om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
DIABETES: RASKE FAKTA
Trenings - Metoder
Den uvettige bruken av kortison
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
Naturen helbreder - ikke medisinen!
Verdens råeste dopingpreparat nå laget
Dataspillene som trener og trimmer deg
Optimal treningsdosering
Kreatin (6): Forsterker muskelveksten
Kreatin virker! Og har liten helserisiko
Kreatin (del 4): Slik bruker du tilskuddet
FRA IFORM.NO
Jodie Marsh - Fra glamour til bodybuilding
Veronica Haugen
Sikre tips FOR muskler!
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 3 – Mot og åpenhet
Atkins' diett - farlig eller genial?
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Effektivt treningsprogram for masse!
Bit tenner - bli sterkere!
Flukt - jakten har startet
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
24/05 - 2012, 03:47:48
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Kosthold & kosttilskudd
Kosthold
Fordeling av energiinntak i løpet av dagen - av betydning?
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
Skrevet av
Emne: Fordeling av energiinntak i løpet av dagen - av betydning? (Lest 974 ganger)
moll
Nytt medlem
Fordeling av energiinntak i løpet av dagen - av betydning?
«
på:
27/01 - 2009, 18:57:07 »
Lurer på om noen kloke hoder der ute kan lette min spørretrang: Hvis jeg konsumerer hoveddelen av dagens kalorier tidlig på dagen, slik at jeg ligger sulten om natten; vil dette likevel gi et energioverskudd som lagres?
Loggført
gunnang
A-Kjendis
Sv: Fordeling av energiinntak i løpet av dagen - av betydning?
«
Svar #1 på:
27/01 - 2009, 20:25:44 »
Nå tar jeg ting etter hukommelsen, og det kan dermed bli gjengitt litt omtrentlig:
Det finnes mange ulike studier, der den ene ofte slår den andre i hodet. Tror det er flest som mener det er best å ha hoveddelen av kaloriinntaket tidlig på dagen. En del hevder det er relativt liten forskjell på når du inntar kaloriene. Det tar jo uansett en del timer å fordøye maten.
Hovedpoenget er at du må bruke flere kalorier enn du tar inn i løpet av dagen, om du skal gå ned i vekt. Bortsett fra økning og minking av kroppens vannbeholdning, vil man vanligvis ikke justere mer enn ca 100g /døgn (varierer selvsagt noe med kroppstørrelse) opp eller ned.
Om du først spiser mye, og så faster store deler av dagen, vil kroppen oftest tilpasse seg energien den får tilført, og tviholde på det den har, men du kan oppnå at du føler ubehag og sult. Du kan øke risikoen for at du bryter egne forsetter, og spiser i "fasteperioden" din i tillegg til det du alt har spist, jo sultnere du føler deg, jo større blir sjansen for at du skal sprekke.
Spiser du alt du skal spise i ett måltid, utvider du magemålet, og det er det magen anser som normalfylling, og som den da vil kreve straks den blir sulten igjen.
Spiser du flere små måltider, stapper du aldri magen helt full, den krever ikke å bli fyllt helt opp neste gang heller, og du går ikke så lett på sparebluss når kroppen vet at det stadig kommer nye forsyninger.
En del mennesker hevder likevel at de trives utmerket med bare å spise en gang for dagen, snakket nylig med en kamerat som hevdet dette, og han er relativt tynn (uten å være mager). Det kan dermed være individuelle forskjeller, men det ser ut til at de fleste har det best med å ha flere små måltider heller enn ett stort.
Loggført
Medlem av sykkelklubben
anonymouse
C-Kjendis
Sv: Fordeling av energiinntak i løpet av dagen - av betydning?
«
Svar #2 på:
29/01 - 2009, 06:12:21 »
Det er som Gunn sier stor strid på området... jeg har prøvd å finne ut av det selv også, uten å bli særlig mye klokere.
Noen sier at totalen er alt som betyr noe... fordi at resten legger seg som en smørje i tykktarmen eller noe slikt, og forbrenner over tid. Andre sier at det man spiser mer enn det kroppen umiddelbart kan forandre til glykogen, umiddelbart blir til fett.
Det finnes vel flere gode grunner til å spise "lite og ofte", men vil du være HELT sikker på at du gjør det riktig, så er det lite og ofte som gjelder. Det er også min personlige erfaring at er bedre. Og det metter nok også bedre... og sørger for et jevnere energinivå. Og jeg ser ut til å gå mer ned i vekt av det.
Er man allerede tynn og muskuløs, som en del av gutta på trim og iform, så er det ikke så mye de kan spise til gal tid for å legge på seg, og derfor sier de ofte at det ikke gjør noe enten eller... men for oss som vil ned i vekt tror jeg timing er relevant.
Jeg har også stor personlig tro på, og erfaring med, at det er best å spise flesteparten av karbohydratene sine til morgen og lunsj, og før man trener, for å få opp energinivået og å få hjernen, bloddsukkeret, og organene i høygir. Og proteiner helst gjennom hele dagen, med vekt på rett etter at man står opp, før man trener, etter man trener, og før man legger seg.
Loggført
Sider:
[
1
]
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Informasjon fra Slankenett.no
-----------------------------