om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
24/05 - 2012, 05:19:49

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosttilskudd
| | |-+  Kutte sukker, melk og gluten - innspill?
« forrige neste »
Sider: 1 [2] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Kutte sukker, melk og gluten - innspill?  (Lest 6809 ganger)
Startopia
B-Kjendis

Vis profil WWW
« Svar #15 på: 09/04 - 2009, 16:07:44 »

Gluten er en blanding av de to proteinene gliadin og glutenin. Gluten gjør det mulig for gjærbaksten å heve seg fordi gluten danner et nettverk av små vegger som holder gass og vanndamp innesperret i deigen. Gluten fungerer også som bindemiddel i deigen og gjør den lettere å jobbe med.

Gluten finnes i kornsortene hvete, bygg, rug, spelt, emmer, enkorn, og i noen andre plantearter i grasfamilien. Havre er i utgangspunktet glutenfritt men kan bli "forurenset" gjennom så- eller produksjonsprosessen. Kornsortene: Mais, ris, hirse og bokhvete inneholder ikke gluten.

http://no.wikipedia.org/wiki/Gluten

Det finnes en del ferdige brødblandinger beregenet på folk med cøliaki, de er glutenfrie. Det er vanskeligere å bake med glutenfritt mel enn vanlig, nettopp fordi det er glutenet som gjør at bakverket kan heve seg og bli luftig. Se bare hvor store og luftige boller man kan lage med bare hvetmel. Grove rundstykker derimot, strever en med å få skikkelig luftige hvis en har mer enn 50 % sammalt mel og andre ingredienser.

Ganske fasinerende å ta en bit deig med bort til vasken, sette på vann og "vaske" deigen. Da skyller en ut all stivelsen og vil til slutt sitte igjen med ca bare gluten. Det blir en seiiiiig klatt.

Hvis du har planer om å kutte ut all melk og melkeprodukter, så må du virkelig begynne å lese nøye på alle inholdsfortegnelser. Utrolig hvor mange produkter som inneholder melk, melkepulver, mysepulver og laktose.

Hvis en blir oppblåst av å spise brød, så burde en gjerne prøvd å kutte ut gjær en periode. Enkelte knekkebrødsorter er gjærfrie...
Loggført

paren
Leieboer

Vis profil WWW
« Svar #16 på: 09/04 - 2009, 16:16:19 »

Jeg tror nok at melkebiten blir utsatt, det er jo "melkepulver" og annet i mer enn annenhvert produkt i butikken. Det blir veldig slitsom, og helt sikkert dyrt, også er jo yoghurt godt for bakteriefloraen i tarmen.

Men jeg tror at gluten skal være greit å unngå. På Ultra her har de et ganske stort utvalg ferske og frosne glutenfrie brød. Billige er de jo ikke, men..
Loggført
selma_
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #17 på: 14/04 - 2009, 13:31:37 »

Jeg lever nesten "kernesundt". Spiser ikke gluten og melk, og veldig lite sukker. Jeg gjorde det rett og slett fordi jeg mener at det er bedre for kroppen, uavhengig om du har laktose-, kasein- eller glutenallergi/-intoleranse. Det er såklart mange som er skeptiske til denne livsstilen - og jeg pleier å si at jeg har allergi, bare for å slippe maset. Dette er kanskje de mest spiste matvarene i Norge, og myndighetene lovpriser de jo til fulle. Jeg har lest mange forskningsrapporter om temaene, og virkelig satt meg inn i det - da jeg selv ble diagnostisert med glutenintoleranse for noen år siden.

Jeg synes det er merkelig at man anbefaler å spise så mye brød, og drikke så mye melk - når det samtidig er anbefalt (av mange) for diabetikere, autister og folk med ADHD og holde seg unna? Mat som trigger slike sykdommer, tror jeg ikke er sunt for noen egentlig

Når det gjelder vanskelighetsgraden av å holde seg på en slik diett, så vil jeg si at det ikke er så ille. Selv er jeg student med begrenset matbudsjett, og jeg synes jeg klarer meg ganske bra! For meg er det å få i seg nok proteiner viktig, men det aller viktigste er ren mat. Jeg spiser ikke ferdigblandede kryddermikser, ikke ferdigmat, ikke posesupper/-sauser og lager stort sett maten min selv. Og jeg har mange retter på lur som ikke tar mer enn en halvtime å lage Smiley Problemene oppstår først når man er på besøk, skal ta en "kjapp matbit" eller jobber sent på søndager da butikkene er stengt.  Restauranter osv er stort sett veldig flinke, og på mac'ern kan man jo bare kjøpe salat uten krutonger og droppe dressingen Smiley  Det første året er vanskeligst, men så blir det meste en vane.
Loggført

hei
paren
Leieboer

Vis profil WWW
« Svar #18 på: 14/04 - 2009, 15:36:01 »

Selma: Da har du helt sikkert lest Mauritsons bok også Smiley Hvordan løser du det med "istedenfor"-produktene, f.eks. guarmin? Bruker du det? Og hva med proteinpulver? Hvor finner du oppskrifter, eller bruker du hodet? Er du nøye på å spise økologisk, slik boken mener man "skal", eller er dette for dyrt for deg?

