om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
24/05 - 2012, 02:30:25

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Artikler & Nyheter
| |-+  Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
| | |-+  Slik kan du bli lurt
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Slik kan du bli lurt  (Lest 1930 ganger)
fffd
Beryktet

Vis profil
« på: 03/04 - 2007, 13:42:50 »

Hentet fra Aftenposten:

- Mindre "tilsatt" sukker, lover Nora. Søtet med honning. Naturlig sunt, sier Bakers. Men kaloriinnholdet er like høyt som i annen saft og andre boller.

Ser også dem linker til http://matportalen.no/matvaretabellen/ .. Er en kjekk liten sak som forteller mer om innholdet..
« Siste redigering: 03/04 - 2007, 13:45:27 av fffd » Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #1 på: 03/04 - 2007, 14:11:55 »

Det hele kommer vel an på definisjonen av sunt. I forhold til vekt og slanking er det jo kaloriinnholdet som teller, men sunt er jo mer enn bare energinivå. Næringsstoffer, blodsukkerpåvirkning (honning har lavere GI enn sukker) feks.

Folk som slanker seg blir nok lurt ja, og dette er jo slankenett så er jo forsåvidt enig, men i forhold til helse er det jo viktig å tenke på alle faktorene som avgjør hvor sunn en matvare er, er mye pluss og minus faktorer Smiley
Loggført
fffd
Beryktet

Vis profil
« Svar #2 på: 03/04 - 2007, 15:04:59 »

Er vel til dels enig der, sunt blir en relativ målestokk, men vi kan jo uansett være enig i at for mye av det være seg honning eller andre sukkererstatninger kan være direkte usunt. Uansett så er det jo bedre å velge sunnere alternativer om det er mulig, uansett hvor du er i livet..
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #3 på: 03/04 - 2007, 15:46:48 »

ja det er det, for høyt energiinntak kan føre til overvekt, og høyt inntak av både sukker og honning vil føre til blodsukkersving som vi vet ikke er bra Smiley

Det vil vel i teori alltid være bedre å velge ett sunnere alternativ fordi det rett og slett er sunnere Wink Ligger jo i selve definisjonen:)

Poenget mitt var vel at hvis vi skulle "forsvare" selger, så blir jo en bolle litt sunnere om man bytter ut sukker med honning Smiley Litt mer næringstoffer og litt lavere GI. Seff ikke noe til å rope hurra for, men de lyger jo ikke akkurat, bare smøre fett på Smiley
« Siste redigering: 03/04 - 2007, 15:48:46 av Littleme » Loggført
MFUS
Gjest
« Svar #4 på: 03/04 - 2007, 19:02:37 »

Personlig liker jeg ikke at det som er slankende nødvendigvis blir sett på som så sunt, mens det som er fetende da alltid blir usunt... Så enig med dere i at det er en lite nøyansert inndeling det der, da jo ikke alt som er fetende ikke nødvendigvis er så usunt (nøtter blandt mye annet).

Hva gjelder matvaremerking, er snakk om at det skal komme og det vil det gjøre (på verdensbasis) og det er i grunn bare ett spørsmål om tid i disse dager da overvekt bare er ett økende globalt problem, ja så vil jeg nevne følgende. Jeg liker IKKE merkingen slik den ser ut til å bli, den er for lite nøyansert og om den skal komme som smilefjes eller trafikklys så finnes jo bare tre merkealternativer...

Hva da med f.eks. pasta? For å nevne en enkelt matvane (det er VELDIG mange andre dette gjelder også), hvilken merke skal pastaen få?

La oss nå se på pasta:

Pasta er en matvane som for noen bidrar med voldsom energitilførsel for ett enkeltmåltid, som jeg demonstrivt viste min gode venn ved å spise 3 King Size Snickersis på rappen og forklarte at: "Nå har jeg spist vesentlig mindre energi enn hva du har i frokost-skålen din, samt i alle fall bare 2/3 deler av hva du spiser til middag de dagene du spiser pasta!"

Både pasta og ikke minst havregryn kan bidra med voldsomt mye energi... Hvilken merking skal dem da få, er dem sunne eller usunne? Fetende kan de i alle fall være begge to...

Men jeg bruker pasta og tunfisk eller skinke (varierer) i salaten min, absolutt ikke ille kalorimessig det og pastaen er ingen problem, slik den ikke er noe problem i mange andre varianter hvor man kan bruke den. Skal jeg da spise den med oste/urtesaus, ja da kan den fort bli en heftig kaloribombe akkurat den samme pastaen (rett og slett fordi dete r farlig bruk for min egen del)...

Mange matvaner vil således komme i konflikt angående merkingen, jeg mener derfor det skulle vært to skalaer (En for sunnhet og en for om det var slankende/fetende) og i alle fall hvor fetende produktet er skulle vært bredere skala for (f.eks. en terning med seks trinn i stedet for bare tre).
Loggført
fffd
Beryktet

Vis profil
« Svar #5 på: 03/04 - 2007, 20:21:41 »

Sitat
Mange matvaner vil således komme i konflikt angående merkingen, jeg mener derfor det skulle vært to skalaer (En for sunnhet og en for om det var slankende/fetende) og i alle fall hvor fetende produktet er skulle vært bredere skala for (f.eks. en terning med seks trinn i stedet for bare tre).

Det der var egentlig ikke så dumt, og ikke så veldig vanskelig å få til om produsentene hadde ønsket noe slikt..  Ville nok tru at man ville måtte gjennomføre det gjennom lov, og først etter flere års kamp med diverse lobbyister fra matvareindustrien.  Og dem er ikke lite mektig..
Loggført
MFUS
Gjest
« Svar #6 på: 08/05 - 2007, 15:34:38 »

Sett merkingen på såkalte snopeprodukter?

Den er nær helt fraværende
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.463 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten