol, spesielt vin har sunne egenskaper.

Verden er ikke sort hvit, spesielt ikke når det kommer til kosthold. Er du glad i vin, drikk et glass med god samvittighet, er du ikke glad i vin, ikke drikk det bare fordi det er sunt, for så sunt er det ikke Wink

Btw: Alt som er sunt inneholder ikke bare sunne ting (tenk på giftstoffene i grønnsakene)
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #9 på: 17/12 - 2008, 17:02:37 »

Jeg tror det skulle være mulig å finne den her oppe i gården også. Den er gjort ved det offentlige universitet i Rio, Brasil, anno 2005 tror jeg, kanskje 2006. Jeg skal spørre henne hvor og når den ble publisert.
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.394 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten