om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
DIABETES: RASKE FAKTA
Trenings - Metoder
Den uvettige bruken av kortison
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
Naturen helbreder - ikke medisinen!
Verdens råeste dopingpreparat nå laget
Dataspillene som trener og trimmer deg
Optimal treningsdosering
Kreatin (6): Forsterker muskelveksten
Kreatin virker! Og har liten helserisiko
Kreatin (del 4): Slik bruker du tilskuddet
FRA IFORM.NO
Jodie Marsh - Fra glamour til bodybuilding
Veronica Haugen
Sikre tips FOR muskler!
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 3 – Mot og åpenhet
Atkins' diett - farlig eller genial?
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Effektivt treningsprogram for masse!
Bit tenner - bli sterkere!
Flukt - jakten har startet
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
24/05 - 2012, 03:25:43
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Kosthold & kosttilskudd
Kosthold
Trenger tips til pålegg!
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
2
Skrevet av
Emne: Trenger tips til pålegg! (Lest 1697 ganger)
ehilde
Gjest
Trenger tips til pålegg!
«
på:
11/01 - 2009, 09:05:40 »
Hei!
Jeg har nå kommet i den posisjonen at jeg sliter virkelig med å finne noe å ha på maten min. Har spist det samme omtrentlig i et halvt år nå, så jeg føler det er på tide med en forandring. Jeg har i tillegg en følsomhet for laktose og fett, så ost, makrell i tomat, leverpostei, kaviar går i veldig små mengder. Så jeg trenger rett og slett tips til pålegg som ikke har laktose eller fett i seg og som er sunt
Loggført
sparegris
A-Kjendis
Seconds on your lips - years on your hips!
Sv: Trenger tips til pålegg!
«
Svar #1 på:
11/01 - 2009, 10:05:17 »
Sitat fra: ehilde på 11/01 - 2009, 09:05:40
Hei!
Jeg har nå kommet i den posisjonen at jeg sliter virkelig med å finne noe å ha på maten min. Har spist det samme omtrentlig i et halvt år nå, så jeg føler det er på tide med en forandring. Jeg har i tillegg en følsomhet for laktose og fett, så ost, makrell i tomat, leverpostei, kaviar går i veldig små mengder. Så jeg trenger rett og slett tips til pålegg som ikke har laktose eller fett i seg og som er sunt
Hva med kokt skinke/kyllingskinke/kalkunskinke, har du brukt det? Det kan man jo variere mye med, ha på litt grønt (jeg liker reddiker). Eller cottage cheese, men vet ikke åssen det er med laktose? Hva med egg, lettsyltetøy? Det var det jeg kom på i farten, kommer tilbake om noe mer dukker opp i hodet
Lykke til i påleggsjakten
Loggført
Medlem av sykkelklubben
ehilde
Gjest
«
Svar #2 på:
11/01 - 2009, 10:19:41 »
Sitat fra: sparegris på 11/01 - 2009, 10:05:17
Sitat fra: ehilde på 11/01 - 2009, 09:05:40
Hei!
Hva med kokt skinke/kyllingskinke/kalkunskinke, har du brukt det? Det kan man jo variere mye med, ha på litt grønt (jeg liker reddiker). Eller cottage cheese, men vet ikke åssen det er med laktose? Hva med egg, lettsyltetøy? Det var det jeg kom på i farten, kommer tilbake om noe mer dukker opp i hodet
Lykke til i påleggsjakten
Bruker de variasjonene av skinke og bruker en del egg. Syltetøy er det som oftest en del sukker i, så det blir det en gang i blant bare. Cottage cheese er nok ikke helt for meg, både pga følsomheten og fordi det ser og lukter ille
Reddiker på har jeg faktisk ikke tenkt på. Det gir jo litt ekstra smak på tingene, skrives opp på handlelisten
Loggført
paren
Leieboer
«
Svar #3 på:
11/01 - 2009, 10:29:56 »
Avocado? Det er jo mye fett i det, men jeg vet ikke om det er samme type fett som du er følsom overfor. Kan brukes som "smør" under f.eks. kylling/kalkunskinke, eller som pålegg alene (bruke skjei for å få ut avocadoen, dele den opp i skiver på brødskiva, salt, pepper og evt. sitron på. namme!).
Magerost eller lignende produkter, eller inneholder det kanskje for mye melk?
Det kan i alle fall også brukes som "smør", eller som pålegg alene.
Ellers er jo banan og eple og slikt også godt på skiva. Banan kan brukes alene, eller man kan ha syltetøy under. Eple kan man strø litt søtning og/eller kanel på.
Og ellers gjør garnityren mye med maten. Et salatblad under, og paprika og agurk oppå. Blomkarse (sånn som vi plantet i melkekartonger på barneskolen
) er jo også supert, hvis man liker smaken. Persille syns jeg ofte er prikken over i'en. Reddik var slett ikke dumt, det skal jeg huske på til neste gang jeg er i butikken.
Det var det jeg kom på akkurat nå. Jeg har ofte magerost + kalkunskinke + paprika/agurk, ost + paprika og philadephiaost + basilikum i matpakka.
Loggført
Startopia
B-Kjendis
«
Svar #4 på:
11/01 - 2009, 10:31:01 »
Du kan jo kjøpe en pose frossne bær og røre med sukkerertstattning selv.
Fiskekaker/pudding er godt.
Loggført
ehilde
Gjest
«
Svar #5 på:
11/01 - 2009, 10:51:45 »
Sitat fra: paren på 11/01 - 2009, 10:29:56
Avocado? Det er jo mye fett i det, men jeg vet ikke om det er samme type fett som du er følsom overfor. Kan brukes som "smør" under f.eks. kylling/kalkunskinke, eller som pålegg alene (bruke skjei for å få ut avocadoen, dele den opp i skiver på brødskiva, salt, pepper og evt. sitron på. namme!).
Vet faktisk ikke om jeg tåler avocade! Det spiste jeg masse av før med kokt skinke. Må nesten få testet det! Takk!
Magerost eller lignende produkter, eller inneholder det kanskje for mye melk?
Det kan i alle fall også brukes som "smør", eller som pålegg alene.
Magerost har jeg testet, og funker ikke så bra
Ellers er jo banan og eple og slikt også godt på skiva. Banan kan brukes alene, eller man kan ha syltetøy under. Eple kan man strø litt søtning og/eller kanel på.
Banan har jeg også brukt, men brukes i veldig moderate mengder for av en eller annen grunn så blir jeg dårlig hvis jeg spiser for mye. Men eple skal jeg prøve på
Brukte det en del da jeg var unge, skjønner ikke hvorfor jeg ikke gjør det nå :S
Og ellers gjør garnityren mye med maten. Et salatblad under, og paprika og agurk oppå. Blomkarse (sånn som vi plantet i melkekartonger på barneskolen
) er jo også supert, hvis man liker smaken. Persille syns jeg ofte er prikken over i'en. Reddik var slett ikke dumt, det skal jeg huske på til neste gang jeg er i butikken.
Bruker en del ruccula når jeg har tunfisk. Er litt dårlig til å bruke garnityr jeg...
Det var det jeg kom på akkurat nå. Jeg har ofte magerost + kalkunskinke + paprika/agurk, ost + paprika og philadephiaost + basilikum i matpakka.
Takk for masse tips! Jeg høres sikkert ut som den sutrehøna og finner noe feil med alt, men det er ikke meningen. Det er bare så himla slitsomt å klare å finne noe som jeg tåler at det er som å finne opp hjulet på nytt hver gang
Men begynner å vurdere å få legen til å hjelpe meg her altså. I starten så sa hun at det var jo bra at jeg var slik fordi da er det ikke noe problem å spise sunn mat.... Men nå så vet jeg ikke helt.
Loggført
ehilde
Gjest
«
Svar #6 på:
11/01 - 2009, 10:56:40 »
Sitat fra: Startopia på 11/01 - 2009, 10:31:01
Du kan jo kjøpe en pose frossne bær og røre med sukkerertstattning selv.
Fiskekaker/pudding er godt.
Kunne nok sikkert ha laget syltetøy selv ja, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å gjøre det. Har ikke tålmodighet til noe slikt arbeid, alt må være ferdig på 20 min her i gården, ikke at jeg vet hvor lang tid det tar heller forresten... Kanskje det går kjapt?
I fiskekaker og pudding er ofte melk tilsatt. Kan selvfølgelig lage det selv, men da kommer det på tid igjen da
Jeg høres sikkert ut som den vanskelig personen nå.. Begynner nesten å skjemmes her jeg sitter.
Loggført
Startopia
B-Kjendis
«
Svar #7 på:
11/01 - 2009, 11:33:42 »
Men er du laktoseinntolerang eller er det melkeproteinet du ikke tåler ?
Som oftest vil en laktoseintollerang tåle melkemengden i farseprodukter og delvis i syrnede produkter. Hvitost kan også en del nyte i mindre mengder.
En pose feks jordbær halvtines, bruk mixmasteren og rør sammen, tilsett feks splenda eller annet falskt sukker, rør. Fyll i små bokser og sett i fryseboksen. Ta opp en og sett i kjøleskapet og la den tine over natten og nyt på skiven de kommende dagene.
Denne er jo ikke så holdbar som vanlig syltetøy, men smaker himmelsk.
Loggført
ehilde
Gjest
«
Svar #8 på:
11/01 - 2009, 11:38:16 »
Sitat fra: Startopia på 11/01 - 2009, 11:33:42
Men er du laktoseinntolerang eller er det melkeproteinet du ikke tåler ?
Som oftest vil en laktoseintollerang tåle melkemengden i farseprodukter og delvis i syrnede produkter. Hvitost kan også en del nyte i mindre mengder.
Det er laktoseintoleranse ja, så jeg tåler litt melk, men det er fryktelig lite. Samboeren min har og laktoseintoleranse, men han tåler det bedre enn det jeg gjør. Et par skiver hvitost kan gjøre at jeg blir dårlig, så hvis jeg skal ha noe med melk i så må det være i veldig små porsjoner og ikke ha noe mer melk i kosten løpet av dagen, for da går det gæli.
