om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
24/05 - 2012, 03:14:56

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Dessert
« forrige neste »
Sider: 1 [2] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Dessert  (Lest 2391 ganger)
zitrana
Beryktet

I’ve come too far to take orders from a cookie.

Vis profil
« Svar #15 på: 24/03 - 2009, 15:35:28 »

Hva er kesam? Og hva brukes det til? Hva er cottage cheese?
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #16 på: 24/03 - 2009, 16:09:05 »

Kesam er litt som rømme og matyoghurt, bare strippet for fett og slikt...

Kesam er en ferskost laget av søt melk koagulert med løpe - til forskjell fra kvarg som er en surmelksost koagulert med melkesyrebakterier. Den kan erstatte smør, rømme, fløte og annet fett og reduserer i de fleste tilfeller ikke smak eller konsistens. Derfor passer kesam i de fleste matretter, men i paier må man bruke noe smør for å hindre at de blir seige. Kesam kan også brukes i iskrem, kalde sauser og dressinger. Kesam kan ikke kokes, men i varme retter som tilberedes i stekeovn passer den godt.

Cottage cheese is a cheese curd product with a mild flavor. It is drained, but not pressed so some whey remains. The curd is usually washed to remove acidity giving sweet curd cheese. It is not aged or colored. Different styles of cottage cheese are made from milks with different fat levels and in small curd or large curd preparations.

De er kanskje litt like. Jeg synes kesam er veldig bittert. Cottage cheese har dog mer smak synes jeg. Egentlig ikke noe fan av noen av dem Smiley
Loggført
zenta
Moderatorteamet

Startet opp januar 2008, kom hit i juni

Vis profil
« Svar #17 på: 24/03 - 2009, 16:16:44 »

Jeg bruker en del av både kesam og cottage cheese og liker de veldig godt. Mager kesam er et glimrende alternativ (synes jeg) til rømme - hvis du f. eks liker rømmedressinger eller rømme på taco, salat, som dip etc. Den kan smakes til med krydder og bli veldig snerten....Også fin i sauser, en liten klatt i supper. Kan også brukes i smoothies.
Vaniljekesam er nydelig på bær, frukt etc - blir som en liten dæsj vaniljesaus. Men den har mere kalorier enn den magre.

Cottage cheese bruker jeg gjerne som dessert - med noen bær på, oppskåret frukt, eller litt fun light saft oppi! Nydelig når søtsuget sniker seg på - eller når jeg rett og slett har lyst på en dessert.  eusa_angel
Loggført

url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wD0Dlry/]

Medlem av sykkelklubben kardio
[/url]
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #18 på: 24/03 - 2009, 19:42:54 »

Begge deler er fine proteinkilder. Jeg kan lage meg et måltid av oppskåret frukt, gjerne 2-3 sorter, og så ha en blanding av 0-0 fruktyoghurt og enten mager kesam eller cottage cheese sammen med dette. Gjerne litt kanel på også. Dette blir mer proteiner enn med bare yoghurt, men mer smak enn med bare kesam eller cottage cheese.

Det sies at kesam ikke kan kokes, men jovisst kan du bruke den i varme sauser. Om du koker den, brister sausen. Enten kan du la være å bry deg om det (smaken er jo god), eller så bare blander du det inn i siste liten uten å koke opp etterpå. Wink Bruker du den i wok, sammen med f.eks tandori masala eller andre chilipastaer med indisk preg, vil ikke korningen bli så uttalt, sausemengden er gjerne ikke så stor, men sette likevel sitt preg på retten.
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
zenta
Moderatorteamet

Startet opp januar 2008, kom hit i juni

Vis profil
« Svar #19 på: 24/03 - 2009, 22:45:52 »

Ja - kesam går fint i sauser og smaker veldig godt i "indisk" mat!
Loggført

url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wD0Dlry/]

Medlem av sykkelklubben kardio
[/url]
zitrana
Beryktet

Vis profil
« Svar #20 på: 26/03 - 2009, 17:06:52 »

Takk for mange flotte svar! Jeg er skeptisk til ny mat. Har alltid vært det, ganske matsær i grunnen...

Hva er egentlig proteiner og hvorfor er det så viktig å få i seg? Så noen hadde skrevet i dagboka mi at jeg ikke spiste nok proteiner... Hvilke matvarer inneholder en del protein?

Finnes det foresten et eller annet sted her på forumet der det står litt om de forskjellige stoffene vi må få i oss gjennom mat? Og hvilke matvarer vi finner de i?
Hvis ikke, så synes jeg det hadde vært en ide å få her på forumet...
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #21 på: 26/03 - 2009, 19:05:46 »

...
Hva er egentlig proteiner og hvorfor er det så viktig å få i seg? Så noen hadde skrevet i dagboka mi at jeg ikke spiste nok proteiner... Hvilke matvarer inneholder en del protein?

Finnes det foresten et eller annet sted her på forumet der det står litt om de forskjellige stoffene vi må få i oss gjennom mat? Og hvilke matvarer vi finner de i?
Hvis ikke, så synes jeg det hadde vært en ide å få her på forumet...
Du har kanskje klikket der det står Slankeforum?
Da får du denne oversikten: http://www.slankenett.no/forum/index.php

Her kan du f.eks velge kostholdstrådene, så får du mange sider, du kan også bruke søkefunksjonen og søke på et emne, f.eks protein, så finner du innlegg der ordet er nevnt.

Eller du kan lese i artiklene, klikk på Artikler i venstre marg, nr 2 ovenfra. Der er den første artikkelen om proteiner og vektreduksjon...se http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=52. .
Proteinene er byggesteinene som skal til for å skape, og gjenskape kroppen din. Som murstein til et hus. Du vil trenge både reisverk og mørtel i tillegg til mursteinene - som du trenger kalk til beinbygning, jern til blodet osv, osv. Men byggesteinene kommer du ikke utenom.

Vil du vite hvor mye kalorier og ulike næringstoffer det er i en matvare - noe som kan være nyttig når det gjelder desserter, som vel var det vi startet med å diskutere i denne tråden - anbefaler jeg mat på data, som du kan laste ned her: http://matportalen.no/Emner/matpadata
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #22 på: 26/03 - 2009, 23:45:56 »

Så ikke det spørsmålet jeg, men Gunnang besvarer på mesterlig vis. Proteiner er KJEMPEVIKTIGE!
Loggført
zitrana
Beryktet

Vis profil
« Svar #23 på: 27/03 - 2009, 13:29:09 »

Takk skal dere ha, nå vet jeg MYE mer enn jeg gjorde før  eusa_dance
Loggført

Sider: 1 [2] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.377 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten