om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
24/05 - 2012, 16:10:14

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Hvordan gå forbi godtehyllene i butikken?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Hvordan gå forbi godtehyllene i butikken?  (Lest 936 ganger)
Smørbukka
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 22/05 - 2009, 23:18:31 »

Sukkersuget kommer stadig over meg, og som regel vinner det. Når jeg er i butikken, er det ekstremt vanskelig å gå forbi det usunne uten å kjøpe noe. Jeg finner alltid en unnskyldning til å kjøpe usunne ting.... Sjokolade, potetgull, brus, is, kaffe latte med sukker, cookies, sjokoladecroissanter.... You name it, I want it!
Jeg finner alltid en god grunn til hvorfor jeg skal unne meg noe ekstra. Men jeg kan jo ikke unne meg noe hver dag... Har egentlig nok av grunner til å skulle holde motivasjonen oppe. Jeg får spa og shopping av min kjære når målet er nådd. Jeg skal på reunion til høsten. Jeg begynte nesten å gråte da jeg så de siste bildene som ble tatt av meg...
Men... Hvordan skal jeg klare å bare gå forbi, når jeg synes jeg har så gode unnskyldninger til å unne meg akkurat det der og da?
Loggført
zenta
Moderatorteamet

Startet opp januar 2008, kom hit i juni

Vis profil
« Svar #1 på: 22/05 - 2009, 23:43:57 »

Du er nok ikke alene om å bli overmannet av "sukkertrollet" nei. Det er jammen en utfordring. Her er noen tips som iallefall har hjulpet meg til å styre unna "sukkersonene" i butikken.

- ikke gjøre matinnkjøp når jeg er sulten
- skrive handleliste når jeg er mett og følge den (disse to er nesten de viktigste)
- handler stort sett mat etc i de samme butikkene. Jeg vet nøyaktig hvor godtehyller og kjekshyller er men har klart å automatisere en "rute" der jeg ikke er innom disse hyllene. Utfordrer meg selv noen ganger ved å gå til hyllene bare for å se og det går som regel bra. Jeg har i hodet mitt definert disse områdene som mer eller mindre ikke-eksisterende.
- handler sjelden i kiosker og bensinstasjoner
- sørger for at jeg ikke har snop i huset!

Vi er jo utrolig gode til å finne alle mulige unnskyldninger for å putte i oss godis. Nå klarer jeg stort sett å la være å finne på disse unnskyldningene - jeg "svartmaler" konsekvensene i hodet mitt og det hjelper.

...sikkert ikke mye hjelp i dette men jeg tror mye handler om å "automatisere" nye tankemåter slik at de virkelig sitter og blir en vane. eusa_angel
Loggført

url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wD0Dlry/]

Medlem av sykkelklubben kardio
[/url]
sparegris
A-Kjendis

Seconds on your lips - years on your hips!

Vis profil
« Svar #2 på: 23/05 - 2009, 00:26:55 »

Hvilke unnskyldninger det du lager deg da? Og hvorfor er de GODE? Wink

For meg hjelper det å tenke at de sekundene med nytelse en sjokolade gir, ikke er verdt det for de kiloene som de kan gi meg på kroppen. "Seconds on your lips - years on your hips!"

toothy4
Loggført

tjihi
Inventar

Vis profil
« Svar #3 på: 23/05 - 2009, 00:47:08 »

For meg har det bare blitt en umulighet å kjøpe godterier. Så sant det ikke er noe jeg har planlagt at jeg skal ha, så vurderer jeg det ikke en gang. Og det gjør at jeg heller ikke kjenner suget. Det er bare ikke aktuelt, omtrent som at jeg aldri vurderer om jeg skal ha herredeodoranter eller gravet laks. Det eksisterer ikke for meg, på en måte.

Det har jo hendt at jeg har vært borte og sett på noen sjokolader på en fredag og lurt på om jeg skulle unne meg litt, men en rask titt på kaloriinnholdet har gjort at jeg mistet lysten helt. eusa_angel
Loggført
zenta
Moderatorteamet

Startet opp januar 2008, kom hit i juni

Vis profil
« Svar #4 på: 23/05 - 2009, 07:35:22 »

Det er bare ikke aktuelt, omtrent som at jeg aldri vurderer om jeg skal ha herredeodoranter eller gravet laks. Det eksisterer ikke for meg, på en måte.

Dette var en herlig beskrivelse - ja det er akkurat slik det er for meg også - en ikke-eksisterende vare. Men dette har å gjøre med at jeg har et mye mer bevisst forhold til matvarer nå enn tidligere. Ser alltid på hva maten inneholder og når jeg ser hvor mye kalorier godis inneholder så er det fort avgjort - det er ikke verdt det. Men passer på å ha mye frukt og god yoghurt dobbel 0 i huset dersom søtsuget kommer.

Heldigvis er det ingen andre i huset som er spesielt glad i godteri lenger heller. Min sønn på snart 17 har vært heldig og sluppet unna de vodsomme kvise-plagene som gutter kan ha i den alderen. MEN - hvis han spiser sjokolade eller annet godteri eller drikker cola popper det opp kviser. Jeg kan rett og slett se på huden hans om han har spist noe av dette. Han holder seg stort sett unna denslags og vi kjøper det nesten aldri her, kun til spesielle anledninger.

Godteri, snacks og kjeks er rett og slett strøket av repertoiret. Det eneste vi kjøper noen ganger er is. eusa_angel
Loggført

url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wD0Dlry/]

Medlem av sykkelklubben kardio
[/url]
paren
Leieboer

Vis profil WWW
« Svar #5 på: 25/05 - 2009, 08:48:18 »

Jeg tror at Zenta har gode råd når det gjelder å skrive handleliste (og holde seg til den!) og å ikke handle på tom mage. Jeg vil også tro det er lurt å holde seg unna de største butikkene, type Ultra, Ica Maxi osv. Der er godtehyllene større enn noen andre hyller, og man blir stående midt i dem når man skal betale.

Ellers vil jeg tro at de første gangene er de vanskeligste, men da gjelder det å finne fram viljestyrken. For vi HAR viljestyrke, og å unngå å handle godis er god trening.

Du kan forberede deg mentalt i butikken. Bevisst hold deg unna alle hyller som inneholder godteri og dessert, og når du er ferdig med å handle inn alt det gode og sunne konsentrerer du deg om å sette på skylappene og målbevisst gå mot kassene. Når du har gjort dette noen ganger vil jeg tro at du kan gå bort og titte på melkesjokoladen og få bakoversveis av kaloriinnholdet, før du legger den der den hører hjemme - i butikkhylla!

Eller ser jeg som grisen interessert i å høre hva de GODE grunnene dine er. Smiley

Lykke til i butikken!
Loggført
Smørbukka
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #6 på: 25/05 - 2009, 22:55:28 »

Takk for mange gode råd!
Har bestemt meg for å handle inn en gang i uken, og da kun det som står på handlelisten.
Grunnene mine er ikke så gode, de bare virker gode der og da.
- jeg har vært flink og vasket og ryddet hele huset
- unne meg en is for å kose meg i solen
- unne meg en kaffe latte med sukker, fordi det er så lenge til jeg kan kjøpe det neste gang (kjøper det kun et sted)
- kose meg litt ekstra fordi jeg er alene hjemme og skal se en film
- osv. osv.
Det er jo bare tull egentlig!
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.357 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten