om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
24/05 - 2012, 15:49:28

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Slanking
| |-+  Slanking generelt
| | |-+  Hjelp, har en tantegutt som ikke vekta røres på......
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Hjelp, har en tantegutt som ikke vekta røres på......  (Lest 1232 ganger)
toppgun
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« på: 12/05 - 2009, 02:36:20 »

Hei.
Litt informasjon først.
Vi er en familie på 4 som har tatt oss av en 16 år gammel tantegutt som ønsker å følge vårs kosthold slik at han også går ned i vekt over tid.
Våres kosthold har bestått i:
Frokost 1- 2 brødskiver + sunt pålegg (skinke, hvitost med litt jordbær oppå, brunost) og et glass melk eller saft med mindre kaloriinnhold hver gang.
Lunsj: Samme som frokost.
Middag: 2 poter, 2- 3 fiskekaker, masse grønnsaker og evt lette sauser man får kjøpt med lav kaloriinnhold. Kan ha supper, kyllingfilet, fiskepudding, laks, wok osv i løpet av uken.
Kvelds: 20 tiden.......1-2 brødskiver, samme som frokost
+ evt en youghurt etter trening og et knekkebrød.

Helt siden i begynnelsen av februar har vi alle 4 gått flere kilo ned i vekt.
Han har vi tatt i familien i en periode for å se ka vi klare angående han.

Barna våre er 16 og 18 år.
Gutten er 16 år. Han er over 180 og veier 126 kg. Det meste hos han ligger på overkroppen, magen.

Vi sykler 3 g pr uke i ca 1 time.
Siden han begynte har vi spist akkurat det samme alle sammen, men hannes vekt røre seg ikke. Hva er d vi gjør galt, han kan jo ha behov for flere kalorier pr dag enn oss.
Han driver ikke med annen trening enn syklinga, da han ikke liker andre ting.
Har han skulla gått hver dag eller....hva som må til. Vet jo ikke kosn vi skal komme videre. Skjønner jo at det kan komme av at han bygger litt muskla, men utgjør d så mye bare med å sykle? Kan noen hjelpe meg med å justere litt på kosthold eller trening.

VI HAR VEIEDAG HVER MANDAG.

Min mann har faktisk gått ned over 10 kg siden februar, og vi andre har gått ned 4-5 kg siden februar. I vinter gikk vi 3 g pr uke på ski, i over 1 t.

Loggført
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #1 på: 12/05 - 2009, 03:53:51 »

Når han er såpass stor i så ung alder så er det ganske naturlig å umiddelbart mistenke at noe er galt. Når han i tillegg ikke går ned når han spiser det samme som dere, og attpåtil trener, ja så er det klart at noe er helt galt.

At all vekten hans er på mage og overkropp er faktisk ikke så ensidig negativt som det høres ut, og ting som ideelle midjemål er ikke stort bedre målestandard enn BMI og kilo, som begge egentlig er tull. Sansyneligvis betyr fettfordeling at han har mye testosteron.

Men, altså... noe stemmer jo ikke her. Enten spiser han mye mer enn dere, eventuelt i skjul, eller så er det noe riv ruskende galt.

De vanligste grunnen til at man ikke går ned i vekt med stort kaloriunderskudd er hormonelle og genetiske. Er man ikke vant til å røre seg, men begynner å gjøre det, så går man like gjerne opp i vekt som ned. Dette bør dog avta etter noen måneders tid, dog ville man ikke forvente det med så stort energiunderskudd. (dette er tilfelle hos meg også, så på mange måter ligner han og jeg kanskje litt)

Jeg vil umiddelbart anbefale dere å ta et kostholdsrelatert blodpanel av ham. Særlig TSH/T3/T4 verdier, altså stoffskifte.

Det er også fullt ut mulig at han sulter, og at kroppen har sagt nei til videre vektnedgang, og dermed satt bremset stoffskiftet. Ser at dere alle spiser litt ost og slikt, men lurer på om det ikke blir litt lite fett alikevel. I ost er det tross alt en del mettet fett også. Ideellt sett skulle dere alle spise mer "rene" fettkilder, altså umettede og flerumettede fettsyrer, som fisk, oliven, raps, solsikke- oljer, nøtter osv.

Å sykle, det kommer man derimot ikke så veldig langt med... man bruker hovedsakelig bare bena, og stort sett på lett vis... han må nok begynne andre treningsformer hvis han virkelig vil ha fremgang. Menn av en viss kroppstype (muligens ham og jeg) har nok bedre fremgang i å bytte ut fett til fordel for muskler, enn å bare forbrenne fett, som for enkelt av en eller grunn virker nesten umulig...

Lykke til, håper vi hører mer ifra dere, synes det er flott hvor engasjerte dere er Smiley
Loggført
toppgun
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #2 på: 12/05 - 2009, 13:49:09 »

Takk for rask svar:)

Både vi og han er ganske fortvilt over at vekta ikke røres på tross av syklinga vi driver med.
Når det gjelder annet pålegg spiser vi også skinke med agurk på osv., og når det gjelder ren fiskemat som torsk, seibiff og laks bruker vi også å ha det, kanskje 1 g hver anna uke.

Må jo bare opplyse at da bruker vi margarin til steking, istede for olje.. pga smak:)

Hvilken trening og hvor i kosten må vi forandre når det gjelder han?
Loggført
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #3 på: 12/05 - 2009, 14:03:06 »

Det er også mulig han er insulinresistent. Jeg ville rett og slett proppet i ham mer proteiner, og fått ham til å ta en spiseskje tran (med sitronsmak) til hvert måltid. Deretter satt ham på et styrkeprogram av et eller annet slag. Hvis treningssenter/helsestudio med vekter er uaktuelt, så er det mange øvelser man kan gjøre hjemme, men det krever igrunn ennå mer innsats ifra hans side enn treningssenter gjør, hvor det er mye lettere å holde disiplinen så fort man kommer seg inn døra... hvertfall i min erfaring Smiley
Loggført
sparegris
A-Kjendis

Seconds on your lips - years on your hips!

Vis profil
« Svar #4 på: 12/05 - 2009, 14:07:02 »

Har dere vært i kontakt med lege om dette? Tror det vil være den riktige veien å gå, å hjelpe barn og ungdom ned i vekt kan være veldig vanskelig når man har med så unge sinn å gjøre. Men er selvfølgelig kjempebra dere tar tak i dette Smiley
Loggført

toppgun
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #5 på: 12/05 - 2009, 14:10:33 »

Til Anonymous

Hvorfor må d akkurat være mer protein han treng, er det for at ikke vektnedgangen skal gå løs på muskelmassen eller?
Når det gjelder tilførsel av tran, er det for at d egentlig er litt får lite fiskefett i kosten vår?

Til Sparegris.
Nei vi har ikke tenkt på noen lege ennå, og hvis det skal skje, må vi gi beskjed til foreldrene om dette.
Loggført
anonymouse
C-Kjendis

Vis profil
« Svar #6 på: 12/05 - 2009, 14:16:35 »

Proteiner øker insulintoleransen og senker insulinet. Det forbrenner veldig sakte og øker dermed stoffskiftet og fettforbrenningen. I tillegg gjør det som du sier og er med på å hindre muskelmassetap. En kilo muskler brenner 30-35 ganger fler kalorier enn en kilo fett.

Ganske riktig angående tran også. I tillegg trenger kroppen fett for å forbrenne fett. Nøyaktig hvor mye man trenger av alt sammen er sikkert veldig individuelt, men dersom han er vant til å spise mye fett, for så å spise hovedsakelig bare proteiner og komplekse karbohydrater, så kan det nok være nok til å sende kroppen inn i en sjokktilstand hvor den tror den sulter.

Kliniske studier viser at de som kutter på fettet går minst ned i vekt av alle grupper.

Tror ikke dere (lovlig og moralsk sett) trenger foreldrenes velsignelse for å ta ham til legen. Han er 16 år og kan så vidt jeg vet bestille time selv Smiley

Jeg er helt enig med sparegris og tror det er viktig med et legebesøk. Det er anbefalt alle som vil betydelig ned i vekt, eller har problemer med å gå ned i vekt. Særlig blodpanel er viktig. I tillegg må det vurderes andre ting, som psykisk tilstand, strupning og fett i halsen for å utelukke søvnapné (som jeg har) osv.
Loggført
toppgun
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #7 på: 12/05 - 2009, 15:54:29 »

Blodpanel undersøkelse, vil d si at man undersøker om det er noen ting har reagerer på mht maten eller andre ting?

Vil også bare si at grunnen sånn som jeg ser d til at han har gått opp i vekt, er det kostholdet han er vant med hjemmefra og i store store porsjoner, over flere år.
Loggført
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #8 på: 13/05 - 2009, 00:14:46 »

Hvis gutten skal ha fulgt samme opplegg som dere andre, slik du har beskrevet det, burde han og ha gått ned litt. Det vil jo variere hvor mye, fra person til person, men for meg ser det ut til å være et godt nok utgangspunkt for å gå opp i form og ned i vekt. -eneste jeg lurer på om dere kommer opp i 5 for dagen i frukt / grønnsaker med det opplegget.
Ser det ut som om opplegget ikke virker på ham slik at han går ned, har han enten smugspist, eller han bør sjekkes av lege. Det er jo ikke sikkert at det er noe feil, men om han ikke reagerer etter hensikten på innsatsen, så er muligheten til stede for at det kan være helsemessig årsak, og da bør man få lege med på å vurdere om det er andre tiltak som bør settes inn.
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
toppgun
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #9 på: 13/05 - 2009, 02:17:00 »

Han har ikke smugspist sier han og eg velger å tru på han slik jeg kjenner han.
Når det gjelder grønnsaker spiser vi d stort sett til middag hver dag, men d går helst på grønnsaksblanding eller kokte grønnsaker.
Men når d gjelder frukt, spiser han kun druer, liker ikke andre ting, men vi får han til å spise youghurt daglig vertfall.

Han var på vekta i dag, og da hadde vekta rørtes i forhold til i går, men vi har kun en veiedag i uka, så e vel ikke helt riktig d helelr.

Men vi tar en til uke og ser om nedgangen kommer, hvis ikke må man vurdere evt. lege.
Loggført
ibedreform
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #10 på: 20/05 - 2009, 15:58:51 »

Hola
Jeg er imponert over hvor flinke dere er til å følge dette opp. Om det er kroppens "naturlige" tilstand så er det vanskeligere å oppnå raske endringer. Leste at søvn var en viktig del av vektreduksjon, sover han nok?
i har et tilbud i Spania som er trening og livsstilsendring. Dere kan jo sjekke om dette kan være av interesse. xxxxxxxxxxxxxx

håper dere ikke gir opp
mvh
Bjørn

Edit : Nettadressen fjernet, reklame ikke tillat
Startopia
« Siste redigering: 24/05 - 2009, 05:32:20 av Startopia » Loggført
zitrana
Beryktet

I’ve come too far to take orders from a cookie.

Vis profil
« Svar #11 på: 27/05 - 2009, 06:47:48 »

Hei, vil bare si at jeg synes det er kjempe supert at dere tar tak i problemene og endrer livsstil. Ikke bare for tantegutten din men også for hele familien. Håper og krysser fingrene for at han også vil se vektnedgang etter hvert og at det ikke er helsemessige årsaker til at han ikke går ned.

Ikke gi opp! Det er verdt å ta tak i problemene nå, mens de ennå er såpass unge!

Du er flink, stå på  cheerleader cheerleader cheerleader

Mvh Zitrana
Loggført

Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.405 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten