om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
10/02 - 2012, 22:25:16

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60670 innlegg i 2460 emner av 6876 medlemmer
Nyeste medlem: lilletrille71
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Artikler & Nyheter
| |-+  Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
| | |-+  Spis egg!
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Spis egg!  (Lest 4201 ganger)
sparegris
A-Kjendis

Seconds on your lips - years on your hips!

Vis profil
« på: 11/02 - 2009, 18:27:01 »

Spis egg med goood samvittighet  toothy4

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=546941
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #1 på: 11/02 - 2009, 19:28:10 »

Jeg liker slik forskning som bekrefter det jeg har trodd i årevis...  laughing7
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
Sommerpiken
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #2 på: 11/02 - 2009, 20:48:43 »

Så bra!
Egg er jo så godt!

Bare synd at det lukter så vondt når man har det med som matpakke.
Loggført

tullhøna
Moderatorteamet

Ingenting er umulig, noke tar berre litt meir tid!

Vis profil WWW
« Svar #3 på: 11/02 - 2009, 20:51:05 »

Flott sia eg elsker egg i alle former Smiley
Loggført

sparegris
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #4 på: 11/02 - 2009, 20:53:31 »

Så bra!
Egg er jo så godt!

Bare synd at det lukter så vondt når man har det med som matpakke.

Hihi, det er sant! Jeg har ofte tatt med meg  kokt egg i matpakka, fordi jeg har glemt at det lukter, og når lunsjen kommer, ender jeg opp med å kjøpe noe i kantina, fordi jeg ikke tør ta det opp fra sekken Tongue

Kokt egg bør nok helst nytes uten så veldig mange andre tilstede...  toothy4
Loggført

anjea
Moderatorteamet

Vis profil
« Svar #5 på: 12/02 - 2009, 14:31:50 »

Selv har jeg hørt at man ikke burde spise mer enn SEKS egg i uken, ikke tre som det står i artikkelen.

Det er pga dårlig kolesterol i eggeplommen.
Om dette nå er motbevist så er jo det bare bra! Smiley
Loggført

Movistar
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #6 på: 12/02 - 2009, 18:23:05 »

Ja, egg er sunt og godt og inneholder mange næringsstoffer som kroppen trenger. Spesielt om man har problemer med å spise variert og næringsrik kost kan et egg om dagen være et godt tilskudd.

Jeg har akkurat lest litt om kolesterol og tenkte jeg skulle brife dere litt sånn at vi vvet hvorfor egg ikke er SÅ farlig som tidligere antatt.

Vi har TO hovedtyper kolesterol, HDL (god) og LDL (dårlig). Kolesterol består av lipid (fett) med en kappe av protein rundt slik at de kan løses i vann (og dermed blod).

Kroppen vår trenger og produserer selv begge typene fra maten vi spiser. LDL (mer fett enn protein) er viktig i cellene fordi det lager beskyttelsesmembraner, pluss bl.a. østrogen og testosteron. Men LDL er farlig i for store doser fordi det fører til mindre elastiske blodårer og forkalkninger (se lenger nede).

Kroppen kan også bruke kolesterolet direkte fra maten vi spiser, og i denne sammenheng snakker vi om egg. Mange mennesker har gener som gjør at kroppen registrerer mengde inntatt kolesterol, og dermed regulerer sin egen produksjon tilsvarende. De som har store problemer med kolesterolnivåene sine har ikke slike gener og kroppen regulerer ikke sin kolesterolproduksjon selv om man har spist et egg eller to.

HDL (mer protein enn fett) er bra kolesterol fordi det er et kjapt kolesterol som reiser fort igjennom blodbanen og tar med seg flere LDL som svirrer rolig rundtomkring og bumper inn i alt på sin vei, og noen ganger kan den (LDL) føre til forkalkninger i blodåreveggene (som er spesielt farlig hvis det er de store blodårene nærme hjertet).

I eggeplommen finnes LDL (mest fett, minst protein) og i eggehviten finnes HDL (mest protein, minst fett). Men husk at det også finnes mange andre gode næringsstoffer i eggeplommen!

Håper noen ble litt klokere nå..
« Siste redigering: 12/02 - 2009, 18:26:36 av Movistar » Loggført
trineps
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #7 på: 02/06 - 2009, 22:29:48 »

Jeg var akkurat hos legen og fikk beskjed om at jeg hadde hoyt kolesterol grunnet overvekt (BMI paa 27), og at eneste maaten aa faa ned kolesterolet paa, er aa gaa ned i vekt. Kan jeg spise egg som en del av dietten, eller er det dumt grunnet kolesterolet? Noen som vet...?
Loggført
sparegris
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #8 på: 02/06 - 2009, 22:32:05 »

Dersom du har fått beskjed om at du har høyt kolesterol, ville jeg nok vært litt forsiktig med å spise for mye egg. Det gjør sikkert ingenting å spise ett egg i uken eller noe, men tror veldig mange egg vil være ugunstig. Men jeg er ingen ekspert, det beste hadde kanskje vært å spørre legen din om dette Smiley
Loggført

Sjokolade
Nytt medlem
*

I've got some calories to burn

Vis profil
« Svar #9 på: 17/07 - 2009, 12:16:38 »

Legen min sier at man kan spise så mange egg man vil, så lenge man ikke har høyt kolestrol eusa_dance
Loggført

Jeg vil bare se bra ut naken
janlillemåne
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #10 på: 08/11 - 2009, 16:43:22 »

Det er mange som mener at vi er inne i et fullstendig blindspor ang. "høyt kolesterol".
Uten kolesterol i kroppen, dør vi. Kolesterol produseres i leveren. 75% av kolesterolet som kan måles i blodet, er fra kroppens egen produksjon.

Og øker man inntaket av kolesterolholdig mat, som f.eks. egg, vil ofte totalkolesterolet kanskje noe opp - men forholdet mellom LDL og HDL bedrer seg.

Selv spiser jeg mellom 3-5 egg hver eneste dag, og har gjort det i noen år nå. Kolesterolet mitt er så perfekt som det kan gå an å bli, både total og forholdstallene mellom LDL og HDL.

Og husk folkens ... kolesterol"medisinene" omsettes for over 1 500 millioner kroner - årlig. Det er sterke, svært sterke, interesser inne i bildet for å opprettholde at "høyt kolesterol" er farlig og folk med tot kosterol over 6-7 må få (dyre) statiner med bivirkninger ... Spis egg med MEGET god samvittighet!
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.341 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten

helsingor1