om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
25/05 - 2012, 05:06:53

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Slanking
| |-+  Slanking generelt
| | |-+  alltid sulten og et vanvittig søtsug!
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: alltid sulten og et vanvittig søtsug!  (Lest 2651 ganger)
AB
Nytt medlem
*

Vis profil
« på: 24/05 - 2007, 21:35:44 »

Jeg er på slankekur, men har en jobb så det er vanskelig å spise lite og ofte.. Klarer det til tider, men da er jeg så utrolig sulten når jeg komemr hjem på kvelden. Utover kvleden får jeg så søtsug at jeg holder på å gå på veggen. Og det hjelper ikke med et eple eller noe i den duren der.. Noen somhar noen heite tips?   
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #1 på: 25/05 - 2007, 10:13:18 »

Vi må hele tiden tilpasse kostholdet vårt til apetitt reguleringen vår. Om du føler deg småsulten hele tiden får du i deg for lite mat, og er dermed dømt til å sprekke før eller siden. Ingen klarer å gå livet ut sulten Cheesy

Kunsten for oss som nærmest er sulten hele tiden er å hele tiden ha tilgjengelig mat som energifattig som vi kan spise mye av, feks gulerøtter, epler, kålrabi osv. I tillegg er det viktig (forsåvidt for alle) å ha en sunn proteinkilde til hvert måltid, siden protein for de fleste øker metthetsfølelsen. Spiser du feks kun ett eple som ett av de fem måltidene, så blir du veldig for sulten igjen.

Det første du må gjøre med søtsuget er å ikke ha noe godt tilgjengelig hjemme. Når søtsuget kommer og bamsemumsen ligger i skuffen sprekker du lett. Om du derimot ungår å ha godteri, chips, brus, kjeks ol. liggende i huset må du velge sunnere alternativer. Jeg tar meg en kopp te hver gang jeg får lyst på noe godt, og etter en stund no faktisk, så får eg faktisk lyst på te etter middag og ikke noe søtt Smiley Søtsuget forbinder vi med noe godt, fordi vi alltid har puttet i oss noe godt når det kommer. Med å fjerne de verste fristelsene fra huset og lære deg å ty til sunnere alternativer tror jeg nok du kan lære deg til å få lyst på andre ting når søtsuget kommer etter ett måltid.

Mitt tips er å innføre godterifri hverdag, og sett av en dag (feks lørdag) til en dag du får kose deg. Unngå ellers i uka å godteri liggende tilgjengelig (skapet er også tilgjengelig). De første ukene eg innførte dette holdt eg på å gå på veggen som du sier, men etterhvert ble søtsuget mindre og mindre og eg assosiere det no mer med at eg vil ha noe å putte i munnen (te, gulerot, eple, fruktsalat) enn at det må være en sukkerbombe Cheesy
Loggført
Nemipus
Mosjonist
**

Fighter

Vis profil
« Svar #2 på: 14/06 - 2007, 20:54:26 »

Jeg var notorisk søtsugen før, men nå sørger jeg for å spise lite og ofte og dermed har søtsuget avtatt. Dersom det likevel kommer tyr jeg til kunstig søtet te, vannis av funsaft, friske bær med litt vanlijekesam eller en kopp med kalorifattig kakao. Som nevnt ovenfor, fjern alle usunne fristelser og finn gode alternativer som er lett tilgjengelig.
Et annet triks er rett og slett å avsukkre seg. Hold ut søthungeren beinhardt i to uker og vips så er du kvitt suget. De to ukene er knalltøffe, fordi man ikke engang skal bruke kunstig søtning eller sukkerfrie tyggis/pastiller. Ingenting som smaker søtt er tilatt i de to ukene. Men når du greier å gjennomføre det så er du avsukret for evig og alltid, vel og merke dersom du holder deg unna søte ting. En minste lille smak kan få hungeren i gang igjen. Eller i motsatt fall føre til ekstrem uvelhet. Dette gjelder særlig visst du har vært sukkerfri i en lengre periode og så bomber deg med sukkerholdige ting. Da kommer uvelheten garantert. Du får sukkersjokk rett og slett og det merker du utrolig fort og heftigt. En effektiv stopper for videre eskapaner i sukkerets verden.

Loggført

Medlem av opp-av-godstolen..

wiggle  wiggle
Envy
Prateglad

Vis profil
« Svar #3 på: 15/06 - 2007, 09:43:15 »

Jeg er stor fan av det Nemipus skriver, å rett og slett kutte ut alt sukker. Det har fungert glatt for meg, og søtsuget er slettes ikke så ille lenger. Jeg har heller byttet det ut til at på lørdager kan jeg kose meg med f.eks. noen biter av en hvitløksbaguette (noe jeg ikke har "lov" å spise i henhold til den daglige dietten min). Sukker er dessverre fryktelig avhengighetsskapende, og gudene vet at jeg har vært utrolig avhengig utrolig lenge - jeg vet hvor vanskelig det er å komme seg ut av det. Men som det nevnes forsvinner faktisk søtsuget magisk fort så snart du er gjennom den første vanskelige perioden, og da kommer det ikke tilbake igjen. :] Mange gode tips som har blitt nevnt her tidligere i tråden! Lykke til!
Loggført

"Not all closed doors are locked."
- Unknown

MFUS
Gjest
« Svar #4 på: 27/06 - 2007, 13:09:20 »

Utover kvleden får jeg så søtsug at jeg holder på å gå på veggen. Og det hjelper ikke med et eple eller noe i den duren der.. Noen somhar noen heite tips?

1: Lage deg eggedosis og spise det, man blir raskere mettet på søtt enn man får i seg kalorier så det trenger ikke være ille det slankemessig - å ty til annet er som katastrofe å regne sammenlignet.

2: En sulten kropp skriker mer på søtt enn en ikke så sulten kropp, kanskje du skal spise mer sunn mat på kvelden da mat tross alt er bedre enn å ty til snop innimellom.

3: Ofte er suget mer mentalt enn fysisk betinget, det er helelr hjernen som trenger kos og belønning heller enn kroppen som trenger energi. Hjernen kan lures, rett og slett med sunne utskeielser. Jeg startet med kaffe latte i stedet for sjokolade for å gi hjernen "Nå koser jeg meg"-følelsen. Og hjernen ble fornøyd den, fordi jeg koste meg virkelig og det var jo mentalt behov jeg hadde heller enn fysisk (virker ikke dette dersom behovet er fysisk og du spiser for lite)

4: Kan ikke love at dette hjelper deg, men for mange kan en spasertur gjøre susen og ta bort suget. men det siste her er variabelt, men skader ikke å prøve det ut... må også være psykisk behov for at det skal virke.
Loggført
galskap
Nytt medlem
*

Vis profil
« Svar #5 på: 01/07 - 2007, 13:02:39 »

Eg har hatt positiv effekt mot søtsuget ved å ta krom-tablettar. Bruker ein som heiter Bio-Chrom som kjem i sølvesker som du kan kjøpe på  dei fleste helsekostar. Krom skal stabilisera blodsukkeret (i tillegg til ein del andre positive verknadar som eg ikkje huskar).

Dei har best verknad på tom mage, altså f.eks. om morgonen ein halvtime før frukost, og om kvelden to timar etter middag. Du kan og ta midt på dagen om du har et ekstremt behov. Krom kan ta eit par veker før det byrjar å verke ordentlig.

Høyres lettvint ut men det hjalp no meg!

Lykke til.
Loggført
kiara_pus
Beryktet

Vis profil
« Svar #6 på: 05/07 - 2007, 00:56:06 »

Må bare skrive under på at hyppige måltider er kluet. Hver tredje time. Kan du feks ha knekkebrød, yoghurt ol liggende er det fint, er det vanskelig kan du kanskje ta nutribar el, det er bedre enn ingenting.
Og så sverger jeg til vann i massevis, mange liter.
Loggført

Tjukk og feit....
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.392 sekunder med 16 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten