Vi må hele tiden tilpasse kostholdet vårt til apetitt reguleringen vår. Om du føler deg småsulten hele tiden får du i deg for lite mat, og er dermed dømt til å sprekke før eller siden. Ingen klarer å gå livet ut sulten
Kunsten for oss som nærmest er sulten hele tiden er å hele tiden ha tilgjengelig mat som energifattig som vi kan spise mye av, feks gulerøtter, epler, kålrabi osv. I tillegg er det viktig (forsåvidt for alle) å ha en sunn proteinkilde til hvert måltid, siden protein for de fleste øker metthetsfølelsen. Spiser du feks kun ett eple som ett av de fem måltidene, så blir du veldig for sulten igjen.
Det første du må gjøre med søtsuget er å ikke ha noe godt tilgjengelig hjemme. Når søtsuget kommer og bamsemumsen ligger i skuffen sprekker du lett. Om du derimot ungår å ha godteri, chips, brus, kjeks ol. liggende i huset må du velge sunnere alternativer. Jeg tar meg en kopp te hver gang jeg får lyst på noe godt, og etter en stund no faktisk, så får eg faktisk lyst på te etter middag og ikke noe søtt

Søtsuget forbinder vi med noe godt, fordi vi alltid har puttet i oss noe godt når det kommer. Med å fjerne de verste fristelsene fra huset og lære deg å ty til sunnere alternativer tror jeg nok du kan lære deg til å få lyst på andre ting når søtsuget kommer etter ett måltid.
Mitt tips er å innføre godterifri hverdag, og sett av en dag (feks lørdag) til en dag du får kose deg. Unngå ellers i uka å godteri liggende tilgjengelig (skapet er også tilgjengelig). De første ukene eg innførte dette holdt eg på å gå på veggen som du sier, men etterhvert ble søtsuget mindre og mindre og eg assosiere det no mer med at eg vil ha noe å putte i munnen (te, gulerot, eple, fruktsalat) enn at det må være en sukkerbombe