Det finnes jo ingen faste regler for dette - det er noe du bestemmer deg for selv.
Men en måte du kan prøve på, er at du ser på hva som er anbefalt gjennomsnittlig kaloriforbruk for deg - la oss si du får anbefalt et snitt på 1800 kcal pr dag- og spiser litt mindre hver dag i uka (f.eks 100kcal), og så tar du det du har "spart" opp en dag, f.eks lørdagen (da kan du spise 1800+600 =2400 den dagen).
Jeg har hørt 2 begrunnelser for dette. Den ene tror jeg mest på, det er at mange mennesker synes det er lettere å tåle mindre mat enn man har lyst på, om man vet at innimellom får man mer. Enten mer mat, eller "lov" til å spise de matsortene du ellers har vett til å ligge unna.
Den andre begrunnelsen går på at om du spiser ekstra en gang i uka, så vil du lure kroppen til å tro at det er ikke krise, du kan fortsette å ta av, du trenger ikke å gå over på sparebluss. Der har jeg egentlig ikke klart å leite fram gode undersøkelser som skal dokumentere at det virker. Men det er jo en artig teori, hadde vært kjekt om det lot seg bevise.
Men ikke bry deg om vitenskap - prøv selv. Er det noe du savner til daglig, som du vil bli i bedre humør av å få av og til, da sparer du det til spisedagen din.
Hvis du opplever at det bare blir verre å begynne på nytt å være fornuftig om du har tatt i litt ekstra, ja så hopper du over det med spisedag.
Kjenn etter hva som gjør deg glad, trives du, så er du en god omgivelse for andre!