om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
24/05 - 2012, 18:31:40

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Slanking
| |-+  Slanking generelt
| | |-+  Økt eller nedsatt forbrenning?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Økt eller nedsatt forbrenning?  (Lest 1751 ganger)
Thomelle
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« på: 04/02 - 2010, 12:22:34 »

Hei alle sammen! Jeg er ny her, og holder vel egentlig på å orientere meg enda. Men jeg har et spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med med en gang...

Jeg har den siste måneden levd på en slags kombo av lavere-karbo og lavere-kalori, med det resultat at jeg har gått ned 3,1 kg Smiley Målet er 6 kilo, så dette var motiverende!

Det som er tingen nå er at jeg overhodet ikke har vært plaget av sult i måneden som har gått. Jeg har spist jevnt og trutt hver tredje time, og ikke rukket å bli sulten mellom hvert måltid. Jeg har hele tiden tenkt at det nok skyldtes at nå hadde jeg bare bestemt meg, ferdig med det! Men de siste dagene har sulten kommet...jeg er halvgal av sult bare en time etter at jeg har spist, og da er to timer til neste måltid leeeenge....

Hva betyr dette? Er det forbrenningen som har gått ned, at kroppen protesterer på spisevanene mine? Eller har forbrenningen gått opp, og kroppen krever mer næring? Jeg trener ca 3 ganger i uka i tillegg til kostendringene.

Loggført
gunnang
A-Kjendis

Vis profil
« Svar #1 på: 04/02 - 2010, 19:46:04 »

Interessant problemstilling! Her skulle vi hatt et innlegg av Iben, som var fast besvarer - men det er lenge siden vi har sett innlegg av ham. Iben, *roper* Iben!

Er det noe du har endra (i kaloriinntak eller kaloriforbruk) siden like før du begynte å bli sulten så fort?
Er det andre livsstilsendringer som har foregått? (jeg synes jeg blir fortere sulten om jeg har lite å gjøre, enn om jeg er opptatt).
Har du skifta til andre typer mat enn du pleide bruke?
Er det like ille uansett hva du har spist? Selv synes jeg det metter litt mer med mat som har mer proteiner, men ellers ligner hverandre, f.eks metter cottage cheese eller mager kesam mer enn yoghurt, synes jeg.
Loggført

Medlem av sykkelklubben  kardio
paren
Leieboer

Vis profil WWW
« Svar #2 på: 05/02 - 2010, 07:02:19 »

Hei, South Beach er et lavkarbo og lavkalori-kosthold, muligens i samme gate som du spiser nå. Kanskje du skal lese litt om det, og se om du finner noen svar? Vet at det finnes en bok, husker ikke hva den heter. Søk opp "South Beach" på f.eks. haugenbok.no, så kommer den opp. Smiley

Det KAN også være naturlige svingninger i kroppen i forbindelse med menstruasjonssyklusen.
Loggført
Thomelle
Nytt medlem
*

Vis profil E-post
« Svar #3 på: 05/02 - 2010, 18:32:59 »

Takk for svarene deres, begge to! Setter stor pris på høyttenkning Smiley

Jeg har ikke gjort noen endringer i kosten nei, jeg har stort sett levd på samme typen mat hele tiden. Jeg tar også multivitaminer med d-vit. og CLA-tilskudd. Jeg tror jeg skal være godt dekket på næringsstoffer! Jeg kan heller ikke komme på noen andre endringer i livet som skulle tilsi at jeg blir mer sulten... Det virker rett og slett som om maten - uansett hva jeg spiser - metter i kortere tid. Veldig rar opplevelse...

Jeg opplevde et veldig sug etter hva som helst som kunne puttes i munnen sist jeg var i dagene før mensen - jeg trodde seriøst jeg skulle krepere! Jeg spiste litt mørk sjokolade den dagen det herjet som verst, ellers klarte jeg å holde ut, men jeg kjente godt at hormonene spilte inn der altså! Det var ikke sult, bare en ekstrem craving etter NOE! Nå er det enda et par uker til neste runde, så jeg tror ikke det skal ha med det å gjøre heller... Men dette jeg kjenner på nå er ikke et sug, det er sult rett og slett. Det romler og bråker og piper inni der - tydelig misfornøyd mage altså!

Jaja...vekta går jo jevnt og trutt nedover, og jeg skal etterhvert begynne å spise mer. Jeg får bare holde ut. Takk for hjelpa!!  icon_thumright
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #4 på: 20/02 - 2010, 15:01:28 »

Hei alle sammen! Jeg er ny her, og holder vel egentlig på å orientere meg enda. Men jeg har et spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med med en gang...

Jeg har den siste måneden levd på en slags kombo av lavere-karbo og lavere-kalori, med det resultat at jeg har gått ned 3,1 kg Smiley Målet er 6 kilo, så dette var motiverende!

Det som er tingen nå er at jeg overhodet ikke har vært plaget av sult i måneden som har gått. Jeg har spist jevnt og trutt hver tredje time, og ikke rukket å bli sulten mellom hvert måltid. Jeg har hele tiden tenkt at det nok skyldtes at nå hadde jeg bare bestemt meg, ferdig med det! Men de siste dagene har sulten kommet...jeg er halvgal av sult bare en time etter at jeg har spist, og da er to timer til neste måltid leeeenge....

Hva betyr dette? Er det forbrenningen som har gått ned, at kroppen protesterer på spisevanene mine? Eller har forbrenningen gått opp, og kroppen krever mer næring? Jeg trener ca 3 ganger i uka i tillegg til kostendringene.

Den enkle forklaringen på hva dette betyr er at kroppen din merker det store energiunderskuddet som du skaper ved å få i deg lite energi. En måte å kompansere dette på er å øke sultfølelsen. Vår sultfølelse reguleres både av kortsiktige og langsiktige faktorer (feks hormoner). Når de kortsiktige ikke får jobben gjort begynner de langsiktige å jobber mer og mer. Dette medfører at veldig mange (spesielt på VLCD) vil merke en økt sultfølelse utover i vektreduksjonsfasen.

I tillegg har du det psykologiske og sosiale aspektet. I starten kan en være mer motivert for å leve på et lavt energiinntak og dermed takle det bedre. Etterhvert kommer behovet for litt mer kos og en opplever at behovet for mat øker.

I tillegg har du kanskje begynt å trene eller økt treningsdosen i denne fasen? Dette vil og på sikt øke kroppens ønske om mer energi Smiley
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.426 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten