Hei!
Jeg er egentlig en antislanker, i den betydning at jeg ikke liker ordet slanking. Jeg har vært overvektig siden før jeg begynte i første klasse, og har prøvd en lang rekke slankeopplegg fra jeg var 17 og de påfølgende 10 årene. Vekta gikk ned, så opp, så ned, så opp... Slanking har alltid medført nederlag i min lille verden.
Jeg innså etter hvert at slanking ikke fungerte for meg. Livsstilsendring er det som må til. Derfor prøver jeg nå å flytte fokus fra vekt/størrelse, til å leve sunt uavhengig av hvordan jeg ser ut. Selvsagt vil jeg gå ned i vekt, men jeg kan ikke la det styre meg. Jeg må ønske å være sunn enten jeg er tykk eller slank, så forsvinner forhåpentligvis kiloene i prosessen.

Jeg har kastet ut badevekta. Hvem vil vel bo sammen med sin verste fiende? Derfor vet jeg ikke hva jeg veier (men tro meg, det er masse! ca. 110 kg vil jeg tippe), og verken jeg eller dere vil få vite hvor mye jeg eventuelt går ned i vekt. I stedet for å telle kiloer skal jeg merke at klærne blir større og at kroppen føles lettere å bære med seg.
Hvorfor er jeg her? Jo, for å finne motivasjon til å leve det sunne livet jeg ønsker. Det betyr ikke at jeg skal leve på en streng diett og trene fem dager i uka. Men jeg skal gå gradvis over til sunnere alternativer i matveien, lære å like flere sorter grønnsaker, gå mer tur, drive mer på med fysiske aktiviteter som jeg trives med.
Målet mitt er ikke å bli veldig slank, det tror jeg verken genene mine eller hodet mitt er med på. Men jeg vil gjerne kunne handle klærne mine på helt vanlige butikker, istedet for på stormotebutikker. Jeg gleder meg til å kunne gå opp trappene til 4. etasje uten å kjenne blodsmak i kjeften og trenge en halv time på å få tilbake pusten. Trivselsvekta mi ligger nok på "litt smålubben". Jeg er altfor glad i et godt måltid til å orke å konkurrere med sylfidene.
Håper jeg finner motivasjon her inne, og håper jeg kanskje kan bidra med noe selv etter hvert. Ha en fin dag!
Kvinne, 31, Tromsø