Jeg er litt i en overgangsfase nå, mtp gluten. Har begynt å spise glutenfritt brød. Foreløpig er det litt enkle løsninger der også, men når vi kommer på plass i ny leilighet skal dette ses på mer "alvorlig" Smiley

Jeg er enig med deg i at sykdommer kan i mange tilfeller spises bort. Dette er et felt som har vekket interesse hos meg nå i det siste, muligens fordi jeg er blitt mer opptatt av kost kombinert med at jeg studerer spesialpedagogikk. Jeg er ganske sikker på at min bror (med ADHD-diagnose) kunne spist seg roligere. Det blir jo litt spekulativt siden han nok aldri ville gått inn for det selv nå (han har også blitt roligere med årene, han fyller 19 i år og måten man merker det best på er at han har fjortisnykker nå Tongue ), men dersom det hadde fått større oppmerksomhet tidligere kan det jo hende.
Loggført
selma_
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #19 på: 15/04 - 2009, 16:24:23 »

^ Jeg bruker ikke guarmin. Jeg bruker Herbalife's proteinpulver, og er veldig fornøyd med  det. Det kan både brukes som slankepulver (har aldri hatt behov for det selv, men har sett andre få resultater av det) og som tilskudds-shake. Har ett mellommåltid bestående av shake hver dag.

Oppskrifter, ja. Vel, baking og slikt krever en del prøving og feiling - men det er så mye godt du kan lage! Et eksempel på oppskriftsside er www.elanaspantry.com. Dette er en oppskriftsblogg av en utrolig flink dame, som lager mat uten sukker, melk og gluten. Noe som er litt spesielt her, er at hun også holder seg borte fra alle typer korn (ris, mais, bokhvet osv) og kun bruker mandel- og kokosmel til baking. Dette er litt vanskeligere å få tak i i Norge, men supernature (eller noe lignende) i Oslo og på nettet selger det hvertfall. Som søtning bruker hun kun agave- og yaconsirup. Dette er naturlige, blodsukkernøytrale søtningsstoffer. Jeg bruker selv disse, og synes det fungerer veldig bra Smiley  www.sanabona.no har også gode oppskrifter, og mer info om sirupene.

Prøver selv også å holde meg borte fra hvetestivelse (som du vil se er tilsatt i de fleste pre-fabrikerte glutenfrie produkter, og også en del melblandinger). Dette er vanskeligere, men det er da det som blir kalt for naturlig glutenfritt kosthold. Prøv melblandinger som jyttemel, teff og fibrateff fra holmen crisp. De er veldig næringsrike og gode. Litt annerledes smak, men det venner man seg til. Prøv andre kornsorter og frø - som quinoa og amaranth. Søk etter oppskrifter på nettet Smiley

Kan sikkert sende deg noen oppskrifter på PM, har selvfølgelig noen gode på lager Wink
Loggført

hei
Tinkerbell
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #20 på: 18/05 - 2009, 18:06:29 »

Jeg har i snart ett år nå hatt et kosthold uten sukker, gluten og melk. Hadde utbrudd av melkeallergi som liten og senere som voksen var jeg trøtt, oppblåst, hadde liten energi og et ustabilt blodsukker.

Jeg ble anbefalt av en venninne å lese Ninka Mauritssons bøker siden jeg begynte å interessere meg for alternativt kosthold. På Capris.no kan du bestille de andre bøkene som er gitt ut, Kernesund Mad er en ren oppskriftsbok. De er ikke enda oversatt til norsk, men jeg syns det var enkelt å forstå.

Etter noen få uker merket jeg voldsom forskjell, var ikke lenger oppblåst, bedre søvn, mer energi og blodsukkeret begynte å stabilisere seg. I tillegg gikk jeg ned i vekt som jeg hadde strevd med lenge.

Det jeg tilsatte shake med var Linfrøolje, Kokosnøttolje (Cocosa har m el uten kokossmak, finnes hos de fleste sunkost) og Husk (finnes også hos sunkost).
Husk er fiber og regulerer fordøyelsen, det er knuste frø fra psylliumsplanten. Ingenting er tilsatt. Når jeg er på ferie blander jeg dette i juice og det hjelper på magen når det blir litt mange restaurantbesøk med pasta!

Det glutenfrie brødet fra boken er også kjempegodt. Noe kjøper jeg økologisk, mens ting som er for dyrt el vanskelig å finne kjøper jeg i vanlig butikk.

Kan sende deg noen andre oppskrifter hvis du er interessert eusa_angel

Loggført
Sider: 1 [2] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.333 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten