om slankenett
annonsere?
nettbutikk
legg til i favoritt
Om oss
Kontakt oss
Forside
Nettbutikk
Artikler
Slankedagbok
Slankeguide
Diskusjonsforum
Verktøy
Tips & Råd
Oppskrifter
Spørrepoll
Søk på slankenett:
LOGG INN
Brukernavn:
Passord:
Husk
Registrer ny dagbok
PARTNERE
För oss som tränar!
Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter
FRA TRIM.NO
Kroniske belastningsskader kan medisineres med anabole steroider
Revmatiske smerter i ledd og muskler er belastningsskader
På tide å legge om til volumbasert trening?
Slankemetoden PLUSS : Hva skjer når du skal spise så mye du klarer?
Medisiner som reduserer testosteronet
Hvordan tåle, tilpasse seg og øke med hardtrening?
Den perfekte splittrutinen - del 2
DIABETES: RASKE FAKTA
Trenings - Metoder
Den uvettige bruken av kortison
Er det lurt å ta medisiner fast?
UTHOLDENHET: Intervalltrening og intensitetsnivåer
Tom for energi?
Hvor mye tar du i benken?
Hvorfor blir mange utøvere fort syke?
FRA IFORM.NO
Grillmat-tips. Nyt den korte sommeren.
Trening til utmattelse eller ikke?
Fyll opp magen med VINNER-MAT!
Jodie Marsh - Fra glamour til bodybuilding
Veronica Haugen
Sikre tips FOR muskler!
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 3 – Mot og åpenhet
Atkins' diett - farlig eller genial?
Myse protein - Bra for fettforbrenningen!
Utviklingen av ditt treningsprogram – del 2 – fleksibilitet
Nytt gym kun for jenter åpnes i Oslo
Utviklingen av ditt treningsprogram - del 1 - kreativitet
Trene i singlet - ELLER ikke?
Fitness kalkulatorer
Treningsfysiologens 5 beste tips for muskelvekst
Slankeforum
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
25/05 - 2012, 16:18:19
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
60460
innlegg i
2462
emner av
6874
medlemmer
Nyeste medlem:
Jorgi
Slankeforum
Artikler & Nyheter
Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
Like tykk av lettbrus
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
Skrevet av
Emne: Like tykk av lettbrus (Lest 4706 ganger)
fffd
Beryktet
Like tykk av lettbrus
«
på:
26/07 - 2007, 09:31:58 »
Sitat
Like tykk av lettbrus
Hentet fra
http://www.side2.no/helse/article1243880.ece
Lettbrus gjør deg ikke nødvendigvis lettere enn annen brus.
Trodde du lightbrusen skulle hjelpe deg med slankekuren? Tro om igjen.
Legger på deg like mye
En ny studie viser at du legger på deg like mye uansett om du drikker brus med eller uten sukker.
Lettdrikken øker også risikoen for diabetes like mye som sukkerholdig drikke, skriver svenske Dagens Nyheter.
Studien, som er publisert i det velrennomerte tidsskriftet Circulation, er utført i Boston.
Usikker
Omtrent 6000 personer deltok i den fire år lange studien. Resultatene viser at det er en tydelig sammenheng mellom lettbrus og overvektsrelaterte sykdommer som dårlig kolesterol og diabetes.
Forskerne er imidlertid ikke sikre på hvorfor det er en slik sammenheng. Denne sammenhengen vil det nå forskes videre på
Loggført
Littleme
Gjest
Sv: Like tykk av lettbrus
«
Svar #1 på:
27/07 - 2007, 21:31:38 »
Når det gjelder forskjellen på kunstig søt drikke og vanlig sukkerholdig drikke, så viser studien det refereres til (Dhingra et al 2007) det at er ikke er forskjell i utvikling av metabolsk syndrom, og ikke overvekt alene. Kriterien satt for metabolsk syndrom er 3 av seks faktorer (høyt blodtrykk, for høy bmi, for høy livviddeomkrets, lavt HDL niva, redusert glukose toleranse, høyt fettnivå i blodet). Dermed er det fullt mulig at det var forskjell i utvikling av overvekt mellom kunstig søtning og sukkerholdig drikke.
I tillegg er gruppene matchet for energiinntak, noe som på en måte tar vekk poenget med å drikke lettbrus
Dhingra R et al (2007) Soft drink consumption and risk of developing cardiometabolic risk factors and the metabolic syndrome in middel aged adults in the community.
Curculation
. 116:480-488.
Loggført
Movistar
Gjest
«
Svar #2 på:
30/08 - 2007, 12:24:28 »
At jeg legger på meg av sukkerbrus er i hvertfall sikkert. Nå er jeg på slanker'n igjen, og da drikker jeg ikke brus i det heletatt omtrent (0,5 L til helgen), men jeg har drukket sukkerfri brus i flere år og holdt vekten noen lunde stabil (rundt 84 kg).
Nå i sommer var jeg i syden, og i mangel på lettbrus (bare cola light som jeg spyr av
) ble det vanlig cola, fanta osv JEG GIKK OPP 4 KILO i sommer - og jeg har IKKE skeiet ut mer enn vanlig på andre ting. Jeg er overbevist over at sukkercolaen er skyldig i mer enn halvparten av det.
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #3 på:
30/08 - 2007, 15:46:29 »
Den har nok vært en bidragsyter ja
Men det fikser vel du no som du er hjemme igjen!
Loggført
lille_blomst86
Beryktet
«
Svar #4 på:
01/09 - 2007, 17:47:59 »
Fant en artikkel Women's Health:
"Stop where you are. Stay calm and, very slowly now, put down the can of diet soda. A study at the University of Texas Health Science Center in San Antonio has reached a stunning conclusion: Diet soft drinks don't help you lose weight — they may actually promote weight gain. Researchers analyzed 8 years of data on 1,550 people. Participants who drank one diet soda per day were 65 percent more likely to become overweight during the next 7 to 8 years and 41 percent more likely to become obese than non-diet-soda drinkers. "Some studies suggest that diet drinks stimulate appetite," says study coauthor SharonP. Fowler. One theory is that diet sodas tease taste buds with the promise of sugar but then don't deliver real sweetness, causing drinkers to look for the missed calories elsewhere. For a low-calorie alternative, brew some iced tea and add a spoonful of honey (about 25 calories)."
http://www.womenshealthmag.com/article/0,,s1-11-67-392-1,00.html
Loggført
Sliten
Nytt medlem
- 40kg er målet..
«
Svar #5 på:
01/09 - 2007, 19:21:49 »
Ingen får ta fra meg Pepsi Max...!
:skrike:
Loggført
Medlem av: "Opp av godstolen"(gruppe 4)
Og "ned 10 kg til jul"
Envy
Prateglad
«
Svar #6 på:
05/10 - 2007, 01:02:40 »
Er dette sant..?
Jeg har da lest et annet sted her på forumet, antagelig skrevet av en av våre mange opplyste medlemmer (som jeg er utrolig glad for at finnes her inne - gudene vet at jeg vet ti ganger så mye om slanking nå i forhold til hva jeg gjorde første gang jeg meldte meg inn hit, alt takket være dere!) at slankebrus er slankemessig det samme som vann.
Jeg har drukket lettbrus som kosedrikke lenge nå, og kost meg med at det ikke betyr noe for vekten! Iiik. Blir riktig så redd av å lese dette.
Noen som kan komme med flere input?
Loggført
"Not all closed doors are locked."
- Unknown
Gnotte
Mosjonist
«
Svar #7 på:
05/10 - 2007, 02:00:46 »
Ser at mange skriver at lettbrusen er slankende, men det er den vel i hvert fall ikke? Man går ikke ned i vekt av å drikke lettbrus; man går ned ved å drikke lettbrus i stedet for sukkerholdig brus sånn at man får et energiunderskudd. (Bare litt pirk hvis det virkelig er noen som tror at lettbrus forbrenner fett
)
Men hvis jeg forstår Littleme riktig når hun skriver:
"I tillegg er gruppene matchet for energiinntak, noe som på en måte tar vekk poenget med å drikke lettbrus"
, så får begge gruppene i seg like mange kalorier - og dermed er undersøkelsen helt bortkastet. Det er jo når man ikke erstatter de kaloriene som man sparer seg for ved å drikke lettbrus, at man går ned i vekt.
Har jeg rett..? Om den lettere fører til diverse sykdommer, har jeg ikke peiling på da.