Sitat fra: Startopia på 11/01 - 2009, 11:33:42
En pose feks jordbær halvtines, bruk mixmasteren og rør sammen, tilsett feks splenda eller annet falskt sukker, rør. Fyll i små bokser og sett i fryseboksen. Ta opp en og sett i kjøleskapet og la den tine over natten og nyt på skiven de kommende dagene.
Denne er jo ikke så holdbar som vanlig syltetøy, men smaker himmelsk.
Det der tror jeg faktisk jeg må prøve! Kanskje helgen som kommer siden jeg har min frihelg
Loggført
anonymouse
C-Kjendis
«
Svar #9 på:
11/01 - 2009, 13:59:58 »
Fettet i avocado er vel nesten helt umettet og flerumettet, og dessuten plantefett, hvis du er følsom for laktose og slikt...
Jeg har ikke lest noe særlig om frukt og grønnsaker her dog. Hva med noe litt mer eksotisk...
Skinke og grillet og krydret squash?
Skivet banan og kiwi og kanel?
Pepperskinke og ananas?
Loggført
Startopia
B-Kjendis
«
Svar #10 på:
11/01 - 2009, 15:02:12 »
Snodig det der med laktoseinntolleranse. Vi i nordiske land tåler laktose ganske bra, mens andre deler av verden har mye mindre tolleranse.
Laktose er rett og slett sukkeret i melken, det er et veldig kompleks karbohydrat som man trenger et spesifik enzym som heter laktase, for å bryte ned.
Har man ikke dette enzymet i tarmen, så greier en ikke bryte ned laktasen og dette fører til diare, smerter og luft.
Loggført
lillemy
Smått avhengig
Smil og verden smiler igjen.......
«
Svar #11 på:
11/01 - 2009, 15:51:00 »
Finnes jo endel oster til dem som har laktoseinttoleranser.
Tofu oster f. eks. Selges som fastost i skiver, smøreoster naturell og med noen smaker.
selges på OBS og Maxi her hvertfall.
Her ligger de sammen med rismelk og soyamelken. Håper du finner noe du liker.
Loggført
52x
opp
Sommerpiken
C-Kjendis
«
Svar #12 på:
11/01 - 2009, 17:39:20 »
Det er veldig fint med frukt på brødskivene!
Pære (i skiver) er en sikker vinner (gjerne sammen med litt Brie ost)
Ellers bruker jeg ofte agurk og tomat med salt og pepper på. Det er også veldig godt på knekkerbrød.
Eple og kanel er også en fin påleggsvariant.
Loggført
ehilde
Gjest
«
Svar #13 på:
11/01 - 2009, 18:47:13 »
Tusen takk for alle tipsene! Dette er jo knall!
Sitat
Fettet i avocado er vel nesten helt umettet og flerumettet, og dessuten plantefett, hvis du er følsom for laktose og slikt...
Jeg er litt merkelig, så jeg kan reagere på vanlig olje i mat uten at det er noen store mengder. Men skal teste det.
Sitat
Skinke og grillet og krydret squash?
Skivet banan og kiwi og kanel?
Pepperskinke og ananas?
hmmm... det der må jeg tenke på gitt
Sitat
Snodig det der med laktoseinntolleranse. Vi i nordiske land tåler laktose ganske bra, mens andre deler av verden har mye mindre tolleranse.
Laktose er rett og slett sukkeret i melken, det er et veldig kompleks karbohydrat som man trenger et spesifik enzym som heter laktase, for å bryte ned.
Har man ikke dette enzymet i tarmen, så greier en ikke bryte ned laktasen og dette fører til diare, smerter og luft.
Jepp, er en fin fin slankediett det der
Har vært mulig å spise en liten boks med yoghurt, for hvis det er sukker i det så er det ikke like mye laktose i det, men det reagerer jeg og nå på dessverre.
Sitat
Finnes jo endel oster til dem som har laktoseinttoleranser.
Tofu oster f. eks. Selges som fastost i skiver, smøreoster naturell og med noen smaker.
selges på OBS og Maxi her hvertfall.
Her ligger de sammen med rismelk og soyamelken. Håper du finner noe du liker.
Hm, det må jeg ta å teste tror jeg ja gitt
Sitat
Det er veldig fint med frukt på brødskivene!
Pære (i skiver) er en sikker vinner (gjerne sammen med litt Brie ost)
Ellers bruker jeg ofte agurk og tomat med salt og pepper på. Det er også veldig godt på knekkerbrød.
Eple og kanel er også en fin påleggsvariant.
Takk
Må kjøpe inn litt frukt å prøve meg på det tror jeg faktisk
Loggført
anonymouse
C-Kjendis
«
Svar #14 på:
11/01 - 2009, 21:17:21 »
Sitat
Mener jeg leste om dette på Tekst-TV så sent som i går eller for et par dager siden... at laktosetoleranse-genet begynte å spre seg som ild i tørt gress i Europa bare for noen få tusen år siden, og at 90% av oss nå har det.
Loggført
Sider:
[
1
]
2
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Informasjon fra Slankenett.no