om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
25/05 - 2012, 17:28:01

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Artikler & Nyheter
| |-+  Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
| | |-+  Trening som forbrenner fett
« forrige neste »
Sider: [1] 2 Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Trening som forbrenner fett  (Lest 5208 ganger)
Kimmen
Mosjonist
**

kiim@machomann.com
Vis profil E-post
« på: 20/02 - 2007, 12:09:48 »

Trening som brenner fett
http://www.mozon.no/diverse/trening/trening+som+brenner+fett/art352165.html

Av: Karoline Steenbuch
Tirsdag 20. februar 2007

Ute etter effektiv trening i vinterferien? Her er kondisjonsaktivitetene som forbrenner flest kalorier.

Fysisk aktivitet er noe vi alle har godt av. Trening kan blant annet forebygge hjerte- og karsykdommer, redusere risikoen for diabetes type 2, gi deg mer energi og overskudd i hverdagen og øke selvtilliten.

Alle kan oppnå disse helsemessige effektene, uavhengig av alder, kjønn og fysiske evner.

Og når det gjelder forbrenning av kalorier, er det kondisjonstrening som gjelder:

- De treningsformene som gir høyest kaloriforbruk er idretter der man bruker hele kroppen med og jobber med høy intensitet, som langrenn og kick-boksing eller en eller annen form for kampsport. Dansing er også bra hvis man gjør en skikkelig innsats, for da er man i kontinuerlig aktivitet, sier Yngvar Andersen, eier og personlig trener ved treningssenteret Mykje Meir i Oslo.

Styrketrening er også viktig for å unngå tap av muskelmasse og for å vedlikeholde vekten.

Men det er ikke slik at det bare dreier seg om hard og intens trening.

Intensiteten øker med formen
- Man brenner også kalorier når man trener på et moderat/lavt nivå, men jo bedre form man er i, jo mindre hensikt er det å trene med lav intensitet. Da bør man ha motivasjon nok til å øke intensiteten, sier Andersen, som anbefaler utrente og de som er i dårlig form til å begynne på et lavt nivå, både med tanke på å få fart på fettforbrenningen og for å unngå for mye ubehag.

Ved rolig trening vil du holde ut i flere timer, og du vil dermed også forbrenne mange kalorier.

Husk at en rolig rusletur ikke kan kalles trening.

De beste kaloriforbrennerne
Her er oversikten over noen av de beste kaloriforbrennerne (husk at tallene vil variere noe fra person til person av hengig av kroppssammensetning)

Her ligger tabellen :

http://www.mozon.no/diverse/trening/trening+som+brenner+fett/art352165.html

Ved dansing i høyt tempo kan du forbrenne 355 kalorier i timen, mens dansing i moderat tempo forbrenner 259 kalorier (begge tallene er et anslått forbruk for en person på rundt 70 kilo), ifølge Forbrukerportalen. En person på rundt 70 kilo som trener kick-boksing i 30 minutter med jevn intensitet vil forbrenne rundt 286 kalorier.

Og hva er rådet til de som vil gå ned noen raske kilo?

- Her er det tre råd som gjelder: For det første ha is i magen, spis frokost og mange små måltider gjennom dagen. For det andre, spis gjerne et lite proteinrikt måltid, som en reke- eller kyllingsalat, før du legger deg. Dette får opp forbrenningen. Til slutt, gå eller jogg en tur på morgenen før frokosten, i 30-45 minutter. Etter 2-3 uker vil du merke at det skjer ting, sier Andersen.
« Siste redigering: 20/02 - 2007, 12:12:00 av Kimmen » Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #1 på: 20/02 - 2007, 16:25:51 »

Lure på hvor mange tiår det tar før vi blir kvitt myten om at aktivitet før frokost er bedre for enn vektreduksjon enn aktivet etter frokost Smiley
Loggført
Kimmen
Mosjonist
**

kiim@machomann.com
Vis profil E-post
« Svar #2 på: 20/02 - 2007, 17:54:18 »

Du mener at aktivitet før og etter frokost er likegyldig ? Samme effekt ?
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #3 på: 07/03 - 2007, 17:47:13 »

Det har ikke noe å si for fett tapet nei Smiley
Loggført
fffd
Beryktet

Vis profil
« Svar #4 på: 07/03 - 2007, 20:07:14 »

Jeg vil hverken gå god for "påstanden" om fettforbrenning før frokost eller la være.. Jeg har ikke den kunnskapen.. Alt jeg vet er at det er uaktuelt å trene for meg før frokost.. Jeg er utpreget B-menneske og alt jeg gjør før kl. 10 er bortkastet. Trener jeg går det ut over resten av dagen, prøver jeg å lese noe husker jeg ingenting. Jeg er rett og slett helt ubrukelig før kl.10..
Hadde noen målt intelligensen min i dette tidsrommet så ville dem lagt meg inn på anstalt. Jeg må faktisk fokusere for å åpne en dør.. eusa_angel

Men som sagt, kan ikke snakke generelt, bare om meg selv. Men for noen er det sikkert veldig effektivt..
Loggført
Kimmen
Mosjonist
**

kiim@machomann.com
Vis profil E-post
« Svar #5 på: 08/03 - 2007, 09:04:59 »

Littleme :

På morgenen så har man ingenting næring fra intatt mat tilgjengelig eller allerede i blodbanen. Kroppen må derfor velge mellom 2 alternative energikilder, fettdepoene eller glykogenlagrene i musklene.

