anymouse: takk for fin velkomsten
Bare hyggelig. Jeg husker hvor godt tatt vare på jeg ble når jeg først ble med her, og det var mye av motivasjonen til at jeg fremdeles er her, og jeg synes det er viktig at vi deler det vi lærer. Særlig de av oss som sliter med farlig overvekt. Da føler jeg at jeg med én gang tar en veldig kraftig interesse.
og det er jo bedre og gå ned litt om gangen enn og renne ned
Det er det absolutt. Når man renner ned i vekt er det ofte på grunn av traumer det og, psykiske eller fysiske, eller at man er syk, og mye av det man går ned er muskelmasse og vann. Og vips, så legger man på seg igjen... pluss at man gjerne fråtser som en gal

og når man går fra ingen trening til og trene 3 dager i uka i 1,5 time så må man jo gå ned noe..lol
Det er det absolutt. 1,5t per gang, eller 0,5t per gang *3?
nå prøver jebg og klare og kvitte meg med pepsi maxen
Det er veldig, veldig bra. Lett-brus er nesten like ille som vanlig sukker-brus. Det har like mye sodium, men sies også å skape produksjon av sulthormoner og fettlagring, fordi kroppen forventer seg kalorier som aldri kommer. Diabetikere sier også at kunstige søtningsstoffer faktisk påvirker insulinen deres, så da påvirker det oss andre også - ikke i like stor grad, men alikevel.
Personlig har jeg et langt (15 år minst) avhengighetsforhold til melkesjokolade... forhåpentligvis nå bak meg

var ikke noe flink i jula så da datt jeg ut av rutinene mine.
Jeg kan fortelle deg at det gjorde NESTEN alle sammen. Jeg tror det var noen få personer som ikke la på seg noe. De fleste glapp litt, naturlig nok. Personlig la jeg på meg 5 kilo eller noe slikt

Men man lever og lærer... og som motto her inne ble i jula, vi slanker oss mellom nyttår og jul, ikke omvendt

første hoved målet mitt er og komme under hundre og så ned til rundt 80 ..men jeg stopper på trivselsvekten min om den er på 90 eller 70 spiller ingen rolle.
Det høres veldig fornuftig ut. Det viktige er tross alt helsetilstanden og forholdet mellom muskler og fett - IKKE den totale vekten, og derfor er BMI så håpløst.
Det er også veldig mange tjukke som gjør den feilen at de bare slanker seg - uten å trene styrke. Når man trener styrke beholder man ofte mye av den ekstra muskelmassen man har lagt på seg som overvektig for å klare å bevege seg rundtomkring. Mereffekten av det er utrolig, og fører til en mye bedre og varig vektnedgang og har enorm bonus helseeffekt.
Velkommen i gjengen!