om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
25/05 - 2012, 04:29:12

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Kosthold & kosttilskudd
| |-+  Kosthold
| | |-+  Alkohol
« forrige neste »
Sider: [1] 2 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Alkohol  (Lest 3933 ganger)
mariaran
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 11/05 - 2007, 22:30:24 »

HVa er det som er det beste å drikke på fest, altså minst energirikt? Er det bedre a drikke en flaske vin eller blande på en dram (0,5 l) med lettbrus? (Alkoholen på spriten er ca. 40%) Noen som har peiling?  wiggle
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #1 på: 11/05 - 2007, 23:22:34 »

pr 100 gram

Sprit 40 % 235 kcal
Sprit 60 % 365 kcal
Pils 4.5 % 39 kcal
Rødvin 12 % 66 kcal
Hvitvin 12 % 67 kcal

Så må en bare regne ut ca hvor mye man drikker av de forskjellige. Drikker jo endel mer vin enn ren 40 % =)
Loggført
Palxx
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #2 på: 29/06 - 2007, 23:54:31 »

Skal du absolutt drikke alkohol så gå for vinen. Der får du litt "nytte" for kaloriene.
Loggført

What do you meen chocolath isn't one of the main food groups?!
MFUS
Gjest
« Svar #3 på: 30/06 - 2007, 03:11:26 »

Drikk hva du vil og hvor mye du selv ønsker, skal du feste så slå deg løs med god samvittighet for at det ikke har noen betydning verdt å snakke om slankemessig.

Å være bevisst sine valg er viktig det når enn slanker seg, men skal man feste og ha det artig så hvorfor da ikke spise samt drikke uten å ofre slankingen en eneste tanke...

Slik betyr ingenting vil jeg si, vil også påpeke at for mange er slikt viktig en gang i blandt. Lest så mange råd om hvordan begrense seg i slike annledninger... Og greit nok, noen er samlet til mange annledninger i forbindelse med jobb etc. (for all del, de må gjerne være valgene sine bevisst når det skjer ofte, men for oss andre så kan vi leve livet uten å ofre det vi gjør en tanke de gangene annledningene er der).

Vil påstå at det er dårligere taktikk å begrense seg i slike sammenhenger kontra det å ikke gjøre det jeg, ville følt det som om jeg levde i ett kostholdsregime om jeg skulle levd innenfor slike strenge rammer, hadde jeg ikke holdt ut lenge...

Så drikk med god samvittighet du så sant det ikke er for ofte...
Loggført
Envy
Prateglad

Vis profil
« Svar #4 på: 30/06 - 2007, 20:28:39 »

En bekjent av meg som har drevet litt med kroppsbygging sa at om man drikker alkohol ødelegger man forbrenningen i minst to uker...  eusa_eh Det skremte jo selvsagt meg, som var midt i en god flaske hvitvin, og ikke hadde tenkt å slutte med det første.

Han sa dette gjaldt for alle, ikke bare for kroppsbyggere, men jeg har jo aldri hørt om noe slikt før. Kan dette stemme?
Loggført

"Not all closed doors are locked."
- Unknown

Palxx
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #5 på: 30/06 - 2007, 22:56:29 »

Alkohol ødelegger for forbrenningen og ikke minst muskeloppbyggingen, og er jo dermed temmelig unødvendig da man trener styrke, dessuten vil alt du spiser i påvirket tilstand bli lagret som fett, ettersom kroppen elsker alkohol som brennstoff. Når det er sagt, tar du en fest, så tar du en fest, man skal skjeie ut innimellom.

Selv er jeg lykkelig "nestenheltavholdsmenneske", dvs jeg tar en øl et par ganger i året, hehe.. Har ikke behov for alkohol, og liker ikke at det skal ødelegge for treningen. Man må selv finne ut hva som er "riktig" for hver og en. wiggle
Loggført

MFUS
Gjest
« Svar #6 på: 01/07 - 2007, 03:47:42 »

En bekjent av meg som har drevet litt med kroppsbygging sa at om man drikker alkohol ødelegger man forbrenningen i minst to uker...

Tro meg, det stemmer absolutt ikke!!

Dessuten kan man ikke ødelegge forbrenningen, det er en spinnvill påstand uten rot i virkeligheten. Men ofte blir masse hauset opp og myter dannet desverre. Det finnes alt for mye krisemaksimering der ute.

Se på franskmennene f.eks., for dem er det ganske vanlig med vin til maten og det skjer nær daglig for millioner av franskmenn. Skal være helt ødelagt dem da... Slik er det jo ikke!!

Ta det med ro, nyt glassene med vin og kos deg med knallgod samvittighet. Påstanden hans er feil så det suser!!
Loggført
Palxx
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #7 på: 01/07 - 2007, 21:02:15 »

Kroppen prioriterer forbrenning av alkohol - heldigvis, ellers hadde vi vært fulle ganske lenge av en halvliter! Dermed "ødelegger" for forbrenningen. Men ikke vær redd for at det er totalt forferdelig i to uker, langt i fra. Det er under påvirket tilstand, og tiden det tar for kroppen å normalisere seg, fikse væskebalansen osv. Muskeloppbyggingen er det verre med, og treningsresultatene blir ikke fantastisk om du tar en halvliter etter trening akkurat. Tar litt lenger tid før kroppen prioriterer å reparere musklene, ettersom alkoholen er nedbrytende generelt.
Loggført

Envy
Prateglad

Vis profil
« Svar #8 på: 02/07 - 2007, 09:27:00 »

Hvor lenge holder kroppen med på prioriteringen av nedbryting av alkohol? Jeg lurer liksom litt på hva monnet er der. Om man trener dagen etter, vil man da ha vanskeligere for å bygge opp muskler? Eller varer det til alkoholen er ute av systemet (promille)?

Tusen takk for svar, forresten, godt å høre at jeg fortsatt kan kose meg med god samvittighet. Vin har riktignok en god andel kalorier, men jeg tror ikke jeg har lyst til å kutte det ut enda. Akkurat nå er jeg riktignok avholds i en måned på grunn av BioDrain, men jeg har absolutt planer om å ta meg et par glass i solnedgangen på Kreta. Cheesy
Loggført

"Not all closed doors are locked."
- Unknown

Palxx
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #9 på: 02/07 - 2007, 10:39:32 »

Kos deg med et glass i solnedgangen på Kreta med god samvittighet Wink Vin inneholder jo en del bra ting også! Foreldrene mine tar 1-2glass 5-7dager i uka de, helt normalvektige sunne og friske folk midt i livet. drikke

Ang trening; strides de lærde litt. Å trene dagen derpå er bare bra(om du sørger for å få i deg nok vann, lett å bli dehydrert), men kroppen vil ikke bruke tid på å reparere musklene dine først og fremst, det er mange andre ting som er "viktigere" for kroppen å gjøre(du har jo tross alt hatt gift i deg). Avhengig av mengde osv, så vil det ta en tid før du får maks utbytte av styrketreninga igjen. Om målet er å bli sterkere, ville jeg(og mange med meg) tatt en 3-dagers uten tung styrketrening etter påvirket tilstand. Kjør heller på med kardio(uten å bli dehydrert), og få i deg godt med mat og riktig næring rett etterpå så kroppen ikke tærer på musklene.
Loggført

Littleme
Gjest
« Svar #10 på: 07/07 - 2007, 18:00:37 »

Sitat
En bekjent av meg som har drevet litt med kroppsbygging sa at om man drikker alkohol ødelegger man forbrenningen i minst to uker...   Det skremte jo selvsagt meg, som var midt i en god flaske hvitvin, og ikke hadde tenkt å slutte med det første.

Han sa dette gjaldt for alle, ikke bare for kroppsbyggere, men jeg har jo aldri hørt om noe slikt før. Kan dette stemme?

Hehe nei, stemmer nok ikke. Nok en av kroppsbyggermyte Smiley Som mfus sier, du kan ikke ødelegge forbrenningen din, men det de nok mener er at både glukose, protein og fettforbrenningen blir redusert når kroppen har tilgang på alholhol (redusert, stopper ikke opp, blir ikke ødelagt, men blir redusert).

I forhold til prestasjon så er det vist at en dagen derpå får redusert aerob kapasitet (utholdenhet) og ikke anaerob (styrke). Så anbefalingen om å kjøre utholdenhetstrening isteden for styrke er jeg ikke helt med på Smiley Heller ikke finnes det noen bevis på oss mennesker (så vidt jeg vet pr dags dato) at alkohol skal ha en negativ effekt på muskeloppbygningen. Så lenge du føler deg pigg dagen derpå, ikke har skallebank og små uggen, så er det nok bare å trene styrke, spis godt som du ellers ville, så får du nok resultater den dagen og Wink
Loggført
Palxx
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #11 på: 09/07 - 2007, 12:20:50 »

Null prob å trene styrke dagen derpå littleme, men kroppen vil faktisk prioritere å reparere andre ting enn musklene den dagen! 
Loggført

Littleme
Gjest
« Svar #12 på: 09/07 - 2007, 20:59:10 »

hehe ja det var det da Wink Hvordan vet du det da? Du har kanskje en knakende god vitenskaplig kilde som viser at protein syntesen blir negativt påvirket av alkoholinntak kvelden/dagen før? Wink
Loggført
Palxx
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #13 på: 10/07 - 2007, 14:26:31 »

Utallige kilder på det, sjekk litt rundt. Tenker du vanlig vedlikehold er det ikke så nøye, men har du større mål for treningen, styrke/muskeloppbyging etc, så bør alkohol tas i betraktning! Smiley
Loggført

MFUS
Gjest
« Svar #14 på: 11/07 - 2007, 21:12:43 »

Nå er ikke toppidrett og alkohol det som bør blandes da, og skal man bli eliteutøver i en elelr annen gren så bør man styre unna alkoholen samt man bør ha stramme rammer innenfor veldig mye i grunn. Lange flyturer er ei heller bra for bena/musklene, sant man kan bli syk av det etc... Er man topp-utøver så er det VELDIG mye å tenke på...

Men nå er det ett ekstremt eksempel, for vanlige folk og også godt trenede som tar treningen seriøst har alkoholen lite eller ingenting å si, være seg om det er rølpefylla en lørdags kveld eller ett glass vin til middagen. Ikke noe forskjell å ta hennsyn til eller gidde å skrive noe om, man kan fortsatt prestere bra samt også gå ned i vekt så jeg ser ikke problemet?

Hvorfor ikke ta seg ett elelr flere glass når det ikke har noe å si negativt, vil si at det er mer negativt å ikke unne seg det enn det er å unne seg det - man sikter jo ikke mot å bli verdensmester i noe likevell og selv det kunne man blitt med noen glass selv om ikke det er å anbefalle.

Mens Vegard Ulvang var som best så kan jeg fortelle at han en gang var så full at han ikke kunne stå på bena, drukket langt under bordet og ned i kjelleren, han var ikke å få liv i. Ikke dagen før en konkuranse riktignok, men han tok idretten sin seriøst og langrenn stiller strenge krav til hva man gjør i motsettning til f.eks. hopp hvor tidenes beste skihopper Matti ofte vant World cup konkuranser i bakrus som hadde fått han til å miste lappen på stedet.

Det blir litt krisemaksimering om alkohol skal være så farlig for oss slankemessig og treningsmessig, det er mye som er mye viktigere enn akkurat det vil jeg si - alkoholen hemmer enn ikke mye om man har ett normalt forhold til den.
Loggført
Sider: [1] 2 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.418 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten