Jeg pleier å jogge på tom mage om morgenen. Har med vann på turen, og synes dette funker bra. Jogger som regel alt fra 30 - 45 min. Kan få litt sting i sida, men da hjelper det om jeg har litt energipulver i vannet. Kjenner ingen sult, men etter dusjen er det herlig med frokost!
Er nok ikke kjempekrise, eneste faren en anser med å trene før frokost er vist glykogenlagrene dine i kroppen er reduserte og den treninga du driver krever mye glukoseforbrenning (hard trening). Men om du spiser kveldsmat og godt gjennom dagen før, så vil ikke dette være noe problem siden glyogenlagrene din ikke blir særlig redusert om natten. Regner med at du ikke heller kjører full guffe på joggeturen din, men holder ett vanlig joggetempo der du blir lettere andpusten slik at du ikke utfordrer glukoseforbrenningen maksimalt, og da klarer fettforbrenningen og kompansere
Jeg har også drevet med trening før frokost. En kopp svart kaffe og ut å gå tempo med staver kl 4.30 om morgenen. Det ble også den gangen framsatt ulike teorier om hvorvidt dette var fordelaktig for vekta eller ikke. Så jeg gjorde et eksperiment. I en måned trente jeg bare før frokost, i måneden etter bare etter frokost. Jeg spiste stort sett det samme begge månedene. Resultatet var at jeg gikk mer ned i vekt den måneden jeg trente før frokost. Så for meg så fungerer det og derfor tro jeg på det også.
Vi kan faktisk ikke med 100 % sikkerthet si turen før frokost gir høyere eller samme fettforbrenning over ett døgn enn om du går turen etter frokost, enkelt og greit fordi dette ikke er forsket spesifikt på. Men, vi vet likevel at det ikke skal ha noe å si fordi vi forbrenner mer enn nok fett i løpet av ett døgn til den reduksjonen vi måtte ønske (dvs over 1 kg fett i uka).
At det funket bedre for deg i ditt eget forsøk kan forklares med mange andre faktorer enn økt fettforbrenning. Feks, utgangspunkt, energiinntak og energiforbruk.