om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?
Medisiner som reduserer testosteronet
Hvordan tåle, tilpasse seg og øke med hardtrening?
Den perfekte splittrutinen - del 2
DIABETES: RASKE FAKTA
Trenings - Metoder
Den uvettige bruken av kortison
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
Naturen helbreder - ikke medisinen!
Verdens råeste dopingpreparat nå laget
Dataspillene som trener og trimmer deg
FRA IFORM.NO
Jodie Marsh - Fra glamour til bodybuilding
Veronica Haugen
Sikre tips FOR muskler!
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 3 – Mot og åpenhet
Atkins' diett - farlig eller genial?
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Effektivt treningsprogram for masse!
Bit tenner - bli sterkere!
Flukt - jakten har startet
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
24/05 - 2012, 15:48:18
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Slanking
Slanking generelt
Matorgier
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
2
Skrevet av
Emne: Matorgier (Lest 1948 ganger)
Charlotte
Nytt medlem
Matorgier
«
på:
10/05 - 2009, 20:58:28 »
Hei folkens!
Jeg er en veldig kostholdsbevisst pike som vanligvis spiser bare riktig mat. Men ofte, og stadig oftere faktisk, har jeg noen enorme matorgier der jeg tømmer hele kjøleskapet for mat og spiser så mye at jeg nesten kaster opp. What to do?!
Loggført
gunnang
A-Kjendis
Sv: Matorgier
«
Svar #1 på:
10/05 - 2009, 22:15:22 »
http://www.senterforspiseforstyrrelser.no/
har gratis tilbud til de som trenger hjelp med spiseforstyrrelser.
De vil sannsynligvis kunne hjelpe deg å finne noen i nærheten av deg som kan være samtalepart så du kan finne ut av problemene før de blir alt for store.
Loggført
Medlem av sykkelklubben
anonymouse
C-Kjendis
«
Svar #2 på:
10/05 - 2009, 23:30:36 »
Eh, nå vet jeg ikke om hun mente det hun beskriv akkurat sååå bokstavelig
Om du stadig får slike spisekick så er nok det heller et tegn på at du er sulten rett og slett, og kanskje spiser litt lite... innimellom vil kroppen din konspirere imot deg og forsøke å "tvinge" deg til å overspise for å hindre vektnedgang.
Hvor mye veier du, hvor høy er du, hvor gammel, og hva slags aktivitet er du i? Sist men ikke minst... hvor mye spiser du, og hva består det i?
Loggført
Charlotte
Nytt medlem
«
Svar #3 på:
11/05 - 2009, 08:23:37 »
Takk for kjempefint svar! Jeg håper jeg ikke har spiseforstyrrelser, men det er ganske ekkelt å miste kontrollen slik som jeg gjør. Jeg tenker på mat hele dagen, og må være veldig bevisst for å klare å holde meg til de faste måltidene.
Jeg er 28 år, veier 58 kilo og er 1,70 høy. Jeg trener veldig variert og mange timer i uken, både styrke og kardio/utholdenhet. Nå har jeg gått bort fra proteinkuren jeg prøvde meg på fordi jeg skjønner at jeg trenger litt karbohydrater, men jeg spiser generelt veldig mye fordi jeg har et høyt aktivitetsnivå. Vet ikke hvor mange kalorier til dagen...
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #4 på:
11/05 - 2009, 09:04:36 »
Om du vil vite hvor mange kalorier du inntar, kan du logge mat på mat på data noen typiske dager, f.eks i ei uke, så vet du omtrent hvor du ligger i lendet. Kan hentes gratis herfra:
http://matportalen.no/Emner/matpadata
Det er ikke noe poeng i å logge i alt for lang tid (det blir jo kjedelig...), det holder jo å få peiling på hvor man ligger på sine typiske dager, og så ta pause, for å sjekke seinere i blandt om man er usikker på hvilken retning man har beveget seg.
Etter gamle tommelfingerregle, er du helt i nedre del av normalområdet for vekt med din høyde, det er ok hvis du har spinkel beinbygning, men pass på at du ikke tar av noe særlig.
Det kan være fornuftig å ha en periode når du passer på både matinntak og at du har fornuftig og allsidig treningsmengde. I mat på data kan man sjekke sitt eget matinntak ifht et referansegrunnlag som går på gruppen man tilhører med kjønn, alder osv. Det gjelder ikke bare kalorier, men hva slags næringstoffer man får i seg. Da kan man kjenne seg tryggere på at man er snill med kroppen sin - man skal jo helst ha den lenge..
Om man mister kontrollen med matorgier, er det fornuftig å snakke med noen som kan dette faget, tar du kontakt med et slikt senter på mail eller telefon, kan du ha en dialog mer anonymt, så du får svar på en del spørsmål du sikkert har. Det vil jo være fint om man kan bli trygg på at man ikke er i faresonen....
eller få hjelp om man er kommet inn i den.
Loggført
Medlem av sykkelklubben
Charlotte
Nytt medlem
«
Svar #5 på:
11/05 - 2009, 12:04:11 »
Jeg har aldri giddet å registrere maten jeg spiser, men du får det til å høres veldig fornuftig ut, så nå skal jeg jammen gjøre et forsøk. Tusen takk igjen!!
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #6 på:
11/05 - 2009, 15:47:30 »
Nei, jeg gidder ikke registrere hele tida, eller til vanlig.
Men hvis jeg kjenner at jeg er begynt å skli ut, så tar jeg meg noen dager, kanskje ei uke, og registrerer maten. Da blir jeg mer bevisst på hva jeg putter i meg. Men ikke søren om jeg vil gjøre det hver dag, det er for kjedelig....
men jeg lærer jo fort hva som gir masse kalorier, hvilke matvarer som er gode proteinkilder, osv.
Hvis det er mange matvarer du pleier bruke som du ikke finner i mat på data, kan du sende mail til dem, og be om å få kode, så kan du legge inn dine egne matvarer i systemet.
Loggført
Medlem av sykkelklubben
anonymouse
C-Kjendis
«
Svar #7 på:
11/05 - 2009, 18:21:45 »
170cm og 58kg, og trener mye og variert, inkludert styrke...
Er det helt sikkert at du trenger å slanke deg noe mer?
Og hva er ditt endelige mål?
Og du spiser mye, sier du... hva er mye da? Du kan vel umulig spise så altfor mye om du veier 58kg?
Gidder du kjapt å liste opp, helt 100% ærlig, sånn cirka hva du spiser i løpet av en dag?
For meg høres det ut som om får spisekick fordi du tross alt ikke spiser så mye i forhold til aktivitetsnivået, og da er det viktig få vite sånn cirka hvordan du ligger ann i inntak spesielt, og så regner man heller litt grovt på uttaket.
Loggført
Charlotte
Nytt medlem
«
Svar #8 på:
12/05 - 2009, 09:06:07 »
Skal vi se...
Jeg begynner dagen med musli i cultura klokken 6.30.
Så blir det to frukter for eksempel klokken 9.30.
Lønsj er alltid en stor salat med tunfisk eller skinke og egg klokken 11. (I det siste har jeg prøvd å ta med et skive rugbrød også, for at jeg ikke skal bli så fort sulten igjen.)
Rundt 14.00 trenger jeg påfyll og spiser litt nøtter med enda en frukt.
Middags går alltid i en fei før trening, så da spiser jeg typisk to tortillaer med kylling og salat klokken 16.30.
Og så kvelds før jeg legger meg. Havregrøt kokt med melk kanskje. Eller to skiver. Eller eventuelt en matorgie...
Loggført
Charlotte
Nytt medlem
«
Svar #9 på:
12/05 - 2009, 09:08:57 »
Jeg har ikke noe annet mål enn å holde meg slank og fit, så jeg trenger en kostholdsplan som faktisk fungerer i det lange løp.
Akkurat nå i det siste har det fristet litt med mer definerte magemuskler før sommeren, men det er jo litt vanskelig.
Loggført
sparegris
A-Kjendis
Seconds on your lips - years on your hips!
«
Svar #10 på:
12/05 - 2009, 09:09:26 »
Bortsett fra disse eventuelle matorgiene spiser du jo kjempebra og sunt! Og du har jo en kjempefin vekt til høyden din... Men hvis du plutselig går bananas i kjøleskapet på kveldene, kan det jo hende du burde spise litt mer resten av dagen? Når du trener såpass, har du nok kanskje behov for litt mer mat også
Loggført
Medlem av sykkelklubben
Charlotte
Nytt medlem
«
Svar #11 på:
12/05 - 2009, 09:18:04 »
Hei! Takk for svar!
Hva tror du da? Skal jeg spise enda oftere eller spise enda større porsjoner? Bør jeg fokusere mer på karbo, proteiner eller fett?
Loggført
gunnang
A-Kjendis
«
Svar #12 på:
12/05 - 2009, 09:54:04 »
Hva med å prøve å legge inn et lite måltid like etter trening? I det minste en banan, om det er upraktisk å lage til noe?
Eller siden det ser ut som du liker rugbrød: en skive med et sunt pålegg du liker?
En 00 eller 0,1% yoghurt med frukt er det jeg pleier å ty til om jeg trenger et ekstra måltid, evt cottage cheese eller kesam med frukt / kanel / lavkalorisaft eller hva jeg finner på for å gi smak. De siste gir bra med protein.
Om du venter for lenge med det siste måltidet, kan du bli for sulten og det kan gjøre det verre å beholde kontrollen.
Så en løsning kan også være å se på tidspunktet for det siste måltidet, kan du skyve det fram, kan det være lettere å beholde kontroll.
Det er ikke
en
fasit, du må kjenne hva som gjør det lettere for deg å forholde deg til den sunne måten å spise på. Du kan jo dette, egentlig. Det viser kostplanen din.
Tro på deg selv, og følg dine egne retningslinjer. Du vet også at matorgiene ikke er bra, så det er viktig å få kontroll på dem, før de blir til noe verre.
Klarer du ikke å få kontroll aleine, så be om hjelp, det er ikke noe flaut i det.
Loggført
Medlem av sykkelklubben
sparegris
A-Kjendis
Seconds on your lips - years on your hips!
«
Svar #13 på:
12/05 - 2009, 10:08:10 »
Gode svar fra Gunnang her!
Tror det er lurt med fokus på proteiner, siden du trener en del, men ikke glem karbsene heller, når man er mye i aktivitet, trengs det karber
Men jeg har ingen fasit, kanskje du bare bør prøve deg litt fram!
Loggført
Medlem av sykkelklubben
Charlotte
Nytt medlem
«
Svar #14 på:
15/06 - 2009, 12:14:17 »
Fikk et tips fra Kristine Weber (ekspert!) om å bare sørge for at skapene var tomme. Det er skummelt å ha fristende mat liggende tilgjengelig ut på kvelden.
Ellers har jeg logget så vidt hva jeg spiser, men jeg hadde en rekordorgie på fredag og da føles det nytteløst å skrive allting opp..
Loggført
Sider:
[
1
]
2
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Informasjon fra Slankenett.no