om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
DIABETES: RASKE FAKTA
Trenings - Metoder
Den uvettige bruken av kortison
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
Naturen helbreder - ikke medisinen!
Verdens råeste dopingpreparat nå laget
Dataspillene som trener og trimmer deg
Optimal treningsdosering
Kreatin (6): Forsterker muskelveksten
Kreatin virker! Og har liten helserisiko
Kreatin (del 4): Slik bruker du tilskuddet
FRA IFORM.NO
Jodie Marsh - Fra glamour til bodybuilding
Veronica Haugen
Sikre tips FOR muskler!
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 3 – Mot og åpenhet
Atkins' diett - farlig eller genial?
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Effektivt treningsprogram for masse!
Bit tenner - bli sterkere!
Flukt - jakten har startet
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
24/05 - 2012, 05:15:06
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Kosthold & kosttilskudd
Kosttilskudd
Kutte sukker, melk og gluten - innspill?
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
2
Skrevet av
Emne: Kutte sukker, melk og gluten - innspill? (Lest 6809 ganger)
paren
Leieboer
Kutte sukker, melk og gluten - innspill?
«
på:
06/04 - 2009, 14:43:28 »
Jeg tenker på å kutte sukker (og kanskje en del gluten og melk) og sitter og leser "Kjernesunn familie" av Ninka-Bernadette Mauritson. I en av oppskriftene bruker de noe som heter guarmin, og i guiden deres bakerst i boka står det under "Kosttilskudd, slank og sunn":
"Guarmin
Senker blodsukkeret og kolesterolverdiene. Dra DHC. Godkjent av den danske Lægemiddelstyrelsen. Bruk den hver dag i shakes. Den senker også den glykemiske indeks i shakes. Kjøpes hos...."
Er ganske skeptisk til pulver i mat. Er dette virkelig nødvendig, eller er det bare når man "tar den helt ut" (kutter alt av sukker, melk og gluten i all form for kost) ?
«
Siste redigering: 07/04 - 2009, 08:59:35 av paren
»
Loggført
gunnang
A-Kjendis
Sv: Guarmin?
«
Svar #1 på:
06/04 - 2009, 21:24:02 »
Guarmin er et fiberprodukt (av en type bønne) som påstås å virke kolesterolsenkende. Har du trøbbel med kolesterol? Ta det i så fall opp med legen din. Hvis ikke, kan du se deg om etter andre fiberprodukter - kli er blandt de billige....
Andre sorter fibertabletter kan være laget av citrusfiber, spis hele appelsina di hver dag nå i påska, og litt av det hvite rett under skallet, så har du gjort det mye billigere enn granulater og piller....
Loggført
Medlem av sykkelklubben
paren
Leieboer
«
Svar #2 på:
07/04 - 2009, 08:00:14 »
Nei, jeg har ikke problemer med kolesterol (som jeg vet om), og det er ikke noe som "går" i familien min heller. Jeg merker jeg har litt lite kunnskap om dette, så foreløpig tør jeg ikke kaste meg ut på en prøve-diett. De bruker mye proteinpulver o.l., er generelt litt skeptisk til mat/"mat" i pulverform. Diett uten sukker, melk og mel er visst "steinalderkost", men jeg tviler sterkt på at de hadde proteinpulver i steinalderen..
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #3 på:
07/04 - 2009, 08:35:46 »
Jeg er også litt skeptisk til masse pulver o.l., men har trua på rein mat, lite bearbeida mat (annet enn oppdeling, maling, knusing), minst mulig E-er osv.
Har man tendenser mot mat-intoleranse eller allergier, kan det være lurt å teste ut hvordan man har det uten en del matvarer, og da er nøtter, melk og hvetemel av de første matvarene man bør teste om man har det bedre uten.
Tilsatt sukker bør man jo også være forsiktig med om man tenker vekt - men jeg er så glad i naturlig søte frukt og bær, at de vil jeg helst ikke unnvære...
Loggført
Medlem av sykkelklubben
paren
Leieboer
«
Svar #4 på:
07/04 - 2009, 08:59:14 »
Nå er ikke jeg allergisk mot noe, men vil bare teste ut over en 2-3 månedersperiode om
jeg
får det bedre uten. Det kan jo hende kroppen min trives best uten melk, f.eks, uten at jeg trenger å være allergisk/intolerant.
Så det er egentlig bare et forsøk, men jeg merker at foreløpig har jeg litt lite kunnskap på området. Jeg vil jo gjøre dette så trygt som mulig for meg selv, og det enkleste ville jo være å følge boka (bokstavelig talt), men jeg vil gjerne finne noe å erstatte proteinpulver, fiberpulver etc med, både for lommeboka og kroppens skyld.
Loggført
gunnang
A-Kjendis
Sv: Kutte sukker, melk og gluten - innspill?
«
Svar #5 på:
07/04 - 2009, 09:33:22 »
Skjønner deg så godt! Det kan være lurt å prøve seg litt fram, og finne hva som er rett for akkurat deg. Jeg har gjort litt av dette, jeg drikker for eksempel aldri melk, jeg har funnet at det er ikke rett for meg, men yoghurt, kesam og ost, er ok.
Når det gjelder fiber, kan man jo se på innholdslistene til en del produkter som skal hjelpe deg til sunnhet, f.eks Biodrain, de to første delene på innholdslista (dvs de som har størst vekt): Rot fiber (rik på oligosakkarider) 2000 mg, sitrus fruktfiber (rik på flavonoider) 780 mg
-dvs du kan spise kålrot og appelsiner i stedet, og få inn hovedingrediensen.
Eller en av de andre produktene: "En tablett Bio-Fiber® inneholder 520 mg kostfiber, noe som tilsvarer f.eks. en skive loff. Bio-Fiber 80 består av følgende fibertyper: Lignin: 4%, Cellulose: 23%, Pektin: 25%, Hemi-Cellulose: 48%"
- dette matcher du altså ved å spise mat fra planter. Landplanter inneholder disse stoffene i planteveggene - vil du lese mer, se f.eks
http://biologi.uio.no/plfys/haa/anatomi/vegg.htm
Andre produkter kan inneholde Inulin, som omtrent ikke fordøyes av mennesker, men går gjennom systemet, kan gjære i tarmen, og stimulere de sunne bakteriene. Slike ufordøyelige produkter røsker med seg andre ting som ligger i tarmen på sin veg mot utgangen...
Loggført
Medlem av sykkelklubben
anonymouse
C-Kjendis
«
Svar #6 på:
08/04 - 2009, 03:31:29 »
Genene for laktosetoleranse begynte å spre seg for bare noen få tusen år siden, men var så suksessrik at nesten alle i dag har det genet. Sukker må du gjerne kutte i. Gluten trenger du heller ikke kutte om du ikke har et problem.
Det er blitt veldig moteriktig å være så jævlig sunn i alle henseende, men en ny livsstil må også være realistisk. Kostnader, tilgjengelighet, smak osv. spiller jo også inn.
Om du kutter vekk nok matvarer så blir du sikkert slank til slutt når du sitter der og spiser bare nøtter, men... er det noe poeng i seg selv?
Loggført
paren
Leieboer
«
Svar #7 på:
08/04 - 2009, 07:37:40 »
Sitat fra: anonymouse på 08/04 - 2009, 03:31:29
Genene for laktosetoleranse begynte å spre seg for bare noen få tusen år siden, men var så suksessrik at nesten alle i dag har det genet. Sukker må du gjerne kutte i. Gluten trenger du heller ikke kutte om du ikke har et problem.
Det er blitt veldig moteriktig å være så jævlig sunn i alle henseende, men en ny livsstil må også være realistisk. Kostnader, tilgjengelighet, smak osv. spiller jo også inn.
Om du kutter vekk nok matvarer så blir du sikkert slank til slutt når du sitter der og spiser bare nøtter, men... er det noe poeng i seg selv?
Joda, ano. Jeg er nok litt "bitt" av trenden, men som sagt, jeg ønsker ikke bare hoppe på og "følge boka". Det blir litt for lett og lite gjennomtenkt. Tilgjengeligheten for meg er jo veldig bra, smaken vet jeg ikke enda og da er det kostnadene som er "problemet". Derfor trenger jeg kunnskap om hvordan jeg kan få i meg det samme/omtrent det samme til en billigere penge.
Poenget er ikke å kutte matvarer for å bli slank. Jeg ønsker bare å se hvordan kroppen min reagerer på det, og så lenge jeg spiser mat så kan det vel ikke være farlig for meg? Det er derimot alle tilskuddene jeg er skeptisk til. Det virker så rart at å kutte diverse skal være "løsningen", men så må man ta så mange tilskudd for å dekke det man ikke får i seg. Det å kjøpe 200 gram pulver for 300 kroner blir jo også dyrt i lengden..
Loggført
zenta
Moderatorteamet
Startet opp januar 2008, kom hit i juni
«
Svar #8 på:
08/04 - 2009, 08:09:54 »
Vi mennesker blir lett bytte for en industri som vet å sko seg på vår usikkerhet - på sunnhetstrender, kroppsidealer etc - dette er big business. Det skader ikke å skaffe seg kunnskap Paren - da kan en jo gjøre bevisste og kvalifiserte valg. Men det er så utrolig mye rart på markedet - og det kan jo, som du skiver, virke rart at en skal kutte ut en del matvarer/stoffer for i neste omgang å innta de i pulverform eller pilleform....
Loggført
url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wD0Dlry/]
Medlem av sykkelklubben
[/url]
anonymouse
C-Kjendis
«
Svar #9 på:
08/04 - 2009, 16:18:39 »
Men tror du at du har et problem med laktose og gluten?
Ellers så tror jeg ikke det har noe for seg å putte slikt i maten. Da tror jeg du ville fått bedre effekt av å tilsette proteinpulver med nøytral smak, som har dokumentert effekt og er relativt billig... men det gjør neppe så mye godt for selve maten, pga. konsistens og slik... sånn er det nok med det andre pulveret også.
Mitt råd til deg ville vært og heller investert i litt protein pulver og drukket det noen ganger om dagen, gjerne før de større måltidene, da de har tendens til å fylle veldig opp, og å bremse ned fordøyelsen, som gjør at du føler deg mett.
Det finnes en del såkalt "designer protein" (som den siste jeg kjøpte som var skogsbær) som faktisk smaker ganske godt. Blander du den opp med litt skogsbæryoghurt og slik hadde det sikkert smakt kjempegodt.
Kostnadsmessig sett ligger proteinpulver svært godt ann mot mat. Pluss at det er vanskelig å spise f.eks 0,5-1kg med kyllingfilet hver dag.
Loggført
paren
Leieboer
«
Svar #10 på:
08/04 - 2009, 18:27:35 »
Nei, jeg tror ikke jeg har et problem med laktose og gluten, annet enn at jeg fort blir oppblåst av halvstekt brød. Det kan like så godt være ting som er tilsatt brødet. Jeg sier heller ikke at det er noe gærent i å få i seg laktose og gluten. Jeg spiser jo selv brød og drikker melk stort sett hver dag. Jeg tenkte bare som et lite prosjekt over sommeren, f.eks. Da har jeg høyere lønn og en mer forutsigbar hverdag (faktisk!).
Det er godt mulig jeg bare ender med å kutte tilsatt sukker, men det kunne jo vært spennende å prøve om kroppen trives bedre uten de to andre tingene. Jeg tåler det, men det er dermed ikke sagt at kroppen min syns det er optimalt. Det kan også hende at det er like så greit. Det er det jeg vil finne ut.
Loggført
anonymouse
C-Kjendis
«
Svar #11 på:
09/04 - 2009, 00:20:14 »
Jeg tror de fleste blir oppblåst av halvferdig bakverk. Har hendt at vi ikke har stekt hjemmelagd pizza osv. så godt og da føler jeg meg mildt sagt oppblåst noen ganger med milde mageknip. Tror det er universelt
Tilsatt sukker er absolutt noe som bør kuttes på i det daglige, for ikke å nevne når man er på diett. Og du har heller ingenting å tape på å kutte ut sukker
Loggført
paren
Leieboer
«
Svar #12 på:
09/04 - 2009, 12:47:43 »
Jeg mente brød man kjøper halvstekt og steker ferdig hjemme. "Alle andre" spiste det da jeg gikk på fhs, jeg levde på knekkebrød som brød i et år. Ganske lite trivelig å gå rundt og prompe hele tiden.
Sukker har jeg kuttet ganske mye av, men vi har fortsatt en del stående fordi jeg ikke kan eller vil tvinge samboern til det.
Så nå lurer jeg på om jeg skal kutte gluten, fortrinnsvis i brød, for det spiser jeg ganske mye av. Går poteter innunder dette? Vil det være mer økonomisk å bake brødene selv framfor å kjøpe på butikken ferskt/frosset? Hvordan vil det bli med fiber og metthet i forhold til vanlig brød? Er det pålegg jeg må unngå i tillegg til "bare" hvetemel/brød/knekkebrød?
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #13 på:
09/04 - 2009, 13:22:36 »
Baker du selv, så kan du i alle fall styre hvor mye grovt, fett og søtt du vil ha i brødene.
Du kan og steike de så godt at du i alle fall ikke har den halvstekt-følelsen. Men når man periodevis ikke spiser brød -slik som jeg - blir det gjerne en del mer romstering og luft i magen når man så spiser brød igjen. Det hjelper litt med minifom tabletter, men det hadde vært bedre om noen fant ut hvordan man kan unngå luft i magen -uten å spise tabletter - og likevel kunne spise brød innimellom, og delte hemmeligheten...
Loggført
Medlem av sykkelklubben
anonymouse
C-Kjendis
«
Svar #14 på:
09/04 - 2009, 13:22:58 »
Gluten finnes bare i korn, tror jeg (og særlig i større mengder i finere mel). I poteter er det hvertfall bare stivelse.
Googlet litt og fant dette:
http://www.lommelegen.no/797444/gluten-og-kaseinfri-diett
Personlig spiser jeg ekstremt mye gluten og særlig kasein, som det er flust av i proteintilskudd, og merker ingenting. Men er man intolerant ovenfor disse tingene er vel det genetisk.
Loggført
Sider:
[
1
]
2
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Informasjon fra Slankenett.no