Loggført
Littleme
Gjest
«
Svar #8 på:
05/10 - 2007, 10:37:30 »
*HOST* var vel hankjønn sist jeg sjekket
Ja det stemmer, undersøkelsen ser faktisk ikke på overvekt, men noe vi kaller metabolsk syndrom, så her har den som leste den hos side2.no ikke gjort jobben sin. De fikk i seg like mye energi, dermed forsvinner jo poenget med å drikke uten energi
Metabolsk syndrom er sammensatt av høyt blodtrykk, for høy bmi, for høy livviddeomkrets, lavt HDL niva, redusert glukose toleranse og høyt fettnivå i blodet. I denne undersøkelsen var metabolsk definert ved at en hadde 3 av disse 6 tilstandene. Hvilke de hadde skrev de ikke. Dermed er det fullt mulig at de ikke hadde overvekt
Du kan ikke legge direkte på deg av lettbrus, fordi den ikke inneholder energi. Det noen mener da er at lettbrus vil øke søthungeren og apetitten din og dermed vil du gjennom dagen putte i deg mer mat. Men sist jeg sjekket viser studiene at lettbrus ikke øker søthunger eller apetitt, og dermed ikke er negativt ved slanking. Sammenhengen en da ser i endel studier kan mest sannsynlig forklares ved at overvektige drikker mer lettbrus fordi de er interessert i å redusere sitt energiinntak
Viktig lærdom, sammenheng betyr ikke årsak - virkning
Ellers så er jo lettbrus skadlig for tennene, så daglig inntak anbefales ikke
Edit: Når det gjelder studiet så viser det jo en sammenheng mellom lettbrus inntak og metabolsk syndrom (som ikke er bra for deg). Men samme gjelder her, det er ikke dermed sikkert at lettbrusen er årsaken til økt fare for metabolsk syndrom. Forklaringen kan ganske enkelt ligge i at overvektige er mer utsatt for metabolsk syndrom, og at overvektige velger mer lettbrus fordi de vil få ned energiinntaket
«
Siste redigering: 05/10 - 2007, 10:41:22 av Littleme
»
Loggført
Gnotte
Mosjonist
«
Svar #9 på:
05/10 - 2007, 12:18:08 »
Oooh, sorry - han han HAN
Er så mange høner i flokken her, så det er vanskelig å skille ut hanene, hihi.
I tillegg så inneholder lettbrus aspartam, og det er vel heller ikke bra å få for mye av..?
Jeg tror lettbrus kan være gunstig i moderate mengder, men selv syntes jeg det ble altfor søtt når jeg kuttet ut (nesten) alt annet søtt.
Loggført
Envy
Prateglad
«
Svar #10 på:
05/10 - 2007, 12:52:10 »
Tusen takk, Littleme. Da senket roen seg i kroppen min igjen.
Loggført
"Not all closed doors are locked."
- Unknown
Littleme
Gjest
«
Svar #11 på:
06/10 - 2007, 16:47:41 »
Aspartam er det søtningstoffet vi finner mest av i lettbrus, men finnes også andre. Aspartam er det som er forsket mest på, og pga etiske problemstillinger så er det vanskelig å finne ut hvor farlig det er og til hvilken grad. Dagens anbefalinger ligger på 0-40 mg/ kg kroppsvekt.
Det som gjør at endel er skeptiske til det er at dyreforsøk (de stakkars rottene) viser økt fare for kreft ved langvarig høy bruk. Problemet er at mange stoffer som rotter reagerer negativt på reagere ikke vi like negativt på. Mye av forskningen er og betalt av leskedrikk industrien selv, og man kan dermed være litt skeptisk til de positive resultatene
Så er vanskelig å trekke sikre konklusjoner, så rådet alt med måte er vel greit her
Loggført
mmarie
Nytt medlem
«
Svar #12 på:
05/11 - 2007, 13:30:14 »
Ettersom side2 er se&hør light, og driver relativt dårlig journalistikk (når det kommer til å kjøpe artikler som gir større blest pga usannheter fremfor fakta), så kommer jeg til å kose meg med min solo super
Loggført
Sider:
[
1
]
« forrige
neste »
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Informasjon fra Slankenett.no
-----------------------------