om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
24/05 - 2012, 15:41:15

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Sukkeravhengig...
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Sukkeravhengig...  (Lest 2120 ganger)
Smørbukka
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 05/05 - 2009, 11:16:21 »

Jeg trenger litt hjelp pg motivasjon....
Jeg kaller meg selv sukkeravhengig, for jeg får virkelig sug hvis jeg ikke spiser sukker. Har alltid vært veldig glad i snop og brus. I graviditeten fikk jeg dilla på cola og sjokolade, og konsumerte dette HVER DAG i i alle fall 4 måneder. Det fortsatte etter at jeg fikk barn. eusa_doh
Nå er junior 3 måneder, og nå må det ta slutt. Jeg skal ned til 65 kg, og veier nå 81,3 kg.
Men, hvordan bli kvitt sukkersuget? Jeg merker at jeg blir rastløs på kvelden dersom jeg ikke har spist godt og drukket brus. Hvordan skal jeg klare å velge bort det søte til fordel for det sunne? Ser ikke for meg at jeg skal unngå alle fristelser, for jeg må jo lære meg å si nei! eusa_wall
Loggført
anjea
Moderatorteamet

Vis profil
« Svar #1 på: 05/05 - 2009, 12:40:41 »

Sukkeravhengighet er ikke lett.
Det blir man vel egentlig ikke aldri kvitt - alle har denne lysten, i større eller mindre grad.

Men det sies at etter 2-3 uker helt uten sukker er man kvitt de verste abstinensene.
Du kan prøve å finne deg alternativer i stedet for akkurat sjokolade og cola.

Mine alternativer er Nutrilett bar eller mager kesam med fun light saft på.
Smaker nydelig, og metter godt Smiley
En fruktskål foran tven istedet for en godteskål er også et alternativ.
Så kan du jo kanskje vurdere å bytte ut Colaen med et sukkerfritt alternativ?
Og ha kanskje 1 eller 2 glass som max hver kveld?

Også er det viktig å huske på at man skal unne seg noe om man vil ha det, eller så resulterer det bare i en kjempestor sprekk og man er langt forbi der man startet før man vet ordet av det.
Unn deg sjokolade om du vil ha, men i små porsjoner.
Øk aktivitetsnivået - gå deg en tur framfor å sitte inne å føle deg rastløs og fysen Smiley

Lykke til!
Loggført

anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #2 på: 05/05 - 2009, 13:47:37 »

Sukker gjør at blodsukkeret går opp og ned.

Det beste du kan gjøre er som Anjea sier å trene - til du svetter skikkelig. Trening gjør at du forbruker store mengder glykogen (sukker som er lagret i musklene), og det øker insulintoleransen din - altså vil noe av suget forsvinne, og du vil sansyneligvis automatisk spise litt mindre kalorier.

Du må også titte på hva du spiser av annen mat... spiser du mye enkle, raske, karbohydrater, så blir du fort sulten, fordi blodsukkeret beveger seg opp og ned.

Spis mer komplekse karbohydrater da særlig fiber, spis mye proteiner, og få i deg sunne fettsyrer... jeg garanterer deg at det vil gjøre mye for deg, hvertfall på sikt. Du kan ikke forvente at ting skjer med én eneste gang. "Langtidsblodsukkeret" bruker, som Anjea påpeker, flere uker på å gå ned.
Loggført
Sommerpiken
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #3 på: 05/05 - 2009, 22:48:46 »

Jeg tror at den beste måten å bli kvitt suget på er å ignorere det. Men det er vanskelig - VELDIG Vanskelig.
Det er fem ting som trengs for å klare å holde seg unna søtsuget de første ukene:

1. Stor tro på seg selv.
2. Viljestyrke
3. Viljestyrke
4. Viljestyrke
5. Stor tro på seg selv.

Jeg husker fra et år tilbake. Da jeg skulle begynne å slanke meg på alvor. Jeg har aldri vært avhengig av brus, men jeg spise sjokolade og potetgull i store mengder hver eneste kveld. Da jeg skulle begynne å legge om kostholdet visste jeg at det var dette som først og fremst måtte bort. Det var beintøft. Spesielt de første to ukene. Jeg tror faktisk ikke at jeg hadde kommet til å hoppe på det hvis jeg visste hva jeg gikk til, så det er nok like bra at jeg ikke var klar over hvor hardt det var.

De første par dagene gikk det veldig bra. Men så kom abstinensene. Jeg begynte å sove dårlig om nettene. I over en uke slet jeg enormt med nattesøvnen. Jeg frøs, skalv og dirret. Samtidig som det var fryktelig ubehagelig var det også litt godt, for jeg skjønte at dette var tegn på at planen "fungerte" Etter første uka begynte jeg sakte men sikkert å få tilbake deler av nattesøvnen. Men jeg hadde fortsatt store problemer med å sovne. Etter at jeg begynte å trene hadde energinivået mitt føket rett til himmels. Jeg kjente det boblet i kroppen og hadde problemer med å roe meg ned.

Men etter en tid ble kroppen vandt med de nye rutinene. Jeg klarte å sove om natta, og godtetrangen ble stadig mindre. Som sagt tror jeg at viljestyrke og troen på at man skal klare det er det eneste som kan hjelpe i den verste perioden. Når søthungeren var som verst tenkte jeg: "Ja ja, nå kan det ikke bli verre. Og dette skal jeg klare! Og når jeg har klart dette så klarer jeg alt! For heretter blir det bare lettere og lettere" ... og sånn gikk det hver kveld: og jeg hadde helt rett - det ble bare lettere og lettere.

Det første halve året klarte jeg å holde meg veldig greit. Jeg gikk ned massevis av kilo. Men så sprakk jeg før jul. Fra november til nå har jeg gått opp 8 kilo. Jeg var tilbake til der hvor jeg spiste sjokolade og potetgull hver dag. Det eneste positive var at jeg klarte å opprettholde treningen.

Men nå har jeg altså startet igjen. Jeg var livredd for at jeg måtte på med ny runde med abstinenser o.l. Men heldigvis har jeg sluppet det. Kanskje ikke kroppen har rekt å "glemme" de gode rutinene på disse månedene? 

Loggført

Kjersti
Smått avhengig

Still a dreamer..

Vis profil
« Svar #4 på: 07/05 - 2009, 13:30:00 »

Sukker blir man avhengig av ja..:s
Jeg slutta på dagen, og det var hardt en stund.. Men det var i august, og jeg har ikke kjent noe til det suget omtrent siden september hvertfall:p

Hvis du er fysen på noe om kvelden, har du spist for lite.. Kutt ned på karbohydratene dine, og spis litt mer fett... Da slipper du det:)

Når blodsukkeret stiger og synker ofte, vil man hele tiden prøve å få det opp igjen, for det føles bedre. Hvis man derimot er vant til å ha et svært stabilt blodsukker, forsvinner rett og slett den trangen til å spise noe søtt for å komme seg ovenpå igjen, og livet blir litt bedre:)
Loggført

-10 kg til jul!
25.08: -4
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #5 på: 07/05 - 2009, 14:43:39 »

Ville ikke anbefalt fett først og fremst tror jeg (så sant hun ikke spiser veldig lite av det). Fett er tross alt 9kcal/gr. Proteiner har samme effekt på fordøyelsen og insulintoleransen, og andre gode egenskaper, og er bare 4kcal/gr.

Brus er dog det absolutt verste av alt man kan få i seg... i tillegg til de ekstreme mengdene sukker er kaloriene totalt tomme, og skadelig for tennene om du ikke pusser dem etter at du har drukket det.

Proteiner og hard fysisk trening var det som hjalp meg å overkomme insulinproblemene mine. Begge deler øker insulintoleransen betraktelig, som vil si at du både forbrenner fett og kalorier bedre, samt at du ikke føler deg like sulten, og sjelden abstinenser ifra sukker.

Jeg veide på et punkt over 200kg og spiste cirka en halvkilo sukker om dagen :s
Loggført
Smørbukka
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #6 på: 07/05 - 2009, 20:46:12 »

Tusen takk for gode tilbakemeldinger!
Jeg er nå på tredje dagen min uten godteri og brus, og det går faktisk overraskende bra eusa_dance
Jeg har ikke hatt lyst på det heller. Det har hendt at jeg har tenkt på å kjøpe det, men mer på grunn av vane enn noe annet! Det er så deilig! Grin
Loggført
tullhøna
Moderatorteamet

Ingenting er umulig, noke tar berre litt meir tid!

Vis profil WWW
« Svar #7 på: 07/05 - 2009, 21:19:38 »

eusa_clap

Godt å høre Smiley
Loggført

Kjersti
Smått avhengig

Still a dreamer..

Vis profil
« Svar #8 på: 07/05 - 2009, 21:48:35 »

Ville ikke anbefalt fett først og fremst tror jeg (så sant hun ikke spiser veldig lite av det). Fett er tross alt 9kcal/gr. Proteiner har samme effekt på fordøyelsen og insulintoleransen, og andre gode egenskaper, og er bare 4kcal/gr.

Nå anbefalte nå jeg det samtidig som hun kuttet ned på karbohydratene:)
Da er fettet helt essensielt:)

Men godt jobba smørbukka, bra du kommer deg bort fra sukkeret!:D
Loggført

-10 kg til jul!
25.08: -4
pottimor
Mosjonist
**

Vis profil WWW
« Svar #9 på: 08/05 - 2009, 02:04:42 »

Jeg har ikke så mye peiling på kosthold, så jeg bør vel egentlig ikke blande meg inn blant tipsene til folk som vet hva de snakker om, men dette hjelper i alle fall en del for meg:

Jeg er ekstremt glad i lettbrus og potetgull. Jeg pleide å drikke lettbrus hver dag, spise potetgull tre-fem dager i uken, og i tillegg sjokolade omtrent fire dager i uken. Yep, ikke bra.

Potetgullet klarte jeg å kutte tvert. Det gir jo en slags metthetsfølelse, og jeg har ikke lyst på potetgull hvis jeg allerede er mett. Jeg har riktignok spist litt siden jeg begynte å slanke meg, men bare en dag i uken (bortsett fra et par never tilsammen, når jeg har blitt tilbudt).

Lettbrusen har jeg kuttet vanvittig ned på. Jeg drikker det fortsatt til middag noen ganger, men da gir jeg meg etter ett/to glass. Det hjalp veldig å begynne å drikke masse vann, noe jeg ikke tenkte på i sammenheng med brusdrikkingen, men bestemte meg for å gjøre for slankingens skyld. Nå drikker jeg uansett seks-syv store glass vann om dagen, i tillegg til melk eller juice til frokost/lunsj, og tenker ikke så ofte over brusen.

Noe av det samme har funket med sjokoladen. Jeg har fortsatt det "søtsuget" som du snakker om, men spiser sunnere mellommåltider i stedet. Får jeg lyst på sjokolade kan jeg for eksempel ta en neve nøtter. Det funker utrolig bra for meg! Hvis ikke nøtter hjelper deg kan det jo hende du finner noe annet sunnere som kan distrahere deg fra søtsuget? Frukt, for eksempel, har jo søtsmak som kan hjelpe. Eller hva med yoghurt, smoothie eller en energibar?
Loggført

medlem i sykkelklubben  kardio
paren
Leieboer

Vis profil WWW
« Svar #10 på: 08/05 - 2009, 16:23:27 »

Brus er dog det absolutt verste av alt man kan få i seg... i tillegg til de ekstreme mengdene sukker er kaloriene totalt tomme, og skadelig for tennene om du ikke pusser dem etter at du har drukket det.
Ånei, man må ikke pusse tennene rett etter at man har spist eller drukket! Da er emaljen under angrep, og ved å gnikke og gni på tennene gjør man vondt verre.

Det verste er ikke å drikke brus, det verste er å drikke brus over lengre tid (type en slurk nå og da hele dagen). Da får ikke munnen tid til å ordne opp selv, og det vil hele tiden være syrer som angriper tennene i spyttet.

Det man derimot skal gjøre for å beskytte tennene er å drikke vann eller ingenting etter at man har f.eks. drukket brus.

Litt on topic:
Mitt beste tips for å holde blodsukkeret oppe er å spist grovt. Jeg elsker brød, og spiser det til flere måltider om dagen. Brødet er grovt, og karbohydratene er dermed "trege". jeg må unngå vanlig yoghurt, og bruker yoghurt naturell istedet. Får jeg i meg sukker klarer jeg ikke stoppe, rett og slett. En is blir til en sjokolade, blir til smågodt, blir til brus osv.

Sukker er avhengighetsskapende, og de fleste av oss tåler sukker dårlig. Det kan slå ut i rastløshet, grettenhet, kviser, trøtthet osv.

Ønsker deg lykke til med sukkerkuttet!
Loggført
zitrana
Beryktet

I’ve come too far to take orders from a cookie.

Vis profil
« Svar #11 på: 27/05 - 2009, 06:41:07 »

Eneste måten jeg klarte å kutte ned på snacks, potetgull og godteri var å la være å kjøpe det helt en periode. Det hendte seg jeg fikk sug etter snacks, men da hadde jeg ikke noe annet valg enn å spise noe sunt eller drikke vann. Nå har suget minsket betraktelig og det hender seg vi kjøper litt sjokolade eller potetgull. Fordi nå klarer jeg å stoppe etter et par ruter sjokolade eller et par never potetgull. Men vi holder oss for gode til å spise slikt i ukedagene (nesten iallefall  eusa_whistle)
Loggført

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.43 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten