om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
24/05 - 2012, 05:28:23

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  For mye fisk pr dag?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: For mye fisk pr dag?  (Lest 1896 ganger)
anjea
Moderatorteamet

Vis profil
« på: 16/04 - 2009, 14:35:00 »

Jeg er veldig glad i fisk, men liker ikke kjøp-fisken her på østlandet.
(Beklager om jeg fornærmer noen Tongue Jeg er nordlending, så all fisken jeg har spist i oppveksten har max vært 2 timer gammel, fra eget fiske Wink)

Men, jeg har blitt ganske glad i peppermakrell og makrell i tomat, og spiser en boks av hvert slag hver eneste dag.
Det skal visst være bivirkninger av å ta for mye omega 3, så jeg lurer på om jeg har et for høyt inntak?

Loggført

paren
Leieboer

Vis profil WWW
« Svar #1 på: 16/04 - 2009, 15:47:39 »

Hva legger du i "en boks"? En porsjonspakning, en av de mellomstore eller en sto boks?

(Og sånn ellers kan du få ganske fin fisk i fiskebutikkene (spesialforretninger), dersom du har tilgang til det. De får tilsendt fersk fisk hver dag. Er enig i at fiskediskene i div. butikker ikke er noe å skryte av, fisken kan være opptil 8 dager gammel (fersk, sa du..?) og det er lite kunnskap å hente fra betjeningen. Du kan jo alltids prøve deg på fiske i fjorden, men jeg vil nok tro at fisken fra indre Oslofjord bringer med seg mer skade enn velvære...)
Loggført
anjea
Moderatorteamet

Vis profil
« Svar #2 på: 16/04 - 2009, 16:44:36 »

Akkurat, derfor spiser jeg ikke fisk her nede.. kan til nød unne meg frossen laksefilet en gang i blant, bare å steke og krydre den godt Tongue

To bokser, ene 110 gr andre 80 gr, da altså 190 gr da selvfølgelig inkludert olje, tomat osv som også er i boksen.
Loggført

gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #3 på: 16/04 - 2009, 18:26:59 »

Jeg sliter med det samme... orker ikke slik 5-6 dager gammel "fersk" fisk som fortsatt har omtrent like lenge igjen før de blir utgått på dato... eusa_doh eusa_hand yucky

Jeg vet ikke akkurat hvor grensene går, men det hørtes litt mye ut i fht det som står som anbefalt mengde som skal kunne gjøre en forskjell. Se http://www.seafood.no/page?id=207&key=4049 eller http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel664.asp -men det kan jo være slik "hold nå ut med så pass med fisk"-holdning fra folk som ikke liker det.
Allianse apotek hevder imidlertid at for mye tilskudd av omega 3 er skadelig, mens du kan spise ubegrenset av fisk. http://www.allianceapotek.no/index.cfm?oa=content.display&con=203&category=13 Jeg liker jo at folk hevder det jeg har lyst skal være sant, men jeg vet ikke hva de begrunner påstanden med, når det ved tilskudd er satt en øvre grense på 5 gram i døgnet.
1 boks makrell i tomat gir 4,9g omega3, se også http://www.nettdoktor.no/ernaering/kliniskernaering/artikler/triglyseridsenkendekosthold.php
Det var det mest relevante jeg fant ved googling....kanskje du finner noe bedre?
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
Littleme
Gjest
« Svar #4 på: 20/04 - 2009, 20:30:08 »

Det finnes noen få studier som tyder på at høyt inntak av omega 3 fettsyrer kan ha negativ effekt på imunfunksjonen til eldre menn (over 55 år). Men bortsett fra det så er det ikke mye i dag som tyder på at det er stor fare ved høyt fiskinntak. Man skal derimot være mer forsiktig med høykonsentrert omega3 siden vi ikke har forsket nok i dag på skadevirkningene av høyt inntak i konsentrert form.

Du kan nok trygt spise din daglige makrell Smiley Spiser selv en slik boks daglig Smiley

Til syvende og sist vil nok uansett de positive effektene av omega 3 overveier eventuelle negative farer. Men som sagt, måtehold på pillefronten Smiley Kroppen vår er for komplisert til å nøye seg med ett og ett stoff, den vil helst ha flere 100 i kombinasjoner Smiley
Loggført
Sommerpiken
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #5 på: 20/04 - 2009, 23:06:18 »

Jeg trodde egentlig ikke det var mulig å få i seg for mye fisk jeg. Men problemet er kanksje ikke at det blir for mye fisk, men kanksje at kostholdet blir litt for ensidig. Variasjon er viktig uansett hva slags mat man spiser.
Loggført

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.331 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten