om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?
Medisiner som reduserer testosteronet
Hvordan tåle, tilpasse seg og øke med hardtrening?
Den perfekte splittrutinen - del 2
DIABETES: RASKE FAKTA
Trenings - Metoder
Den uvettige bruken av kortison
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
Naturen helbreder - ikke medisinen!
Verdens råeste dopingpreparat nå laget
Dataspillene som trener og trimmer deg
FRA IFORM.NO
Jodie Marsh - Fra glamour til bodybuilding
Veronica Haugen
Sikre tips FOR muskler!
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 3 – Mot og åpenhet
Atkins' diett - farlig eller genial?
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Effektivt treningsprogram for masse!
Bit tenner - bli sterkere!
Flukt - jakten har startet
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
24/05 - 2012, 17:41:43
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Slanking
Slanking generelt
Restarte forbrenningen
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
Skrevet av
Emne: Restarte forbrenningen (Lest 1809 ganger)
Torquai
Nytt medlem
Restarte forbrenningen
«
på:
23/04 - 2007, 12:36:11 »
Jeg vet innlegget ble litt langt, men jeg har flyttet spørsmålet helt til bunnen, så hvis du ikke orker å lese hele veien så bare hopp ned til bunnen
Jeg har nettopp fått øynene mine opp for å passe på kroppen min mer enn jeg har gjort tidligere og trener å gjøre noe seriøst med meg selv før det er for sent.
Jeg er en mann på 29år, 168cm høy og veier akkurat nå nesten 80kg, jeg har aldri trent noe særlig og har brukt livet mitt til å sitte ned med en datamaskin.
Fram til jeg var 14 til 17år drakk jeg rundt 3-4 liter cola hver dag og eneste jeg spiste var søppelmat, og svært lite ordentlig mat, på det tidspunktet veide jeg rundt 45 kilo.
Jeg kuttet så ned colaen til nesten ingenting og prøvde å spise ordentlig, selv om det fremdeles gikk mye goderier og søppelmat som ferdigpizza og McDonald. Når jeg var rundt 24-25 veide jeg 65kg, og jeg følte selv det så greit ut, siden jeg er ganske lav og ikke har muskler.
Idag er jeg gift med ei kone som er flink til å lage mat, og jobben har flyttet inn i nye lokaler hvor vi har en kantine som er nesten fri for søppelmat, så i det siste er det gått mer i salater på jobb og skikkelig middag når jeg kommer hjem og er begynner egentlig problemet mitt for ordentlig.
Jeg regner med at min forbrenning er helt ødelagt og at kroppen min nå er redd for en slik tørn uten næring igjen, for nå legger jeg på meg hele tiden, jeg er tydeligvis egentlig en eplefasong med stor, rundt og hard mage som vokser stadig, og det er denne jeg gjerne vil bli kvitt.
Jeg er småbarnsfar og syntes jeg er nok vekk fra familien som det er med full jobb ett lite stykke unna huset så jeg har ikke lyst å trene på studio eller noe lignende, jeg har gått til anskaffelse av hund (til familiens store glede) for å ha noen til å dra meg ut om kvelden, tenkte også på en skrittteller for å se hvor mye jeg beveger meg på en dag.
Det som egentlig er spørsmålet mitt er hvordan jeg kan resette forbrenningen min og starte med en slankekur som kan få meg på rett kjøl igjen, for jeg begynner å bli redd for hvor stor jeg kan bli om jeg ikke gjør noe nå.
Loggført
digger spinning
Beryktet
Stor? Jeg???
Sv: Restarte forbrenningen
«
Svar #1 på:
23/04 - 2007, 12:41:42 »
Velkommen til forumet, torquai. :icon_smile_welcome[1]:
Dette er et fint sted å dele tanker og spørsmål, så her skal du nok få svar.
MFUS som har dagbok her på forumet har tatt av ganske mange kilo. Etter hva jeg husker akkurat nå, tror jeg han er veldig bestemt på at han slankekurer ikke er løsningen (på sikt). Ta en titt innom dagboken hans, han har veldig mange fine innlegg. Også er han flink til å gi gode og begrunnede svar når man lurer på noe.
Lykke til
Loggført
Medlem av:
Opp-av-godstolen
Veiedag mandag
Minus 10 kilo innen julen 2007
Is-trollet
Inventar
«
Svar #2 på:
23/04 - 2007, 15:52:30 »
Hei Torquai! Velkommen skal du være! Kjempemoro å få med flere menn her!
Først og fremst er det jo kjempebra at du har begynte å tenke alvorlig på helsa/vekta! Det er jo første skritt. Også hund og greier - dette var bra!
Forbrenningen din kommer nok igang som bare det, den når du begynner å spise sunt og trimme/gå! Små, hyppige måltider er mitt beste tips!
Som digger spinning sier: sjekk ut dagboka til MFUS (Den heter "min treningsdagbok") han er full av lærdom og gode ideer! I tillegg har vi fffd og kimmen som er menn og dyktige karer! De kommer nok til å hjelpe til de også - men mens du venter på svar er det en ide og lese litt i dagbøkene deres!
Lykke til med kostholdsendringene dine, og vi gleder oss til å bli mer kjent med deg!
Loggført
Klem fra Reidun Is-troll!
Medlem av opp-av-godstolen..
MFUS
Gjest
«
Svar #3 på:
23/04 - 2007, 23:19:30 »
Skal komme med mine tanker om dette for deg en dag, ikke i dag og kanskje ei heller i morgen - men så snart jeg kan. Har mange tanker rundt det du skriver om i alle fall.
Det første jeg vil si er at det er ett problem flere enn deg opplever. Hva gjelder det å legge på seg så finnes det rissiko-grupper og faktorer. Som f.eks:
Menn legger ofte på seg ca. 10 kilo i snitt fra ca. 25-40-års alderen, dette er ett generelt problemli]
Begge kjønn legger på seg fra ca. 16-20 års alderen]
Når folk blir samboere/gift legger ofte mange på seg litt som direkte årsak av dette]
Miljøskifte utgjør ofte en rissiko, skifte av jobb, flytting etc.]
Jenter etter graviditet, og da spesielt den andre
I tillegg så er det mange flere rissiko-grupper og situasjoner der folk kan legge på seg...
For din del er kanskje dete viktig:
1: Begge kjønn legger på seg i slutten av tenårene, akkurat det problemet kan spores direkte tilbake på at mange da slutter med aktiviteter dem før bedrev - de blir rett og slett mindre aktive.
Genene forandrer seg ikke fra tiår til annet, livsstilen gjør det derimot - om man ser på studier av ungdom så kan man se følgende utvikling. At dette problemet oppstår tidligere og tidligere, hvor lenge ungene er aktive innen idrett synker for hvert tiår - noe som har ført til en direkte påvirkning av når dette problemet oppstår. Utbredelsen av overvekt blandt unge har oppstått i tidligere og tidligere alder paralelt med når snittalderen for når ungdom slutter i aktiviteter har sunket, den målbare fysiske formen til ungdom har også blitt desto dårligere paralelt med denne utviklingen.
Aktivitet er derfor viktig, både med hennsyn til overvekt samt generell fysisk form. Desverre beveger ungdom seg mindre enn før og når dem slutter i aktiviteter er fortsatt synkende med hennhold til alder - færre enn før er også aktive.
2: Menn legger ofte på seg frem mot 40-årene. Dette er også innaktivitet og noe som kan spores og sees tilbake i lys av hvor mye menn beveget seg før kontra nå - aldri har menn vært like stillesittende som nå (både i jobbsammenheng og ikke minst på fritiden). Dette er en negativ utvikling som burde vært forebygget mer da jo mange menn sliter med nettopp kilo for mye og dårligere fysisk form enn tidligere.
3: Vanene dine, må kanskje se mot dem også. Positivt mye av det du har gjort, med du må kanskje korrigere noe... La meg si det slik; Skifte fra usunn og næringfattig mat til sunn og næringsrik mat kan også føre til økende vektproblem, da det ikke nødvendigvis er automatikk i at spiser man sunt så går enn ned i vekt... Av de groveste brød så kan enn få ett vektproblem, på samme måte som at usunn mat ikke nødvendigvis trenger å bety overvekt - du må trolig bli bevisst noen matvalg samt ikke minst bedre den fysiske form og bevege deg mer.... I så fall kan du endre helsetilstand og fasong radikalt og få MYE mer overskudd og føle deg vell, du har ett bra utgangspunkt også så dette er fult mulig...
men skal skrive mer om det siden, ville bare med dette si at du ikke er alene om dette og at der finnes mange tiltak - skal skrive om det siden om da ikke Littleme kommer meg i forkjøpet og gjør ett svar fra meg unødvendig (Littleme er veldig flink og kan svare vell så bra som meg). Men ville nok kommet med noe uansett om han svarte, hva sier du Littleme, hva ville du svart til dette?
Sjekk etter svar en annen dag du, det kommer en dag jeg har bedre tid. Ville bare si at det er ett vellkjent fenomen du beskriver her i farten...
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #4 på:
24/04 - 2007, 08:58:16 »
Hei
Tror nok ikke det skal bli så vanskelig å "restarte" forbrenningen
Du har tre faktorer som utgjør din daglige forbrenning:
1.
Hvileforbrenning (60 - 75 %)
2.
Termisk effekt av fysisk aktivitet (15 - 30 %)
3.
Termisk effekt av mat (10 %)
Du har nok ikke noe problem med hverken hvileforbrenningen (energikostnaden av å holde kroppen i gang) eller den termiske effekten av maten du spiser (kostnad av fordøyelse, bearbeiding, transport og lagring).
Du har fra du var 25 til du ble 29 gått opp 15 kilo (fra 65 til 80). Noe som tyder på at du har hatt ett energioverskudd enten jevnt over eller i en periode. Problemet ditt er nok dermed som det er for de fleste andre at forholdet mellom kostholdet og den fysiske aktiviten går i favør kosthold. Det som Mfus skriver ikke uvanlig, men desverre helt normalt. Samfunnet vårt er engang slik at når vi blir eldre blir vi mindre aktive. Vi har ett økt krav til stillesittende jobber, noe som gir 8 timer innaktivet. Mange velger å kjøre til og fra jobb, ofte pga at barn skal i barnehage osv. Når vi kommer hjem er vi ofte litt slitne i hodet, middag skal lages, unger skal temmes, og vips, så er det kveld. Ungene er lagt, du er sliten, sofaen frister.
Anskaffelse av hund er en smart løsning. Da blir du tvunget ut på tur daglig. Desverre kan de og ofte bli mye stillestående aktivitet med enkelte hunder, istedenfor kontinuerlig gange. En skritteller er ett smart redskap for å kartlegge daglig fysisk aktivitet. Du kan teste deg selv ei uke, se hvor mange skritt du tar, også prøve å leggepå 1000 skritt her og 1000 skritt der. Her inne møter du mange skrittellere
I tillegg burde du få en liten styrkedel for å vedlikeholde muskelmasse og kanskje øke den litt og ? Dette trenger ikke gjøres i studio, du kan kjøpe inn litt vekter eller bruke fantasien hjemme. Ofte tjener du på å lage ett lite "treningsstudio" hjemme. Koster litt å kjøpe utstyr, men du tjener på det i lengden siden det ofte er dyrt med treningsstudio.
Jeg anbefaler deg å starte en dagbok her på dette forumet. Skriv ned hva du spiser og til hvilke tider. Da kan du få tilbakemld og sakte men sikkert fikse på kostholdet, både mengde og sammensetning. I tillegg kan du skrive opp hva og hvordan du trener/er fysisk aktivet. Skaff deg skritteller og meld deg på skrittellertråden! Sett deg mål for både fysisk aktivitet og kosthold, og ikke minst gi beskjed til oss og dine nærmeste om dine mål slik at vi kan motivere deg på veien
Loggført
Is-trollet
Inventar
«
Svar #5 på:
24/04 - 2007, 13:27:23 »
Sitat fra: Littleme på 24/04 - 2007, 08:58:16
Her inne møter du mange skrittellere
Det er helt sikkert - så du får hive deg med oss i kampen om skrittene!
Loggført
Torquai
Nytt medlem
«
Svar #6 på:
26/04 - 2007, 12:38:05 »
wow, er nesten helt overveldet av nyttig informasjon her
Jeg ser helt klart at problemet mitt nå nok skyldes for mye stillesitting, jeg tar buss til jobb, sitter med en pult i 8 timer, buss hjem igjen. Selv om det blir endel bevegelse hjemme med alle ungene som krever sin del av pappa, så blir det ikke nok.
Skal inn til byen etterpå for å skaffe meg en skritt-teller, men er nok stygt redd for at jeg ikke går mer enn 2-3000 på en dag.
Jeg planlegger å lage en dagbok, men det er litt skummelt å ta det skrittet, men det er kanskje like greit å bare hoppe i det.
Føler meg iallefall bra med det presset jeg nå har lagt på meg med å melde meg inn her. Takk alle sammen
Loggført
Is-trollet
Inventar
«
Svar #7 på:
26/04 - 2007, 12:42:58 »
Supert å se deg igjen, Torquai!
Gleder oss til du starter dagbok også!
Når det gjelder skritteller vil jeg anbefale deg den til Omron (399,-) på apotek. Den er helt fantastisk - og er verdt pengene! Andre jeg har hatt har vært skikkelig upålitelige, og det fører bare frustrasjon med seg!
Lykke til!
Loggført
MFUS
Gjest
«
Svar #8 på:
29/04 - 2007, 15:10:16 »
Du kan påvirke forbrenningen mer enn den kan påvirke deg…
Noen spørsmål å få klarhet i:
Spørsmål: Har en eller ei med ett kaloriforbruk på 2450 kcal pr dag bedre forbrenning enn noen som har ett kaloriforbruk på 2100 kcal pr dag? (Forutsetter tilsvarende mye aktivitet og med omtrent samme intensitet)
Svar: Det kan se slik ut, men slik er det ikke nødvendigvis. Her spiller høyde og vekt m.m. inn, det kan godt være slik at den som har minst forbruk er den som har best forbrenning.
Spørsmål: Har ei eller en som veier mindre enn ei eller en annen høyere forbrenning i og med at hun eller henne er slankere enn den andre?
Svar: Nei, også her kan det se slik ut. Mange liker å tro at de slanke er slanke nettopp grunnet høy forbrenning, på samme måte som at overvekt er forbundet med lav forbrenning veldig ofte. Men dette er en myte i mange tilfeller.
Skriver dette fordi ofte snakkes det om nettopp dårlig forbrenning. Men det er en myte heller enn en sannhet veldig ofte, man hører om folk som spiser lite men likevell ikke går ned i vekt – gjelder for øvrig for det meste bare små/tynne personer dette (ofte er det folk med BMI 20-22 som vil slanke seg, dem skal heller ikke ha all verdens forbrenning, og dem som er mindre enn det og sågar undervektig men likevell vil slanke seg – er det rart dem ikke får til det der dem er lite annet enn skinn og ben? Akkurat slike bidrar med å forsterke myten om dårlig forbrenning, man leser om folk som spiser ekstremt lite men ikke går ned – så har dem få kilo kjøtt på kroppen også og intet fett. Dem som trygt kan ta av mer har desto mer på kroppen og selvfølgelig også andre forutsettninger – for å ha balanse så MÅ dem også spise mer og ett kosthold som kunne fått andre opp i vekt kan dem ha slankesuksess med nettopp grunnet utgangspunktet).
Ikke heng deg opp i forbrenningen er min oppfordring, den kan du gjøre lite med mens andre ting kan du derimot gjøre mye med. Dessuten er nesten alle som påberoper seg dårlig forbrenning helt normalt friske mennesker uten noen stoffskifteproblemer…
Men nok om det…
---
Hvor skal jeg begynne her?
Kanskje skulle jeg anbefalt deg ett legebesøk? Hos din lege så kan du få målt forbrenningen din og med det få vite om den avviker fra normalen... Grunnen for den anbefallingen er følgende:
Dersom man ser for seg at egen forbrenning er dårlig, ja da ser man sterkere begrensningene dette gir enn mulighetene - for mange kan det å få avkrefte denne teorien være motiverende, da noen som sier til seg selv at forbrenningen deres er dårlig ofte tenker negative tanker som gjør alt vanskelig heller enn å tenke de positive tankene i mulighetene dem har... Så en time hos legen hadde ikke vært dumt, bare for å få klarhet i alt, jeg er sikker på at det vil være en fin tilbakemelding du får, om at du stiller likt som de aller fleste andre slankere med få unntak... Og det burde gi positive tanker å få vite.
Om så skulle være, at du virkelig har dårlig forbrenning, ja da er det ei heller krise og mulighetene er MANGE likevell - nettopp fordi enn kan påvirke livsstilen mer enn forbrenningen kan påvirke oss.
Selv gikk jeg rundt med en ”jeg kan umulig bli slankere og jeg er dømt til å forbli fet grunnet gener, dårlig forbrenning etc.”-mentalitet. Slikt begrenser enn og det er direkte farlig om enn ikke ser mulighetene og henger seg opp i begrensningene…
Du kan lykkes og din forbrenning er nok normal, og om den er litt lav så har du fortsatt mulighetene og i verste fall (men det er sjelden) kan medisinering hjelpe deg. Men prøve følgende du…
Om du virkelig skal få i gang forbrenningen:
1: Øke den fysiske aktiviteten din/forbruket slik at du forbrenner 700-800 kcal mer pr dag
Samtidig som du
2: Øker matinntaket ditt tilsvarende forbruket, at du spiser 700-800 kcal mer mat pr dag altså
Leve som beskrevet over her i 4-5 dager før du trapper tilbake til normalt. Men er viktig at du prøver å øke begge delene tilsvarende mye, du kan også gjerne øke mengdene (men da av begge delene)…
Vil også fremheve viktigheten av:
- Å drikke nok
- Spise hyppig (fordele maten over mange små måltid og ikke få store)
Dette vil gi kroppen din ett lite ”sjokk” som får den til å forbrenne mer.
Loggført
Sider:
[
1
]
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Informasjon fra Slankenett.no
-----------------------------