om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
24/05 - 2012, 05:21:03

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Karbohydrater
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Karbohydrater  (Lest 4384 ganger)
Sommerpiken
C-Kjendis

Vis profil
« på: 13/04 - 2009, 10:03:32 »

Fra og med i morgen skal jeg begynne å registrere alt jeg spiser. Tidligere har jeg holdt på masse med kaloritelling. Jeg føler meg veldig drillet på hvor mange klaorier de forskjellige matvarene inneholder. Men når det kommer til karbohydrater er jeg helt grønn. Heldigvis står det bak på pakka, så jeg må bare lese og lære. Smiley

Men jeg bør vel fortsette å tenke kalorier også? Jeg kan vel ikke bare se på karbohydratene?

Jeg har tenk på en frase inne i hodet mitt som jeg lurer på om er riktig eller feil:

Det sies at man kan sammenlikne kroppen med en ved-ovn, ikke sant. Man må spise mat jevnlig slik at den hele tiden har noe å brenne på. Det som skal brennes opp når man slanker seg er kaloriene. (så langt er vel dette ganske kjent?)

Men så lurer jeg på om man kan fortsette sånn:
kan man si at fiber liksom blir glørne i denne sammenlikningen? at fibrene er mye av det som gjør at kaloriene forbrennes, mens karbohydratene nesten kan regnes som vann? Med det mener jeg at jo flere karbohydrater man spiser, jo fler glør slukker, og da går forbrenningen av kalorier saktere.

Jeg skjønner jo at dette i såfall er en enorm forenkling av hva som skjer og hvordan det fungerer. Jeg bare lurer på om dere tror jeg har forstått sammenhengen mellom fiber og karbohydrarater sånn nogenlunde, eller om jeg er helt på bærtur.

På "Mat på data" kommer opp et totalt inntak av karbohydrater pr dag. Men hva bør et dagsinntak ligge på? Hva skal jeg se for meg som maksgrense?
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #1 på: 13/04 - 2009, 15:13:24 »

Sitat
Men jeg bør vel fortsette å tenke kalorier også? Jeg kan vel ikke bare se på karbohydratene?

Absolutt. Spiser du null karbohydrater og bare proteiner og fett men mer kalorier enn du trenger er det overveldende sansynelig at du vil legge på deg vekt.

Men husk at heller ikke karbohydrate er født like. Mens det kan være en god idé å gå ned på karbohydrater om du er insulinresistent eller sliter mye med sultfølelse eller rett og slett vil brenne fett raskere, så er også karbohydrater essensielle til kroppens funksjon. Problemet kan være at mange av oss har vendt oss til å spise enorme mengder karbohydrater, da særlig raske.

Karbohydrater er det som i størst grad øker blodsukkeret. Høyt blodsukker gjør blandt annet at kroppen velger å brenne glykogen istedet for fett, som regel fordi det finnes masse av det tilgjengelig. Dette øker også produksjonen av leptinhormonet, som i tilfelle lavt blodsukker (det svinger kraftig når det går så skarpt opp) skaper en VOLDSOM sultfølelse. Relativt sett høyt blodsukker over lengre tid er også det som fører til "cravings". Derfor finner veldig mange at sulten døyves kraftig eller til og med forsvinner når de spiser mat som fordøyer og forbrenner sakte.

Det er dermot intet mål i seg selv å kutte ut karbohydrater. En gjennomsnitlig kvinne trenger cirka 100 gram karbohydrat om dagen for at hjerne, lever, nyrer, hjerte med mer skal fungere skikkelig. Det er altså 385kcal ifra karbohydrater du bør få i deg. Mindre enn dette så risikerer du ketogenesis, som har en lang rekke ukomfortable, men ikke farlige, bivirkninger. Hvertfall ikke på KORT sikt. På lengre sikt er ketogenesis/ketolyse STERKT frarådet.

Det er viktig at får tatt blodprøver før du starter en lavkarbo-diett. Personlig vil jeg heller foreslår at du rett og slett svitsjer til cirka 100gram karbohydrater om dagen ifra de mest komplekse og fiberrike kildene, som frukt, grønnsaker og fullkorn.

Går du både ned på karboinntaket ditt og bytter til komplekse er jeg sikker på at det vil ha den etterlengtede funksjonen for deg, men for guds skyld ikke forsøk å eliminere dem!

Fiber, proteiner og essensielle fettsyrer (umettet, flerumettet) forbrenner alle svært sakte.

Mettede fettsyrer og komplekse karbohydrater forbrenner litt raskere, men komplekse karbohydrater er livsnødvendige. Det er ikke mettet fett (som er den fett-typen så vidt jeg forstår kroppen lager og lagrer på kroppen selv).

Protein inneholder minst kalorier og brenner saktest og er det jeg vil anbefale at du spiser MER av. Det er bedre å holde fokus på hva man kan og bør enn hva man ikke får lov til Wink
Loggført
Sommerpiken
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #2 på: 13/04 - 2009, 16:32:19 »

Det har aldri vært min intensjon å kutte ut karbohydratene. Dette høres sikkert dumt ut, men jeg har ikke tenkt å gjøre noen som helst drastiske endringer i kostholdet mitt. Det gjorde jeg heller ikke den dagen jeg begynte å telle kalorier. Jeg kommer fortsatt til å spise både pasta, ris og potet. Men lyst brød har jeg mer eller mindre kuttet ut for lenge siden.

For meg handler dette mer om å bli bevisst på inntaket. Dersom jeg har  to tilsvarende produkter å velge mellom kommer jeg heretter til å velge produktet med færreste karbohydrater, fremfor færrest kalorier.

Du skriver at en gjennomsnittelig kvinne skal ha i seg ca 100 g karbohydrater daglig. I og med at jeg er veldig mye større en en gjennomsnittelig kvinne så er det da rett å anta at mitt inntak bør bli en del høyere ikke sant?
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #3 på: 13/04 - 2009, 18:57:45 »

Kjempebra, det høres flott ut. Jeg deltar på et par andre forum også, og du aner ikke hvor mange det er som plutselig skal kutte karbohydrater fullt ut! Men det er jo helt vanvittig! Det er jo verre enn ikke å spise proteiner eller fett, og begge de tingene kan man heller ikke kutte ut!

Du skal nok ha noen fler karbohydrater enn andre mht. kroppsvekt, men karbohydrater brukes primært til disse organene jeg nevnte, og de er omtrent like store på alle mennesker. Menn har litt større organer og litt større overflate og derfor trenger noen titalls karbohydrater fler, men ikke så veldig mange.

Men nå snakker vi altså om minimumskravet! Du kan godt få 50-65% av kaloriinntaket ditt ifra karbohydrater så lenge de er komplekse og du ved slutten av dagen ligger under det totale kalorikravet ditt for dagen Smiley
Loggført
Sommerpiken
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #4 på: 14/04 - 2009, 20:30:48 »

Det dumme nå er at jeg har bestemt meg for å benytte vektklubben i stedefor mat på data og der får jeg ikke opp hvor mage gram karbohydrater jeg har spist. Dumt!
Loggført

spiralis87
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #5 på: 02/05 - 2009, 23:27:27 »

Du har kanskje fått svar på dette tidligere, men på programmet Mat på Data finner du anbefalingene for kvinner eller menn i den og den alderen, med det og det treningsnivået. Så der kan du lett finne hvilke mengder av karbohydrater du bør få i deg per dag. Dermed kan du måle og finne ut om du får i deg nok.
Loggført
Kjersti
Smått avhengig

Still a dreamer..

Vis profil
« Svar #6 på: 07/05 - 2009, 13:26:49 »

Det er en del forskjellige meninger om det der... De gode gamle rådene er jo at fett er ikke bra, og hvis du slanker deg må du telle kalorier og holde deg unna fett.
Det er noe dritt... Jeg var sulten konstant:s

Jeg la om til et lavkarbokosthold, med helt minimalt med karbohydrater. Ganske enkelt i grunn, kroppen min hater karbene, og stortrives uten.. Hvis man kutter ned på karbohydratene, er det viktig å øke fettmengden, slik at kroppen fremdeles har noe å forbrenne.

Anonymouse ser ikke ut til å være så veldig positivt til lavkarbo i grunn:)
Å havne i ketose (regner med det er det han mener med ketogenesis, for ketolyse er jo navnet på en kur...) kan være ubehagelig, helt klart. De første to ukene er det vanskelig for kroppen å omstille seg, man kan få vondt i hodet, være kvalm og få den berømte "ketoseånden". Ikke noe av dette er farlig, og hvis man bare holder ut en liten stund så får man oppleve hvor fint det er å leve på lavkarbo.
Pga alt fettet er man svært sjeldent sulten. Man kan spise seg mett, man skal ikke gå sulten. Men siden fettet metter mer, samt proteinene såklart, så spiser de aller fleste en god del mindre, og dermed blir kaloriinntaket og mindre. Jeg tenker aldri på kalorier, de færrste på lavkarbo gjør det.

De fleste på lavkarbo ligger på under 50 gr karbohydrater pr dag. Jeg ligger på rundt 10...
Om det er farlig? Vel, se på inuittene.. De levde på spekk, kjøtt og vann. Hadde de diabetes? Nope... de hadde det ganske fint:D

Hvis jeg går på det Anonym sier, med ca 100 gr karber pr dag, blir jeg dårlig. Kroppen bryter i hop omtrent, jeg blir sur og får vondt overalt. Kviser og dritt får jeg og..
Så hvorfor leve sånn når man kan ha det fint...?
Loggført

-10 kg til jul!
25.08: -4
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #7 på: 07/05 - 2009, 14:55:30 »

Man kjenner seg selv og egen kropp best, vet du Smiley

Jeg finner det veldig merkelig at du skulle få kviser, vondt i kroppen, og de symptomene du beskriver av så lite som hundre gram karbohydrater, som regnes som absolutt minimum. Ser du på asiater, som lever på høy-karbo diett, så har de både lavere BMI og lavere prevalens av diabetes og slike ting. Det går altså ikke ann å si at karbohydrater skaper diabetes, eller karbohydrater gjør deg tjukk.

Sannheten ligger nok nærmere det at (for de aller fleste) raffinerte og raske karbohydrater, på maskinelt og kjemisk vis tømt for fiber og næringsstoffer i svært store mengder, skaper et ustabilt blodsukker som lettere fører til overspising. Det finnes ingen sammenheng mellom karbohydrater og påfølgende diabetes, men snarere overvekt og diabetes. Faktisk finnes det til og med link mellom søvn og diabetes, røyking og diabetes, og andre luftveisinfeksjoner, og diabetes... men det har ingenting med karbohydrater å gjøre. Diabetes forårsakes av problemer med bukspyttkjertelen. Nedsatt kjertelfunksjon er som regel forårsaket av infeksjoner, immunologiske tilstander, eller hormonelle problemer. Hormonell ustabilitet forårsakes av overvekt. Kvinner begynner å skape mer testosteron (og husker jeg riktig så bryter de også ned østrogen sitt) som overvektige, og menn produserer mer østrogen og mindre testosteron, altså stikk motsatt av slik det skal være, og som er slik fysikken vår skal være.

Er du overvektig og trener fysisk hardt minker imedlertid risikoen for diabetes drastisk innen få uker og måneder fordi kroppens hormoner på nesten mystisk vis stabiliseres seg og retter seg opp når man er fysisk aktiv.

Når man også ser på hvilken funksjon karbohydrater har i kroppen, så er jeg veldig negativ til lavkarbo dietter - hvertfall for folk flest. Dersom det virkelig medfører riktighet at du har disse symptomene og det ikke kommer av noe annet (og det synes jeg virkelig du burde undersøke på en metodologisk og grundig måte!), så har jeg ingen forklaring for det utover at det kanskje er noe kroppen din er blitt vant med, eller at du kanskje er genetisk intolerant på en eller annen måte.

Var jeg deg ville jeg testet med forskjellige typer karbohydrater og forsøkt å dokumentere for meg selv virkningene. For eksempel kan du bruke et "rent" komplekst karbohydrater som f.eks renset potetstivelse, drikke det i en måneds tid, og dokumentere med bilder for deg selv om du virkelig bryter ut i acne osv. eller ikke.
Loggført
Kjersti
Smått avhengig

Still a dreamer..

Vis profil
« Svar #8 på: 07/05 - 2009, 21:46:40 »

Var hos legen senest på mandag, har det stort sett greit:)

Sliter fremdeles med PCOS da, men der har jeg blitt anbefalt lavkarbo på det sterkest, så det er jo greit:)

Mye av det du sier under her, bygger på at div sykdommer kommer av overvekt. Men hva kommer overvekten av? Trur du ikke det kan ha noe å gjøre med alt det sukkeret som er i maten? Som i alle lettproduktene, hvor de fjerner fettet og tilsetter mer sukker?
Maten man spiser fucker opp blodsukkeret, og man legger på seg. En stygg bivirkning av dette kan være diabetes.. På et lavkarbokosthold et blodsukkeret veldig stabilt, og det er en grunn til at flere med diabetes 2 blir "friske" etter en tid på lavkarbo:)

Grunnen til at jeg blir dårlig er at jeg tåler veldig lite svingninger i blodsukkeret før kroppen stritter imot. Jeg reagerer veldig forskjellig på ting og, jeg har da testa ut alt dette allerede..
Hvis jeg spiser noe med mel i, hva som helst i grunn, så blir jeg ufattelig dårlig. Jeg prøvde med litt fullkornspasta, bare littegrann, og ble kjempedårlig. Ris og poteter gir samme resultat.  Sukker i andre former går bedre, men det skal alikevel ikke opp i høye tall før det blir ekkelt...
Jeg kjenner veldig godt når jeg har spist noe kroppen ikke liker, så det å holde på med dette over lengre tid er ikke aktuelt. Etterhvert vil jo da kroppen gå over til å leve på mye karbohydrater, og da blir det jo bedre, selv om jeg aldri oppnår noe lignende av effekten lavkarbo gir.

Jeg har ikke tenkt å leve sånn her for alltid, på samme måte som en som teller kalorier så kommer jeg (forhåpentligvis) til den fasen hvor jeg har nådd mitt mål, og prøver å finne det nivået jeg kan ligge på uten å gå hverken opp eller ned. Eneste virkelig store forskjellen er at når jeg går på lavkarbo så har jeg det bra, blodsukkeret er helt stabilt hele tiden, jeg er ikke sulten, jeg sover bedre, har mer energi og har det bare generelt bedre med meg selv. Jeg tenker ikke på mat hele døgnet, jeg tenker ikke på hva jeg skal spise absolutt hele tiden, og jeg trenger ikke sulte meg..

Men jeg syns ikke du skal påstå at 100 g karber er et absolutt minimum. Tenk på inuittene da.. De spiste ikke karbohydrater i det hele tatt omtrent, det var svært lite, og de var ikke plaget med noe av det vi sliter med for tiden. Tenk på Skaldeman (han har du vel hørt om?), han gikk ned i vekt og ble frisk og fin.. Så ikke vær så fryktelig negativ mot lavkarbo, det er faktisk ikke farlig:)
Loggført

-10 kg til jul!
25.08: -4
janlillemåne
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #9 på: 08/11 - 2009, 16:34:17 »

Sitat

Absolutt. Spiser du null karbohydrater og bare proteiner og fett men mer kalorier enn du trenger er det overveldende sansynelig at du vil legge på deg vekt.

Ja, men det er MYE viktigere å holde karbohydratinntaket lavt, fremfor å telle kalorier.

Men husk at heller ikke karbohydrate er født like. Mens det kan være en god idé å gå ned på karbohydrater om du er insulinresistent eller sliter mye med sultfølelse eller rett og slett vil brenne fett raskere, så er også karbohydrater essensielle til kroppens funksjon. Problemet kan være at mange av oss har vendt oss til å spise enorme mengder karbohydrater, da særlig raske.

Karbohydrater er det som i størst grad øker blodsukkeret. Høyt blodsukker gjør blandt annet at kroppen velger å brenne glykogen istedet for fett, som regel fordi det finnes masse av det tilgjengelig. Dette øker også produksjonen av leptinhormonet, som i tilfelle lavt blodsukker (det svinger kraftig når det går så skarpt opp) skaper en VOLDSOM sultfølelse. Relativt sett høyt blodsukker over lengre tid er også det som fører til "cravings". Derfor finner veldig mange at sulten døyves kraftig eller til og med forsvinner når de spiser mat som fordøyer og forbrenner sakte.

Det er dermot intet mål i seg selv å kutte ut karbohydrater. En gjennomsnitlig kvinne trenger cirka 100 gram karbohydrat om dagen for at hjerne, lever, nyrer, hjerte med mer skal fungere skikkelig. Det er altså 385kcal ifra karbohydrater du bør få i deg. Mindre enn dette så risikerer du ketogenesis, som har en lang rekke ukomfortable, men ikke farlige, bivirkninger. Hvertfall ikke på KORT sikt. På lengre sikt er ketogenesis/ketolyse STERKT frarådet. FD

De
Det er viktig at får tatt blodprøver før du starter en lavkarbo-diett. Personlig vil jeg heller foreslår at du rett og slett svitsjer til cirka 100gram karbohydrater om dagen ifra de mest komplekse og fiberrike kildene, som frukt, grønnsaker og fullkorn.

Går du både ned på karboinntaket ditt og bytter til komplekse er jeg sikker på at det vil ha den etterlengtede funksjonen for deg, men for guds skyld ikke forsøk å eliminere dem!

Fiber, proteiner og essensielle fettsyrer (umettet, flerumettet) forbrenner alle svært sakte.

Mettede fettsyrer og komplekse karbohydrater forbrenner litt raskere, men komplekse karbohydrater er livsnødvendige. Det er ikke mettet fett (som er den fett-typen så vidt jeg forstår kroppen lager og lagrer på kroppen selv).

Protein inneholder minst kalorier og brenner saktest og er det jeg vil anbefale at du spiser MER av. Det er bedre å holde fokus på hva man kan og bør enn hva man ikke får lov til Wink

Loggført
mfus
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #10 på: 21/03 - 2010, 23:09:30 »

Slutt å telle kalorier og se mot vanene i stedet, livsstil handler ikke om å spise x-anntall kalorier om dagen eller til hvert måltid, men det handler om å legge det ene kontra det andre på tallerkenen og at man forsyner seg riktig (fylle opp en del av tallerkenen med grønnsaker etc).

La meg si det slik, du har en gitt livsstil som har gitt deg en viss vekt - skal du endre denne så se på dine egne vaner og forbedre dem. Bli bedre til å dyrke dine sunne og gode vaner, ta vare på disse. Og så forbedrer du dine usunne vaner, ved at du i stedet for å f.eks. spise noe usunt spiser noe sunt i stedet - slik oppnår du resultater uten å f.eks. spise mindre og oppleve mer sult, du oppnår resultater ved å gjøre ting annerledes og bedre.

Positive endringer gir resultater og endringene enn gjør har effekt på sikt, og den slår begge veier etter som om det er sunne eller usunne vaner man endrer til.
Loggført
brightmix
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #11 på: 30/08 - 2010, 07:12:00 »

Don't rock the boat! Things are fine just the way they are.
Loggført

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.366 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten