om slankenettannonsere?nettbutikk legg til i favorittOm ossKontakt oss
ForsideNettbutikkArtiklerSlankedagbokSlankeguide Diskusjonsforum VerktøyTips & RådOppskrifterSpørrepoll
LOGG INN PARTNERE

För oss som tränar!

Treningsprogrammer
Slankeprogrammer
Belastningsskader
Hefter

FRA TRIM.NO FRA IFORM.NO
Slankeforum
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
25/05 - 2012, 19:54:01

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
60460 innlegg i 2462 emner av 6874 medlemmer
Nyeste medlem: Jorgi
* Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer Logg ut
+  Slankeforum
|-+  Artikler & Nyheter
| |-+  Nyhetsblogg - Hold deg oppdatert!
| | |-+  Sult og sunnhet?
« forrige neste »
Sider: [1] Til bunnen Skriv ut
Skrevet av Emne: Sult og sunnhet?  (Lest 2169 ganger)
Kjersti
Smått avhengig

Still a dreamer..

Vis profil
« på: 08/11 - 2007, 16:59:04 »

http://www.kk.no/php/art.php?id=495802

Kom over denne her i dag..

Lurte bare på om noen her inne har prøvd, eller har noen meninger om saken?
Loggført

-10 kg til jul!
25.08: -4
Littleme
Gjest
« Svar #1 på: 08/11 - 2007, 19:29:43 »

Faste i mindre perioder (timer) er interessant. Men pr dags dato er det ikke nok forskning gjort til at vi kan anbefale det som noe bedre. De studier som er gjort på mennesker i dag er såkalte korrelasjonsstudier som ser på sammenheng mellom flere faktorer. Men det at det er en sammenheng mellom periodisk faste og hjerte og karsykdom trenger ikke bety at det er ett årsak virkning forhold. Kan være andre faktorer som ligger bak.

Men blir spennende å følge med å forskningen fremover Smiley Om det blir noen suksess rent psykisk kan jo diskuteres Wink
Loggført
Movistar
Gjest
« Svar #2 på: 08/11 - 2007, 19:49:30 »

Må jo si at jeg fikk litt lyst til å prøve dette her da - men med faste, menes da ingen fast føde eller intet inntak av energi i det heletatt? Evt inntak av et minimum (si 500 kcal).

EN dag med faste i måneden høres jo ufarlig ut, 12 dager i året høres litt mer ut.

Som Iben sier - virkelig interessant...
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #3 på: 09/11 - 2007, 07:54:21 »

Det er nok total faste ja, kun drikke vann og te og lignende. Men vil ikke anbefale folk dette før man har mye mer klart svar på langtidsvirkning, og hvorvidt det faktisk er bra når en allerede har ett sunt og godt kosthold. Mistenker at en kan fremprovosere resultater med å la folk med usunt kosthold faste litt Smiley Årsak - virkning forholdet bør være på plass før en prøver det Smiley
Loggført
Popeye
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #4 på: 07/12 - 2007, 00:50:47 »

Fasting har jeg prøvd på flere ganger.. Ganske gøy å eksprimentere med!
Klarte 4 og en halv dag..
Min opplevelse er at første dagen var helt jævlig, ble svimmel, uvel i kroppen, seriøst vemmelig! Men utover dagen så slapp det opp.. Fikk etterhvert bare mere og mere energi. Følte at kroppen renset seg opp skikkelig..
Også lettere å komme igang med ett sundt kosthold etter en faste.. Da har man faktisk ikke så lyst på godteri og sånt klin. Får lyst på det kroppen trenger mest ;-)
Bør kansje anbefale å begynne med en halv dag, så en hel dag osv..
Mange som faster frem til kl 12 på formiddagen hver dag..
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #5 på: 07/12 - 2007, 13:55:42 »

Mulig det er gøy, men en bør tenke litt over konsekvensene av fasting før en starter. I en studie der de fastet i seks dager opplevde de ett vekttap på 1.01 kg pr døgn. Av dette vekttapet var 46% fettfrimasse. 54 % var da fett-tap. Endel av den fettfrie massen som gikk tapt var vann og glykogen, men og endel muskelmasse. Med tanke på varig vektnedgang vil ikke fast over mer enn 1 døgn være å anbefale.
Loggført
desert mirage
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #6 på: 07/12 - 2007, 14:07:09 »

Er spennende å følge med på slikt, men jeg har aldri møtt noen ansikt til ansikt som har sagt til meg at det har hjulpet dem på noen måte...

Noen tanker angående dette Popeye skrev ; Mange som faster frem til kl 12 på formiddagen hver dag..

Gir dette egentlig noen virkning? For da gjør de jo det som vi slankere får printet inn at vi IKKE skal gjøre, nemlig å hoppe over frokost. Og hvordan gjør de det da med matinntaket resten av dagen? Får de i seg nok kcal, og nok måltider? Klarer de å konsentrere seg på jobb/skole, eller er de hjemme?

Jeg kan ikke helt se noe med akkurat det som kan være noen gevinst for kroppen? Er jeg helt på bærtur her?  eusa_think
Loggført
Littleme
Gjest
« Svar #7 på: 10/12 - 2007, 12:19:51 »

Så vidt vi vet i dag er det verken fordeler eller ulemper med å kutte ut frokost med tanke på vekt. Årsaken til at en fokusere på å spise frokost ved vektreduksjon er at det er en sterk sammenheng mellom frokost og vekt. De som dropper frokost har en tendens til å være større. Men så var det den evige årsak-virkningen da Smiley

Studier som ser direkte på energibalansen ser ikke noen grunn til at å droppe frokost skal øke faren for overvekt. Mitt råd er å gjøre det en føler for, er du sulten - spis frokost, er du ikke sulten - så kan du utsette den litt.

Studier på dette med konsentrasjon og frokost varierer endel, og her kan nok andre faktorer spille inn som feks kvaliteten på søvn, mengde mat på kvelden før og dagen ellers, sammensetning av næringsstoffer osv. Har forsåvidt ikke sett på all forskningen heller, for det er mye Smiley Vi er veldig bekymret for barna våre Smiley Tryggeste er nok å lære de å spise litt frokost.
Loggført
desert mirage
Mosjonist
**

Vis profil
« Svar #8 på: 10/12 - 2007, 13:08:35 »

Ok.. 
Regnet egentlig med det svaret der!
Men, det blir artig å se om det kommer noen fasit på det en gang!  eusa_think

(Ot, her spiser vi alle frokost, unge og de litt eldre.. )
Loggført
Sider: [1] Til toppen Skriv ut 
« forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!
Siden ble generert på 0.371 sekunder med 17 spørringer.

Kopirett © Slankenett.no, Trim.no AS, 6789 LOEN. Org. nr. 884 940 672 MVA.
Epost: post(@)slankenett.no Ansvarlig Redaktør: John Gunnar Oppheim.
Markedsansvarlig: John Gunnar Oppheim Webansvarlig: Nils H. Opsahl. Design: thinkweb.no
Om Trim.no AS | Annonsere | Betingelser for bruk | Redaktørplakaten | Vær varsom plakaten