Hei og velkommen.
Spis ofte og lite, samt rådet om å ikke spise rett før man legger seg, er vel noen av de som er oftest gitt. Sier ikke at de er feil, bare delvis.
Det ENESTE som er 100% korrekt ang. vekttap/vektøkning er følgende ligning :
Inntak
- Forbruk
= Vekttap/økning
med andre ord, om ditt daglige inntak er på 2000kcal, og ditt daglige forbruk er på 2500kcal, så får du ett daglig kalori-underskudd på -500kcal. som igjen tilsvarer ett underskudd på 3500kcal i uka. (ett vekt-kilo tilsvarer omtrent 7000kcal, så dvs. at du går ned 0.5kg i uka)
Det jeg ville fram til er at, om du spiser 2000kcal fordelt over 6 måltider om dagen, eller i ETT måltid har nøyaktig samme effekt på det totale inntaket. å sålenge forbruket er høyere, vil du gå ned i vekt. Derfor skal man ikke få HELT noia fordi man ikke klarer å spise 5-6 ganger om dagen, for enkelte er det rett og slett for vanskelig.
Grunnen til at man blir bedt om å spise mer, er at man får en jevnt høyere metabolisme iløpet av dagen (kroppen holder forbrenningen ved like igjennom hele dagen fordi den får en regelmessig tilførsel av energi og dermed "trigges" ikke fettlagrings-prosessen (som jo er ment å holde oss i live til hardere tider der det kanskje ikke er så god tilgang på mat) ja, kroppen vår har ikke kommet seg over steinalderen, den trives tydeligvis kjempegodt der.
Ingen kritikk for all del, jeg prøver å spise mange små måltider, men sliter sykt med det.
Vil bare minne de av dere (som er som meg) at det ikke er noen fare med å spise færre, litt større måltider, sålenge det TOTALE forbruket er høyere enn inntaket