Fettdepoende er første valg dersom intensiteten er lav. Grunnen til dette er at det er nettop derfor kroppen lagrer på fett , for og bruke det i stunder det er nødvendig uten og ta energi fra musklene. Men energi fra fettdepoene klarer ikke holde tempo med kroppens behov dersom intensiteten blir for høy , da må den bruke av glykogenlagrene.

Og i tilleg , så er beholdningen av mest fettforbrennende og muskelbevarende hormoner høyest om morgenen.

Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #6 på: 08/03 - 2007, 09:43:04 »

Viktig å påpeke at eg her snakker om fett tapet, vektreduksjonen, fett reduksjonen, og ikke fettforbrenningen i selv økten.

Helt riktig at glygogenlagrene i kroppen er en regulerende faktor for graden av fettets bidrag til det totale energiforbruket. En vil dermed etter en natts faste ha lavere glygogenlagrer som medfører at kroppen redusere glukoseforbrenningen og øker fettforbrenningen slik at større del av energien du bruker kommer fra fett.

MEN, dette vil ikke få noe å si for fetttapet målt på slutten av dagen så sant den eneste faktoren som forandret seg var tiden treningen forkom på. Dette kommer enkelt av at kroppen tilpasser seg i løpet av dagen slik at den totale fettforbrenningen er den samme når vi legger samme regnestykket på slutten av dagen.

Sitat
muskelbevarende hormoner høyest om morgenen
Litt usikker på denne påstanden her. Siden glygogenlagrer og blodsukker status er en viktig faktor i reguleringen av proteinnedbrytning (og dermed muskelnedbrytning) så virke det for meg veldig rart at de bevarende hormonene er høyst ved morningen når glygogennivå i kroppen ofte er litt lavt. En skulle heller tro at det var økt aktivitet av katabolske hormoner. Men det finnes kanskje forskning som viser det motsatte  eusa_think ?

Når alt dette er sagt, så er det selvfølgelig ikke noe problem å gå turen på morningen. Om man sliter med appetit på morningen kan en vente med frokost til etter en har gått seg en rolig tur, eller eventuelt ta seg en banan ellerno før man går. Men man skal være forsiktig med trening på høyere intensiteter. Trening på tom mage vil øke faren for muskelsvinn og ikke minst så blir kvaliteten på økta dårligere pga reduserte glykogenlagrer.
Loggført
Kimmen
Mosjonist
**

kiim@machomann.com
Vis profil E-post
« Svar #7 på: 08/03 - 2007, 13:14:35 »

Testosteron blant annent er høyest etter en natts søvn , og avtar utover dagen. Det er jo et av de mest anabole og muskelbeskyttende hormone vi har. Sammens med bl.a veksthormon og insulin.

Skjønner hva du mener. Jeg skjønner at kcal forbruket totalt blir det samme. Men man kan på en måte velge hvilken energikilde man skal bruke.

Helt enig med at høyintensiv trening på tom mage er katabolt for musklene Smiley

Da var vi kansje enige alikevel Smiley
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #8 på: 08/03 - 2007, 16:56:45 »

Sitat
Testosteron blant annent er høyest etter en natts søvn , og avtar utover dagen. Det er jo et av de mest anabole og muskelbeskyttende hormone vi har

Stemmer kanskje det, men de katabolske hormonene overveier nok denne effekten, slik at en etter en natts faste er i større fare for å miste muskler i løpet av en gåtur, enn om en spiser en god frokost først Smiley Men som sagt, holder man lav nok intensitet så styrer en nok unna muskelsvinnet.

Poenget mitt er at dette rådet blir alltid gitt i forbindelse med folk som ønsker å redusere fettmassen. En gåtur er positiv, det øker energiforbruket, men det har ingen større effekt på fettapet å gå turen før frokost enn etter. Så lenge energiunderskuddet er det samme så blir også fetttapet det samme Smiley
Loggført
MFUS
Gjest
« Svar #9 på: 17/03 - 2007, 02:02:34 »

Enig med Littleme...

Dessuten er hele diskusjonen som å pisse i havet mener jeg, helt feil fokus...

Man slanker seg mer med å senke innetemperaturen en grad også, kroppen må produsere mer varme... Men hallo??

Ville vært en myte å få folk til å fokusere på slikt, det er for mange myter ute og går alt.
Loggført
Kimmen
Mosjonist
**

kiim@machomann.com
Vis profil E-post
« Svar #10 på: 17/03 - 2007, 14:16:27 »

Jeg føler egentelig ikke at morgenturer på tomme glykogenlagre er en myte når veeldig mange profosjonelle sceneutøvere ( fitness og BB blant anennt ) sverger til dette i diett.

De er jo en av de flinkeste slankerne som finnes.

Sjekket også opp med kilder nå MFUS og Littleme , og hormonbalansen på morgenen har endel og si for fettforbrenning.
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #11 på: 19/03 - 2007, 13:48:35 »

Ett stort problem med endel fitness og BB utøvere er jo at de får kunnskapen sin fra andre fitness og BB utøvere. Som igjen har hørt dette av andre, som har hørt det fra andre osv, og tilslutt blir det fakta. Så spør den smarte elev seg, men stemmer dette egentlig ?

At dette fungere for noen kommer nok enkelt av at man:
1) Går en tur, dette koster energi, og vil dermed påvirke energibalansen.
2) Man lar være å spise frokost, noe som mest sannsynlig redusere energiinntaket den dagen, så sant man ikke er veldig påpasslig å ta igjen det tapte fra frokosten.

Hormonbalansen styrer jo fettforbrenningen, så selvfølgelig har den mye å si Smiley

Glykogenstatusen i kroppen er en regulerende faktor for hvor mye fett kroppen velger å forbrenne, så er lagerene kraftig redusert, så vil kroppen ta mer av energien fra fett. Dette er vitenskaplig bevist. MEN, da er det ikke slik at vi faktisk redusere mer fett. Dette kommer enkelt og greitt av at kroppen enten lagrer litt mer karbo som fett (økt fettforbrenning betyr jo redusert karbofobrenning og dermed høyere lagrer gjennom dagen) eller som oftest redusert generell fettforbrenning resten av dagen (Melanson et al. 2001)

Melanson EL et al (2001) Effect of exercise intensity on 24 h energy expenditure and nutrient oxidation. J Appl Physiol 92:1045-1052.
Loggført
MFUS
Gjest
« Svar #12 på: 21/03 - 2007, 19:02:30 »

Hva jeg har lært om intensitet så er den individuell og ikke generell, om jeg skal si det slik:

I praksiss kan da både en utrent og en trenet utøver holde høy, moderat eller lav intensitet - det er ytelsen som derimot varierer.

Dette medfører at alle kan holde høy intensitet, også utrente... høy intensitet for dem å være selvfølgelig, det er da ytelsen som varierer.

Det som er vill spurt og maks intensitet for meg er jogging for en annen, 10.000 meter løpere (langdistanseløpere f.eks.). Ikke så sikker på at jeg ville klart å holde følge med det som er vanlig tempo for dem 300 meter, noe som ville vært spurt for min del. Så den intensiteten dem legger i ett slikt tempo er lavere enn den intensiteten jeg nedlegger...

Artikkelforfatteren fremsetter det som om ikke utrente kan holde høy intensitet, det kan dem derimot gjøre (effekten/farten/motstanden blir dog ikke så stor) men dog kan dem ha høy intensitet ut i fra sine egne forutsettninger.

Intensitet bør sees individuelt og ikke generelt, om ikke så kan i praksis ingen jobbe med max intensitet foruten en verdensmester - og sammenlignet med han/henne så vil alle drive lavintensit-trening og stakkars utrente som til sammenligning nær har noen intensitet å snakke om.

Skjønner formålet med det artikkelforfatter vil ha frem, at man skal starte i det små og rolig - men utrente kan også jobbe med høy intensitet.

Se det slik:

Samme personen kan ved 60% av makspuls på en viss tid løpe - merk dere at intensiteten er den samme i hvert av tilfellene ut fra forutsettningene personen har på aktuelle tidspunkt:

Som utrent: 3 kilometer
Bedre trent: 3,6 kilometer
Godt trent: 4,7 kilometer

Hvordan personen opplever arbeidet? Jo, det var tilsvarende like tungt hver eneste gang... Men personen holdt jo samme intensitet hver gang...

Og slik skal intensitet sees, individuelt og ikke generelt hvor man bare kan måles opp mot verdensmestre i grener og hvor alle andre jobber med serdeles lav intensitet selv ved maks innlevelse.
Loggført
Kimmen
Mosjonist
**

kiim@machomann.com
Vis profil E-post
« Svar #13 på: 01/04 - 2007, 12:55:15 »

MFUS : Såklart , det er jo derfor man bruker begreper som 60% av maksimum puls og 6RM , nettop for og at man skal definere en intensitet i feks. en artikkel som alle oppfatter og gjør likt Smiley
Loggført
eintro86
Nytt medlem
*

eintroen@online.no
Vis profil E-post
« Svar #14 på: 31/07 - 2007, 11:11:05 »

Jeg har hørt at det gir mest og best resultat dersom man trener eller trimmer før frokost. Men slik jeg har forstått det så bør man hive innpå noe før man eventuelt går seg en tur. Jeg har hørt at man kan spise en yoghurt før man trimmer for så å spise en sjikkelig frokost.

Prøvde dette en dag, men syns det tærte mer på kroppen å trimme før jeg hadde fått i meg en sjikkelig frokost enn det gjorde godt Wink

Så myte eller ikke myte. Fungerer sikkert for noen, men ikke for meg Wink
Loggført

Et skritt ned er et stort skritt i riktig retning <3
Sider: [1] 2 Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.42 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten