om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
24/05 - 2012, 03:48:12

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Hva er sunnest?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Hva er sunnest?  (Lest 1833 ganger)
plotty
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 28/01 - 2009, 15:57:40 »

Jeg lurer på hva som er sunnest av disse karbo.rike matvarene.
hvilke har lavest glykemisk indeks?
Mais
potet
ris
couscous

dette som tilbehør til kjøtt fisk og grønnsager

kan noen hjelp med det?
Loggført
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #1 på: 28/01 - 2009, 16:56:52 »

Nå kommer jeg ikke til å svare nøyaktig på det du spør om, for jeg bryr meg egentlig ikke særlig om det med glykemisk indeks, ser ikke at den måten å tenke på gir meg bedre innsikt enn ved å bruke de "gamle" måtene å tenke matvareinnhold.

Men: vil du finne ut om matvarer, anbefaler jeg deg å installere mat på data. Det er gratis, og fås her: http://matportalen.no/Emner/matpadata
Vil du legge inn egne matvarer ( de har selvsagt ikke alle matvarene som finnes), kan du kontakte dem, så får du kode for å legge inn f.eks opplysninger fra pakningene til matvarene du har.
Har ikke slått opp noen av de du nevner, men ris og couscous er tørrmat som består stort sett av karbohydrater og lite tilleggs"goder", mens ferske grønnsaker har vitaminer, mineraler, antioksidanter osv. Merk at godsakene hos poteten stort sett ligger like under skallet, så om du råskreller poteter og så koker dem, kaster du bort det meste av det beste og beholder stort sett karbohydratene. Poteter bør derfor helst skrubbes og så tilberedes med skallet på. Etter koking er det lettere å ta bort bare det tynne skallet uten å fjerne det laget som inneholder mest positive egenskaper.
Mais er søtere enn potet, men stivelsen i poteten blir jo lett omdannet til sukkerarter, så det betyr lite.

Så jeg vil si at 1.mais og 2.potet er sunnere enn ris og couscous. Men jeg bruker ikke noen av delene som fast bestanddel av mitt kosthold, heller som en variasjonsmulighet en gang i blandt. Jeg går for mer fiber. Wink
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #2 på: 29/01 - 2009, 06:06:32 »

Jeg er temmelig sikker på at brun ris/fullkornsris er det beste.
Loggført
solsikken_
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #3 på: 29/01 - 2009, 20:39:25 »

Det som er sunnest er å variere! hva som er mest "slankende" vet jeg ikke, men variasjon er sunnest =)
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #4 på: 30/01 - 2009, 06:58:43 »

Brun ris forbrenner sakte, har over 8% protein, flere prosent fiber, er full av magnesium og noen andre spormetaller... av de som nevnes er brun ris/fullkornsris defintivt det beste til slanking. Couscous lander på en andreplass.
Loggført
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #5 på: 30/01 - 2009, 08:52:20 »

Brun ris forbrenner sakte, har over 8% protein, flere prosent fiber, er full av magnesium og noen andre spormetaller... av de som nevnes er brun ris/fullkornsris defintivt det beste til slanking. Couscous lander på en andreplass.

Mener du couscous er sunnere enn mais og poteter? Nå slo jeg opp disse i mat på data, alle tall er pr 100g.
couscous: 185 kcal, 5,1g protein, 5,0g fett, 28,6g karbohydrat, 2 g kostfiber
Mais (fryst): 117 kcal, 3,2g protein, 1,7 g fett, 20,8g karbohydrat, 2,1 g kostfiber
potet: 81 kcal, 1,9 g protein, 0,1 g fett, 17,1 g karbohydrat, 1,6g kostfiber
ris (basmatiris, tørr) 360 kcal, 9,2 g protein, 1,0 g fett, 76,8 g karbohydrat, 0,5 g kostfiber
ris, upolert naturris tørr, 369 kcal, 9,4 g protein, 3,0 g fett, 72,8 g karbohydrat, 4,2 g kostfiber

Alt som er tørket, mister littegranne av de sunne stoffene sine, som vitaminer og antioksidanter. Mineraler går jeg ut fra holdes konstant.
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #6 på: 30/01 - 2009, 10:48:23 »

Hmm, da vet jeg ikke. Jeg slo opp couscous på nutritiondata.com, men jeg ser nå at den var cooked, og ikke dry  eusa_doh Kaloriinnholdet burde vært en clue hehe, men jeg så bare på proteininnhold osv.
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.376 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten